10 wskazówek, jak dietą pokonać raka piersi

Rola diety i jej wpływ na wygląd, umysł, samopoczucie, a przede wszystkim zdrowie, są w ostatnich latach traktowane coraz poważniej. Lekarze podkreślają, że sposób odżywiania ma często decydujący wpływ na rozwój nowotworów. Już dziś nikt nie dyskutuje z twierdzeniem, że 60–70 proc. chorób nowotworowych można zapobiec poprzez właściwe odżywianie się i pozbycie się nadwagi.

Dieta antyrakowa powinna być uboga w tłuszcze, cukier i sól, a bogata w witaminy A, C, E (czyli karoten, kwas askorbinowy, tokoferol) oraz pierwiastki – magnez, selen, które hamują rozwój komórek nowotworowych. Właśnie te witaminy i minerały usuwają z naszego organizmu wolne rodniki oraz zapobiegają rakotwórczemu działaniu nitrozamin, czyli groźnych związków zawartych w produktach spożywczych i powstających w żołądku. Poniżej przedstawiamy Wam 10 wskazówek, jak w prosty sposób odmienić swoją dietę, by służyła zdrowiu.

1. Unikajmy tłuszczu zwierzęcego i cholesterolu w diecie
Tłuszcz powoduje tworzenie wolnych rodników, które uszkadzają komórki i DNA, podnosi poziom estrogenów oraz prolaktyny. Kobiety chore na nowotwór piersi mają podwyższony poziom obu hormonów. Dieta wykluczająca tłuszcz zwierzęcy a opierająca się na warzywach, owocach, ziarnach zbóż i produktach strączkowych dostarcza niezbędnych kwasów tłuszczowych w wystarczającej ilości. Wyeliminujmy żywność zawierającą cholesterol. Zawarty jest on w produktach zwierzęcych takich jak: mięso, mleko, nabiał i jajka. Pokarmy roślinne nie zawierają cholesterolu. Komórki nowotworowe do swojego rozwoju potrzebują cholesterol, dlatego dieta bezcholesterolowa będzie hamowała rozwój guzów.

2. Jedzmy pożywienie bogate w błonnik
Estrogen po spełnieniu swojej funkcji przechodzi przez jelito, gdzie jest absorbowany przez błonnik i wydalany z organizmu. Wykazano, iż wegetarianki wydalają z kałem 3 razy więcej estrogenu niż kobiety jedzące mięso. Estrogen, który pozostał nie wydalony z organizmu wraca do krwioobiegu i zaburza gospodarkę hormonalną. Zmiana diety na wegetariańską pozwala zredukować poziom estrogenu do poziomu 50%. Obniżenie poziomu estrogenu o 17% obniża ryzyko raka piersi aż 4-5krotnie.

3. Toksyczne związki chemiczne zawarte w pożywieniu są rakotwórcze
Ich głównym magazynem są komórki tłuszczowe mięsa zwierząt w tym także ryb, drobiu oraz w jajkach i mleku. Należy wiec wyeliminować w/w produkty zastępując je pożywieniem roślinnym, w miarę możliwości hodowanym ekologicznie. Do picia nie należy stosować wody chlorowanej, która powoduje wzrost ryzyka zachorowania na raka.

4. Jedzmy pożywienie zawierające antyoksydanty
Przywracają one zdrowie komórkom i DNA. Wzmacniają odporność organizmu oraz pomagają walczyć z rakiem. Antyoksydanty spowalniają również proces starzenia się organizmu oraz zapobiegają chorobom degeneracyjnym. Najbardziej znane antyoksydanty to witamina C, E, beta-karoten oraz bioflawonoidy, witamina B6, mikroelementy takie jak: cynk, selen, mangan.

5. Doceńmy moc komponentów przeciwrakowych
Jedzmy produkty bogate w komponenty mające działanie przeciwrakowe a co za tym idzie należy spożywać fitoestrogeny, które zawarte są w pokarmie roślinnym. Warzywa z rodzin krzyżowych (kapusta, brukselka, rzodkiewka, gorczyca, pasternak) zawierają wiele takich substancji. Inne rośliny zawierające substancje antyrakowe to owoce cytrusowe, cebula, czosnek, ostra papryka, pomidory.

6. Pozbądźmy się stresu
Nauczmy radzić sobie ze stresem, który osłabia odporność organizmu. Jedną z najlepszych metod radzenia sobie ze stresem jest np. medytacja.

7. Uprawiajmy regularnie umiarkowaną aktywność fizyczną
Może to być np. codzienny 30- minutowy spacer. Obniżeniu ulega poziom estrogenu i tym samym zmniejsza się ryzyko zachorowania na raka piersi. Ćwiczenia poprawiają pracę układu immunologicznego, mają wpływ na psychikę, poprawiają nastrój.

8. Zrzućmy nadmierne kilogramy
Komórki tłuszczowe produkują estrogeny dlatego kobiety z nadwaga bardzo często mają wyższy poziom estrogenu niż kobiety szczupłe a co za tym idzie zwiększone ryzyko zachorowania na choroby nowotworowe.

9. Rzućmy palenie
Osoby palące paczkę papierosów dziennie ryzykują zachorowaniem na raka ponad 4krotnie częściej niż osoby nie palące. Bierne palenie w domu lub w pracy zwiększa te ryzyko 3-krotnie.

10. Unikajmy alkoholu
Podwyższa on poziom estrogenu, osłabia układ immunologiczny oraz zdolność wątroby do detoksykacji substancji rakotwórczych.