Gdy puchną nogi... | VIMED

Gdy puchną nogi…

Obrzęki nóg potocznie nazywane puchnięciem są nie tylko problemem kosmetycznym, ale głównie zdrowotnym. Z fizjologicznego punktu widzenia obrzęki powstają na skutek ucieczki płynów z komórek i naczyń do przestrzeni międzykomórkowych.


Dzieje się tak na skutek takich mechanizmów jak:

  • utrudniony przepływ krwi przez naczynie krwionośne
  • zwiększona przepuszczalność ścian naczyń krwionośnych
  • wzrost ciśnienia hydrostatycznego w naczyniach (ciśnienie hydrostatyczne jest ciśnieniem wywieranym przez krew w naczyniu poprzez jej ciężkość)
  • niedostateczna ilość albumin utrzymujących osocze w naczyniach



[one_third_last]

[/one_third_last]

Jakie są przyczyny obrzęków?

Najważniejszymi przyczynami powstawania obrzęków są zachodzące w organizmie procesy chorobotwórcze i nieprawidłowo prowadzony styl życia. Obrzęki na tle chorobotwórczym są dzielone na:

  • obrzęki pochodzenia sercowego, które powstają najczęściej na skutek niewydolności serca. Krew nie jest wówczas dostarczana do tkanek i narządów zgodnie z ich zapotrzebowaniem. Utrudniony jest także odpływ krwi i jej powrót do serca. Konsekwencją tego jest zaleganie krwi w układzie żył, co może być źródłem obrzęków;

[two_third_last]

  • obrzęki z niedożywienia, które związane są z niedoborem białek i witamin;
  • obrzęki powstałe na skutek niewydolności naczyń żylnych, co skutkuje powstaniem żylaków kończyn dolnych. W wyniku zalegania krwi w naczyniu dochodzi do wzrostu ciśnienia hydrostatycznego, poszerzenia naczyń i wzrostu ich przepuszczalności. Dodatkowo wokół żylaków mogą powstawać lokalne stany zapalne i obrzęki;
  • obrzęki pochodzenia wątrobowego powstałe na skutek marskości wątroby;


[/two_third_last]

  • obrzęki pochodzenia nerkowego, powstają w konsekwencji uszkodzenia kłębuszków nerkowych lub cewek nerkowych. Nadmierna utrata białek z moczem doprowadza do przemieszczania się płynu poza obręb naczynia krwionośnego;
  • obrzęki związane z zaburzeniami hormonalnymi;
  • obrzęki związane z utrudnionym odpływem chłonki z naczyń limfatycznych. W wyniku dysfunkcji układu chłonnego dochodzi do gromadzenia się bogatobiałkowego płynu śródmiąższowego w skórze i tkance podskórnej;
  • obrzęki w ciąży powstają najczęściej na skutek zaburzeń hormonalnych, zwiększonej objętości krwi krążącej w naczyniach, czy ucisku rozwijającego się płodu na naczynia.

Obrzęki a nieprawidłowy styl życia

Obrzęki wynikające z nieprawidłowego stylu życia mogą pojawić się w każdym okresie naszego życia i mogą w konsekwencji prowadzić do powstania chorób przewlekłych. Do najczęściej popełnianych grzechów sprzyjających puchnięciom możemy zaliczyć:


  • długotrwałe przebywanie w pozycji stojącej lub siedzącej;
  • zbyt ciasne obuwie czy ubranie;
  • stosowanie środków antykoncepcyjnych;
  • gorące kąpiele, korzystanie z sauny, solarium, długie opalanie się na słońcu;
  • nieprawidłowa dieta;
  • spożywanie alkoholu.


[one_third_last]


[/one_third_last]

Jak zapobiegać tworzeniu się obrzęków?

Chcąc przeciwdziałać powstawaniu obrzęków należy zadbać o prawidłową prace układu krwionośnego i limfatycznego. Niezwykle ważne jest utrzymanie dobrej kondycji ściany naczyń. Należy przeciwdziałać przede wszystkim zwiększeniu ich przepuszczalności, poszerzeniu, zaleganiu krwi a przez to utrudnionemu odpływowi.

[dropcap2 color=”orange”]W[/dropcap2]arto zatem pamiętać o częstej zmianie pozycji ciała, szczególnie gdy pracujemy w pozycji siedzącej lub stojącej. Należy robić częste i krótkie przerwy, żeby móc się przejść, napiąć naprzemienne grupy mięśni, czy wykonać obroty stopami.
[clearboth]
[dropcap2 color=”orange”]P[/dropcap2]anie powinny wystrzegać się noszenia przez kilka godzin butów na bardzo wysokim obcasie, które utrudniają prace mięśni biorących udział w tłoczeniu krwi w naczyniach.
[clearboth]
[dropcap2 color=”orange”]W[/dropcap2] trakcie kąpieli warto obmywać swoje ciało naprzemiennie zimną i ciepłą wodą.


[two_third_last]
[dropcap2 color=”orange”]W[/dropcap2] diecie należy szczególną uwagę zwrócić na pokarmy bogate we flawonoidy, które wzmacniają ściany naczyń i poprawiają ich elastyczność. Bogatym źródłem tych związków są wiśnie, jagody, maliny, cytrusy czy gryka. Pokarmy bogate w witaminę E (zielone warzywa) poprawiają krążenie krwi i limfy w organizmie. Należy ograniczyć podaż soli w diecie poprzez niedosalanie potraw. Sól przyczynia się do zatrzymywania wody w organizmie prowadząc do zwiększenia objętości krwi krążącej i wzrostu ciśnienia hydrostatycznego. Zamiast soli warto dodawać do posiłków więcej ziół i przypraw.
[/two_third_last]