Odchudzająca moc grejpfrutów

Jest żółty, czerwony, gorzko-słodki lub gorzki, lecz pod grubą skórką skrywa bogactwo składników leczniczych.

Grejpfrut (z łaciny rajski owoc cytrusowy) zawiera nie tylko witaminy i składniki mineralne, ale szereg innych substancji, np. furanokumaryny, które wzmacniają efekt działania niektórych leków antynowotworowych. Składniki pokarmowe zawarte w grejpfrutach, głownie w białych gorzkich błonach, zapobiegają utlenianiu się tzw. złego cholesterolu odpowiedzialnego za powstawanie zmian miażdżycowych w układzie krążenia. Substancje zawarte w pestkach i miąższu grejpfrutów mają właściwości przeciwgrzybicze, przeciwbakteryjne i przeciwwirusowe. Ale przede wszystkim ten rajski owoc jest od dziesięcioleci znany ze swych właściwości wspomagających odchudzanie.

Od kilkudziesięciu lat grejpfruty są niemal obowiązkowym składnikiem diet odchudzających. Wpływ grejpfrutów na spadek wagi ciała potwierdziły badania przeprowadzone w 2004 r. w San Diego przez dr. Kena Fujioka. W eksperymencie wzięło udział 100 otyłych pacjentów, którzy pili sok z grejpfruta lub jedli jego miąższ. Wszyscy odżywiali się poza tym jak wcześniej. Po 12 tygodniach grupa, która piła sok schudła średnio o 1,5 kg, zaś osoby, które jadły miąższ schudły o 1,6 kg . W tym samym czasie grupa kontrolna, która dostawała placebo, straciła średnio jedynie 0,2 kg.

W dalszych badaniach ustalono, że u osób spożywających grejpfruty oprócz utraty zbędnych kilogramów zauważono spadek ciśnienia krwi oraz cholesterolu w surowicy. Naryngenina i pektyny zawarte w grejpfrutach wspomagają przemianę materii i przyśpieszają procesy trawienne. Ponadto grejpfrut pomaga usuwać tłuszcz nagromadzony w ciele, szczególnie ten, który znajduje się w miejscach takich, jak pośladki czy biodra.

Dieta bogata w grejpfruty jest wskazana w profilaktyce przeciwcukrzycowej – owoce te obniżają poziom glukozy we krwi. Z uwagi na fakt, iż grejpfruty mają niski indeks glikemiczny, po jego zjedzeniu poziom cukru we krwi rośnie, a potem powoli spada, gdyż jest wolno wchłaniany przez organizm. Dzięki temu można uniknąć napadów głodu. Miąższ grejpfrutów zawiera również kwasy przyśpieszające oddawanie moczu – odgrywa to ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu układu moczowego i nerek. Pomaga też w oczyszczaniu jelit z resztek pokarmowych i toksyn. Wspomaga detoksykację organizmu!

Uwaga!
Grejpfrut, ze względu na zawartość w swoim składzie związków tj. flawonoidy i furanokumaryny wchodzi w interakcję z wieloma grupami leków. I tak spożycie owocu, bądź wypicie soku grejfrutowego wpływa na metabolizm leków przeciwhistaminowych, nasercowych, obniżających ciśnienie, obniżających cholesterol, przeciwwirusowych, immunosupresyjnych, nasennych i uspokajających. Bezwzględnie nie należy także popijać sokiem grejpfrutowym tych leków, które metabolizowane są w wątrobie przez cytochrom P450. Dlatego też, aby uniknąć interakcji należy zachować co najmniej 4-godzinny odstępu czasu pomiędzy spożyciem grejpfruta lub soku grejpfrutowego a zażyciem jakiegokolwiek leku.