Czy dieta wpływa na ilość kolagenu w skórze?


Dieta odgrywa znaczącą rolę w produkcji kolagenu – białka, które łączy i wspiera tkanki ciała i jest podstawowym elementem, który utrzymuje skórę jedrną i elastyczną. Według Amerykańskiej Akademii Dermatologów, skóra składa się z około 80 procent kolagenu. Organizm sam naturalnie wytwarza kolagen, jednak jego produkcja zmniejsza się wraz z wiekiem, dlatego też dieta może znacząco wpłynąć na jego ilość w organizmie.
[framed_box]
Dieta bogata w warzywa, owoce, białka i produkty pełnoziarniste może przyczynić się do zwiększenia i utrzymania produkcji kolagenu.
[/framed_box]

Ciemnozielone warzywa

Zielone warzywa liściaste są przykładem produktów, które mogą zwiększyć produkcję kolagenu. Pokarmy takie jak szpinak, kapusta, kapusta włoska i szparagi są skuteczne w zwiększeniu prodcesu syntezy kolagenu w skórze. Warzywa te zawierają w swoim składzie przeciwutleniacz zwany luteiną, który promuje budowę kolagenu w skórze. Mocne dowody wpływu luteiny na zachowanie zdrowej skóry i wyglądu zostały opublikowane w 2007 w artykule “Journal of Skin Pharmacology and Physiology”. Pozytywny wpływ luteiny na skórę obejmował: zwiększenie nawilżenia, elastyczności, zawartości tłuszczów i działanie ochronne przed promieniami słonecznymi.

Czarna porzeczka

Witamina C jest rozpuszczalną w wodzie witaminą, potrzebną do budowy kolagenu. Jej najbogatszym źródłem są czarne porzeczki, które w 100 gramach zawierają jej aż 144 mg. Witamina C znajduje się ponadto w dużych ilościach w owocach jagodowych oraz owocach cytrusowych. Jagody, truskawki, jeżyny i żurawiny także mają znaczne ilości witaminy C.
[success]
Witamina ta jest silnym przeciwutleniaczem, który może pomóc w powstrzymaniu uszkodzeń spowodowanych przez wolne rodniki.
[/success]
Wolne rodniki są to niestabilne cząsteczki, które bez obecności przeciwutleniaczy mogą uszkodzić komórki. Dobrym źródłem witaminy C są również owoce tj. kiwi, guawa, pomarańcze i grejpfruty.

Fasola

Fasola jest dobrym źródłem kwasu hialuronowego, który jest silną substancją zapobiegającą starzeniu się, niezbędną w zapobieganiu powstawaniu zmarszczkom i zwiotczeniom skóry. Kwas hialuronowy, naturalnie występuje w organizmie, pomaga utrzymać skórę w nawilżeniu i poprawia jej sprężystość, niestety wraz z wiekiem maleje jego zawartość w organizmie.
[clearboth]

Buraki

Buraki stanowią jedno z najlepszych naturalnych źródeł krzemu. Pierwiastek ten wraz z witaminą C (którą także odnajdziemy w burakach) znacząco wpływa na proces syntezy włókien kolagenu i elastyny. Pierwsze objawy niedoboru krzemu dotykają głównie obszarów tj. skóra, włosy i paznokcie (skróra i włosy tracą swoją elastyczność i siłę, paznokcie stają się kruche i łamliwe). Regularne spożywanie buraków lub soku z buraków pomaga uzupełnić poziom naturalnego krzemu, a także innych ważnych minerałów i witamin.

Ziarna zbóż

Ziarna zbóż zbudowane są z białek prostych – prolamin, które zawierają w swoim składzie znaczne ilości glutaminy i proliny. Prolina to aminokwas konieczny i niezbędny do tworzenia kolagenu. Choć prolina może być syntetyzowana w organizmie ludzkim z glutaminianu, naturalnie występuje także w żywności. Do jej najlepszych źródeł pokarmowych oprócz ziaren zbóż, możemy zaliczyć kiełki pszenicy, soki owocowe oraz produkty mleczne.