Dieta przeciwbólowa | VIMED

Dieta przeciwbólowa

[info]
Jeśli cierpisz na migreny, bóle menstruacyjne, skurcze mięśni czy artretyzm włącz do swojej diety produkty zmniejszające stan zapalny i działające przeciwbólowo. Być może okaże się, że nie potrzebujesz już tabletek przeciwbólowych. A Twoja wątroba będzie Ci wdzięczna!
[/info]

Orzechy i warzywa

Szereg antyoksydantów i składników mineralnych, takich jak np. magnez zawarty w suszonych owocach czy kwas foliowy w zielonych warzywach, pomaga walczyć z uszkodzeniami organizmu na poziomie komórkowym oraz odbudować mięśnie po wysiłku fizycznym. W działaniu przeciwbólowym diety duże znaczenie ma również włączenie do codziennego menu orzechów włoskich, migdałów oraz fig. Szklanka soku z marchwi i buraka lub jabłek i pomarańczy po wysiłku fizycznym usunie toksyny, dostarczy antyoksydantów oraz energii Twoim komórkom.Badania pokazują, że aby podwyższyć poziom tryptofanu (prekursor neurotransmitera kontrolującego ból – serotoniny) należy dodać do diety warzywa strączkowe, orzechy nerkowca, banany, nasiona słonecznika w celu większej kontroli lub nawet powstrzymania bólu. Orzechy i warzywa również dostarczają witamin B6 i B12. Witaminy te potrzebne są do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego oraz mają działanie łagodzące ból.
[clearboth]

Kiełki lucerny i olej z wiesiołka

Obecność flawonoidów, korzystnych steroli i witamin jest powodem, dla którego kiełki lucerny mogą być uznane za idealny produkt żywnościowy o działaniu przeciwbólowym. Lucernę można dodawać w postaci kiełków do sałatek i zup.
Kwas gamma-linolenowy (GLA), jednonienasycony kwas tłuszczowy znajdujący się w oleju z wiesiołka i w oleju z pestek ogórka, pomaga redukować ból w artretyzmie poprzez wyregulowanie ciśnienia krwi, zmniejszenie nasilenia i czasu trwania stanu zapalnego. GLA znacząco redukuje także poranną sztywność mięśni, puchnięcie i ból stawów.
[clearboth]

Olej rybi

Jeśli cierpisz na bóle głowy, które pojawiają się bez istotnej przyczyny przyjrzyj się swojej diecie. Być może zauważysz powiązanie między bólami głowy, a swoim jadłospisem. Ulgę w bólach migrenowych głowy przynosi zazwyczaj wykluczenie z menu: alkoholu, czekolady, fast foodów, orzeszków ziemnych oraz żywności, w której skład wchodzą barwniki (np. żelki, cukierki). Olej rybi oraz tłuste ryby morskie takie jak: makrela, tuńczyk, sardynki czy łosoś zawierają kwasy omega – 3, które wpływają na syntezę przeciwzapalnych prostaglandyn kontrolujących ból i pomagających zapobiegać bólom głowy.
[clearboth]

Imbir i czosnek

Udowodniono, że jedzenie imbiru pomaga ulżyć w bólach głowy. Jeśli cierpisz na migreny i odpowiednio wcześnie zareagujesz spożywając imbir, gdy tylko ból się rozpocznie zapobiegniesz jego dalszemu rozwojowi. Imbir ma działanie podobne do aspiryny i powoduje zatrzymanie bólu. Także czosnek (świeży lub w kapsułkach) jest efektywną bronią w walce z bólem.
[clearboth]

Oliwa z oliwek

Oliwa dzięki temu, że jest źródłem jednonienasyconych kwasów tłuszczowych oraz antyoksydantów ma znaczące działanie przeciwzapalne. Może być dodawana jako sos do sałatek lub makaronu. Oliwa zawiera polifenole, które zmniejszają wrażliwość na stan zapalny. Jednak oliwa z oliwek traci swoje korzystne właściwości w momencie usunięcia z niej oleokantalu, który jest odpowiedzialny za redukcję bólu. Dlatego najlepiej zrobisz jeśli zaopatrzysz się w oliwę z oliwek ‘extra virgin’.
[clearboth]
[error]
Aktywny tryb życia oraz dieta skomponowana z wyżej wymienionych produktów żywnościowych bogatych w składniki przeciwzapalne i antyoksydanty może przynieść znaczące korzyści w zmniejszaniu dolegliwości bólowych.
[/error]
Co jeszcze możesz zrobić by przeciwdziałać bólowi?

Oto kilka prostych zmian w stylu życia, które wpływają na zachowanie zdrowia:

  • Raz na jakiś czas stosuj detoksykacje organizmu poprzez wypijanie ziół i soków warzywnych. Pomaga to w eliminowaniu toksyn z organizmu, które są często przyczyną bólu.
  • Zmniejsz poziom stresu. Podczas stresu zachodzą zmiany hormonalne, które powodują odpowiedź biochemiczną zwiększając ryzyko bólu. Stres prowadzi do nieprawidłowości w funkcjonowaniu układu immunologicznego.
  • Medytuj, uprawiaj jogę, naucz się oddychać – to świetne sposoby na odstresowanie i zminimalizowanie dolegliwości bólowych.