Czy dieta wpływa na ilość kolagenu w skórze? | VIMED

Czy dieta wpływa na ilość kolagenu w skórze?


Dieta odgrywa znaczącą rolę w produkcji kolagenu – białka, które łączy i wspiera tkanki ciała i jest podstawowym elementem, który utrzymuje skórę jedrną i elastyczną. Według Amerykańskiej Akademii Dermatologów, skóra składa się z około 80 procent kolagenu. Organizm sam naturalnie wytwarza kolagen, jednak jego produkcja zmniejsza się wraz z wiekiem, dlatego też dieta może znacząco wpłynąć na jego ilość w organizmie.
[framed_box]
Dieta bogata w warzywa, owoce, białka i produkty pełnoziarniste może przyczynić się do zwiększenia i utrzymania produkcji kolagenu.
[/framed_box]

Ciemnozielone warzywa

Zielone warzywa liściaste są przykładem produktów, które mogą zwiększyć produkcję kolagenu. Pokarmy takie jak szpinak, kapusta, kapusta włoska i szparagi są skuteczne w zwiększeniu prodcesu syntezy kolagenu w skórze. Warzywa te zawierają w swoim składzie przeciwutleniacz zwany luteiną, który promuje budowę kolagenu w skórze. Mocne dowody wpływu luteiny na zachowanie zdrowej skóry i wyglądu zostały opublikowane w 2007 w artykule “Journal of Skin Pharmacology and Physiology”. Pozytywny wpływ luteiny na skórę obejmował: zwiększenie nawilżenia, elastyczności, zawartości tłuszczów i działanie ochronne przed promieniami słonecznymi.

Czarna porzeczka

Witamina C jest rozpuszczalną w wodzie witaminą, potrzebną do budowy kolagenu. Jej najbogatszym źródłem są czarne porzeczki, które w 100 gramach zawierają jej aż 144 mg. Witamina C znajduje się ponadto w dużych ilościach w owocach jagodowych oraz owocach cytrusowych. Jagody, truskawki, jeżyny i żurawiny także mają znaczne ilości witaminy C.
[success]
Witamina ta jest silnym przeciwutleniaczem, który może pomóc w powstrzymaniu uszkodzeń spowodowanych przez wolne rodniki.
[/success]
Wolne rodniki są to niestabilne cząsteczki, które bez obecności przeciwutleniaczy mogą uszkodzić komórki. Dobrym źródłem witaminy C są również owoce tj. kiwi, guawa, pomarańcze i grejpfruty.

Fasola

Fasola jest dobrym źródłem kwasu hialuronowego, który jest silną substancją zapobiegającą starzeniu się, niezbędną w zapobieganiu powstawaniu zmarszczkom i zwiotczeniom skóry. Kwas hialuronowy, naturalnie występuje w organizmie, pomaga utrzymać skórę w nawilżeniu i poprawia jej sprężystość, niestety wraz z wiekiem maleje jego zawartość w organizmie.
[clearboth]

Buraki

Buraki stanowią jedno z najlepszych naturalnych źródeł krzemu. Pierwiastek ten wraz z witaminą C (którą także odnajdziemy w burakach) znacząco wpływa na proces syntezy włókien kolagenu i elastyny. Pierwsze objawy niedoboru krzemu dotykają głównie obszarów tj. skóra, włosy i paznokcie (skróra i włosy tracą swoją elastyczność i siłę, paznokcie stają się kruche i łamliwe). Regularne spożywanie buraków lub soku z buraków pomaga uzupełnić poziom naturalnego krzemu, a także innych ważnych minerałów i witamin.

Ziarna zbóż

Ziarna zbóż zbudowane są z białek prostych – prolamin, które zawierają w swoim składzie znaczne ilości glutaminy i proliny. Prolina to aminokwas konieczny i niezbędny do tworzenia kolagenu. Choć prolina może być syntetyzowana w organizmie ludzkim z glutaminianu, naturalnie występuje także w żywności. Do jej najlepszych źródeł pokarmowych oprócz ziaren zbóż, możemy zaliczyć kiełki pszenicy, soki owocowe oraz produkty mleczne.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *