Sól – przyjaciel czy wróg? | VIMED

Sól – przyjaciel czy wróg?

Wiedzieć więcej o soli, znaczy być zdrowszym. Gdybyśmy zwrócili uwagę na to, co jemy, moglibyśmy żyć znacznie dłużej…

Badania prowadzone w ostatnich latach wykazały, iż dzienne spożycie soli (czyli chlorku sodu) sięga w Polsce nawet 15 gramów na dobę, a według zaleceń Europejskiego Towarzystwa Nadciśnienia Tętniczego nie powinno przekraczać 5 gramów (średnio 3g). Dlatego, aby przestrzegać zaleceń, należy niemal całkowicie wykluczyć solenie potraw, ponieważ większość produktów, które zjadamy i tak zawiera sól.

Sód wraz z potasem utrzymują równowagę wodną organizmu oraz regulują ciśnienie tętnicze krwi. Nadmiar sodu w diecie sprzyja zatrzymaniu i nadmiernemu gromadzeniu się wody w organizmie (puchnięcie dłoni, stóp, twarzy) oraz powstaniu nadciśnienia tętniczego, a co za tym idzie chorób układu krążenia oraz nerek. Ponadto prowadzi również do nierównomiernego rozkładania się tkanki tłuszczowej powodując cellulit; zaburza także pracę układu krwionośnego i moczowego. Jak wykazano w licznych badaniach naukowych zmniejszone spożycie tego pierwiastka wiąże się z obniżeniem wartości ciśnienia tętniczego, a efekt ten jest szczególnie widoczny u osób z nadciśnieniem, otyłych i w starszym wieku.

Czym więc zastąpić sól w kuchni? Ziołami! Nie tylko podniosą smak potraw, zwiększą ich wartość odżywczą, ale też poprawią funkcjonowanie systemu trawiennego.

Dobrze sprawdzają się:

  • bazylia,
  • koper,
  • estragon,
  • natka pietruszki,
  • szczypior,
  • tymianek,
  • melisa cytrynowa,
  • cząber.

Na obniżenie ciśnienia tętniczego krwi ma także wpływ wysokie spożycie potasu, co jest spowodowane zdolnością tego składnika mineralnego do zwiększenia wydalania sodu przez nerki. Ponadto potas utrzymuje w dobrym stanie system nerwowy, serce, poprawia pracę mózgu, pomaga w leczeniu alergii, opóźnia procesy starzenia.

Zwiększając spożycie pokarmów bogatych w potas, a ograniczając te z wysoką zawartością sodu możemy zapewnić organizmowi prawidłowe funkcjonowanie i wystrzec się zachorowania na nadciśnienie tętnicze i choroby układu krążenia.

Poniżej przedstawiamy przykłady produktów spożywczych z wysoką zawartością potasu i niską zawartością sodu:

  • awokado, morela i inne owoce pestkowe,
  • banany,
  • fasola i inne warzywa strączkowe,
  • daktyle, rodzynki i inne suszone owoce,
  • zioła i przyprawy, np. pietruszka, chili – świeże i suszone,
  • kapusta, sałata, szpinak i inne zielone warzywa liściaste,
  • ryby takie jak dorsz, sardynki, pstrąg, tuńczyk,
  • grzyby – świeże i suszone,
  • owoce i soki cytrusowe,
  • melony, arbuzy jabłka i niektóre inne owoce,
  • orzechy ziemne, włoskie i inne orzechy,
  • ziemniaki, bataty,
  • S]soja, mleko i twarogi,
  • pomidory i przetwory pomidorowe.