7 głównych grzechów dietetycznych | VIMED

7 głównych grzechów dietetycznych

FB
IN
YT
YT

Czytasz wiele książek, kupujesz właściwe witaminy, wiesz jakie hasła należy wyszukiwać na etykietach produktów spożywczych. Kierujesz się powyższymi standardami i masz pewność, że twoja wiedza z odżywiania jest na piątkę z plusem. Zanim zaczniesz przyklejać kolejne złote gwiazdki na swojej lodówce, uważaj bo nie jest tak dobrze jak myślisz!
Dietetycy przestrzegają przed pójściem na łatwiznę i uleganiu popularnym żywieniowym nieporozumieniom i mitom, które wprowadzają w błąd i wpływają na zły wybór konsumenta. Aby wyjaśnić sprawę, Samantha Heller i jej koledzy z Amerykańskiego Stowarzyszenia Dietetyków, podała 7 błędów, jakie prawdopodobnie popełniasz, nie zdając sobie nawet z tego sprawy.

[one_half]
[dropcap2 color=”green”]1[/dropcap2]Założenie, że wybory których dokonujesz są lepsze niż są w rzeczywistości
Zamieniając soki owocowe na zupy w kartonach, czy babeczki na chleb z siedmiu zbóż, daje poczucie, że dokonany wybór jest lepszy i zdrowszy niż rzeczywistości jest.
Jeżeli napis na etykiecie „Chleb z 7 zbóż’ brzmi lepiej niż chleb z całych ziaren, to nie koniecznie musi być zdrowszy. Wielu ludzi myśli, że opakowanie zupy jarzynowej sprzedawanej w sklepie, ma podobne wartości odżywcze co talerz świeżych warzyw.
[/one_half]

[one_half_last]


[/one_half_last]
Nie zdają sobie jednak sprawy ile w rzeczywistości warzyw w takiej zupie jest i jak wiele zostało utraconych składników odżywczych, na skutek przeprowadzonych procesów technologicznych.
Czy soki są zdrowsze niż woda sodowa? Tak, ale również posiadają duże ilości cukru, więc nie zastąpią świeżych owoców, bogatszych w wartości odżywcze. Poza tym pijąc szklankę soku będziemy szybciej odczuwać głód, niż w przypadku zjedzenia kawałka owocu.

Rozwiązanie: 

  • Kiedy to tyko możliwe, jedz całe, świeże i nie poddane procesom technologicznym produkty żywnościowe. Nawet jeśli spożywasz je w mniejszych ilościach, to wiesz że posiadają wartości odżywcze. 
  • Kiedy kupujesz pakowaną żywność, dokładnie czytaj etykiety z zawartością składników odżywczych.
  • [divider_padding]
    [one_half]
    [dropcap2 color=”green”]2[/dropcap2]Kłopotliwe węglowodany
    Ogólna fascynacja dietami niskowęglowodanowymi, przyczyniła się do tego, że ludzie przesadzają z eliminacją węglowodanów w swojej diecie. Przed stworzeniem swojej piramidy żywieniowej, musisz wiedzieć o kilku rzeczach. Otóż jest wiele węglowodanów, które są bardzo, bardzo dobre, a niektóre z nich są mniej zdrowe, ale twój mózg i ciało codziennie potrzebują stałego dopływu tychże związków. Ponadto węglowodany złożone (m.in. błonnik zawarty w produktach pełnoziarnistych) wpływają na to, że czujesz się syty dużo dłużej, przez co mniej jesz.
    [/one_half]

    [one_half_last]


    [/one_half_last]
    Eliminowanie tych ważnych grup z pożywienia, nie jest jedyną „węglowodanową pomyłką”. Najgorsze jest przekonanie o tym, że produkty nie posiadające węglowodanów bądź z mała ich ilością są uważane za zdrowe, w związku z czym można je spożywać w dowolnej ilości, co oczywiście nie jest prawdą !

    Rozwiązanie:

    • Eksperci żywieniowi twierdzą, że nie powinniśmy eliminować żadnych ze składników odżywczych ze swojej diety, w tym i węglowodanów. Należy, więc jeść produkty bogate w węglowodany złożone, tj. świeże owoce, warzywa i pełnoziarniste produkty.
    • [divider_padding]
      [one_half]
      [dropcap2 color=”green”]3[/dropcap2]Jedzenie zbyt dużych ilości
      Jeżeli nawet twój talerz jest wypełniony niskotłuszczowym, niskoweglowodanowym, zdrowym jedzeniem, to jego zbyt duże ilości nie służą zdrowiu. Wielu ludzi jest przekonanych, że nie tylko zadowolenie ma nam towarzyszyć po jedzeniu, ale i uczucie przejedzenia. Pewni są również tego, że mogą pozwalać sobie na większe porcje, jeżeli tylko posiłek spełnia wytyczne ich obecnej diety, co oczywiście nie jest właściwe.
      [/one_half]

      [one_half_last]


      [/one_half_last]

      Rozwiązanie:

      • Należy mieć świadomość wielkości porcji. Przynajmniej na początku, trzeba zważyć i zmierzyć standardową porcję, aby zapamiętać i stosować się do tego standardu.
      • Nigdy nie stosuj restauracyjnych porcji, jako wyznacznika zdrowej ilości jedzenia, bo są to bardzo duże porcje.
      • [divider_padding]
        [one_half]
        [dropcap2 color=”green”]4[/dropcap2]Jedzenie zbyt rzadko lub zbyt małych ilości
        Jedzenie w nieregularnych odstępach czasu, doprowadza do zaburzenia stężenia cukru i insuliny we krwi. To może prowadzić do odkładania się tłuszczu i obniżenia metabolizmu, a w rezultacie do przybierania na wadze.

        Rozwiązanie:

        • Jedz regularnie co 4 godziny, a nie będziesz odczuwać głodu, ponieważ ilość cukru i insuliny we krwi będzie na stałym poziomie.
        • [/one_half]

          [one_half_last]


          [/one_half_last]
          [divider_padding]
          [one_half]
          [dropcap2 color=”green”]5[/dropcap2]Przyjmowanie zbyt dużej ilości suplementów
          Ludzie zapominają o tym, że witaminy w pastylkach, to suplementy, co oznacza że są przyjmowane w celu uzupełnienia codziennej diety i nie mogą zastąpić niespożytych posiłków. Co więcej, przyjmowanie zbyt dużych ilości „sztucznych witamin” może pogorszyć ogólny stan zdrowia. Wszystkie witaminy i minerały znajdujące się w naszym organizmie, działają „w porozumieniu ze sobą”, co oznacza, że łatwo jest zaburzyć te równowagę przyjmując zbyt dużą ilość suplementów.
          [/one_half]

          [one_half_last]


          [/one_half_last]

          Rozwiązanie:

          • Eksperci zalecają stosowanie, nie więcej niż jednego uniwersalnego preparatu multiwitaminowego na dobę.
          • Należy pamiętać, że sprzedawca w sklepie ze zdrową żywnością na ogół nie jest ekspertem w dziedzinie zdrowia, więc odpowiedni suplement może dobrać tylko lekarz lub dietetyk.

          • [divider_padding]

            [one_half]
            [dropcap2 color=”green”]6[/dropcap2]Brak aktywności fizycznej
            Wielu ludzi uważa, że samo zdrowe odżywianie wpływa na dobry stan zdrowia, ale bez odpowiedniej aktywności fizycznej, nie można utrzymać wystarczająco wysokiego tempa przemiany materii.

            Rozwiązanie:

            • Nie poddawaj się, jeśli nie możesz wykonać ćwiczeń w zaplanowanym czasie. W takim przypadku, nie czekaj do następnego dnia i nie ćwicz z podwójną siłą, zamiast tego wybierz jeden element z zaplanowanego treningu i wykonaj go w przerwie między obowiązkami.
            • [/one_half]

              [one_half_last]


              [/one_half_last]
              • Spraw, żeby wysoka aktywność fizyczna była stałą częścią twojego życia.

[divider_padding]
[one_half]
[dropcap2 color=”green”]7[/dropcap2] Wierzenie we wszystko co czytasz na temat zdrowego odżywiania i utraty masy ciała jest prawdą
To, że ktoś napisał książkę dietetyczną, czy przewodnik żywieniowy, nie oznacza że jest ekspertem i należy wierzyć w to co pisze. Przed zakupem książki należy się upewnić czy jest ona oparta na solidnych badaniach, np. czy były one wykonane na 20 czy 200 osobach, czy były opublikowane w recenzowanym czasopiśmie medycznym, czy tylko w niepotwierdzonych raportach.
[/one_half]

[one_half_last]


[/one_half_last]

Rozwiązanie:

  • Przed samodzielnym zaplanowaniem diety, sprawdź wiarygodność autora lub twórcy i zapoznaj się z opinia zawartą w recenzowanych czasopismach medycznych.