Zmiana diety może chronić wzrok | VIMED

Zmiana diety może chronić wzrok


Dieta zawierająca mniej oczyszczonych węglowodanów – na przykład słodyczy, białego chleba i łuskanego ryżu – zmniejsza ryzyko postępu zwyrodnienia plamki żółtej (AMD), choroby, która jest najczęstszą przyczyną utraty wzroku po 65. roku życia

[success]
W przebiegu AMD przeciekające naczynia krwionośne, odczyn zapalny oraz tworzenie nowych, nieprawidłowych naczyń prowadzą do uszkodzenia plamki żółtej – centralnej części siatkówki, odpowiedzialnej za ostre widzenie.
[/success]
W Polsce na ciężką postać AMD co roku zapada 20 tys. osób. Chorzy wymagają pomocy w codziennych czynnościach. Nie mogą czytać, prowadzić samochodu, nie rozpoznają twarzy mijanych osób. Jak wynika z analiz przeprowadzonych przez naukowców z Tufts University, mężczyźni i kobiety po 55. roku życia, których dieta miała wysoki indeks glikemiczny byli o 17 procent bardziej narażeni na postęp AMD niż grupa spożywająca produkty o niskim indeksie. Badania objęły 4757 osób w wieku od 55 do 80 lat.
[success]
Indeks glikemiczny (IG) to wskaźnik określający jak szybko po spożyciu danego produktu wzrasta poziom glukozy we krwi. Produkty o wysokim IG powodują szybki wzrost cukru we krwi i jeszcze szybszy jego spadek, niestety poniżej wartości wyjściowej.
[/success]
[clearboth]
Takie wahania wywołują hipoglikemię, która powoduje, że momentalnie stajemy się głodni. Nasz organizm domaga się podniesienia poziomu cukru do stanu normalnego. Wtedy sięgamy po jakąś szybką przekąskę, która rzadko ma dobry wpływ na naszą linię i zdrowie.
Jeśli jednak produkt ma niski IG sprawa przedstawia się zupełnie inaczej. Wtedy glukoza zawarta w jedzeniu przyswajana jest przez nas powoli i stopniowo powoduje spadek poziomu cukru we krwi. Wydzielamy mniej hormonu insuliny, nie jesteśmy narażeni na hipoglikemię i w rezultacie nie odczuwamy napadów głodu.
[clearboth]
[success]
Wysoki indeks glikemiczny ma na przykład białe pieczywo, słodycze, chipsy czy biały ryż. Natomiast brązowy ryż, gruboziarniste kasze, makaron czy chleb z pełnego ziarna to przykłady pokarmów o niskim indeksie glikemicznym.
[/success]
Wiadomo, że rozwojowi AMD sprzyja także palenie tytoniu i ostre światło (dlatego dobrze jest nosić ciemne okulary). Świeże powietrze, dieta bogata w warzywa i owoce oraz tłuste ryby morskie mają działanie ochronne. Jak ważna jest właściwa dieta, świadczy przykład Japonii – gdy po II wojnie światowej tradycyjny, zdrowy sposób odżywiania zastąpiły tam amerykańskie fast foody, zachorowalność na AMD znacznie wzrosła.

Źródło:PAP