Dieta przyszłego taty | VIMED

Dieta przyszłego taty

W prasie, w telewizji i Internecie dostępnych jest wiele informacji na temat zasad prawidłowego żywienia kobiet planujących ciążę, a przecież do poczęcia potomstwa potrzeba dwojga – zarówno kobiety, jak i mężczyzny. Ilość i rodzaj spożywanych pokarmów przekładają się bowiem bezpośrednio na jakość nasienia – sposób żywienia mężczyzny istotnie wpływa zatem na jego zdolność do poczęcia dziecka.

Dojrzewanie męskiej komórki rozrodczej trwa 74 dni. Nasienie nie jest zawiesiną składającą się tylko z samych plemników, zawiera w swoim składzie również: fruktozę, kwas cytrynowy, kwaśną fosfatazę i cynk. Przyszły tata powinien zatem zadbać o zdrowy styl życia, przynajmniej na trzy miesiące przed planowanym poczęciem.

Przyczyny niepłodności mężczyzn:

  • Całkowity brak plemników (azoospermia)
  • Mała liczba plemników (oligospermia)
  • Nieprawidłowy kształt plemników (teratozoospermia)
  • Problemy z ruchliwością plemników (asthenozoospermia)
  • Plemniki, które są całkowicie unieruchomione (necrozoospermia)
  • Problemy z erekcją lub inne problemy seksualne
  • Dieta przyszłego taty

Sprawdź jaką dietę powinieneś zastosować


Dowiedz się już dziś jaką dietę zastosować w okresie planowania potomstwa!

Mężczyzna, który przygotowuje się do poczęcia potomka, powinien przestrzegać zasad zdrowej, dobrze zbilansowanej diety. A zatem:

  • uregulować liczbę i pory posiłków – należy regularnie spożywać 4-5 posiłków w ciągu dnia,
  • ograniczyć w diecie źródła węglowodanów prostych (cukier, słodycze, ciasta, desery, słodkie napoje);
  • wyeliminować produkty zawierające dużo nasyconych kwasów tłuszczowych (dania typu fast-food, ser żółty, pleśniowy, topiony, tłuste mięso i wędliny oraz przekąski, takie jak chrupki, chipsy, paluszki, krakersy);
  • w każdym posiłku starać się uwzględniać niskoprzetworzone produkty zbożowe z pełnego ziarna (chleb razowy, chleb pełnoziarnisty, kasze, naturalne płatki zbożowe – owsiane i jęczmienne, dziki ryż);
  • wprowadzać do codziennej diety odpowiednią ilość warzyw (więcej niż 0,5 kg na dzień) i owoców (2 owoce wielkości średniego jabłka dziennie);
  • spożywać odpowiednią ilość ryb, chudego mięsa, chudego mleka i produktów mlecznych oraz jaj (do 2-3 sztuk na tydzień);
  • wprowadzić do diety produkty bogate w cynk (ryby, ziarna zbóż, nasiona roślin strączkowych, daktyle, orzechy) oraz kwas foliowy (zielone warzywa liściaste, brokuły, szparagi, brukselka, nasiona roślin strączkowych)
  • wypijać codziennie odpowiednią ilość płynów (przynajmniej 2 litry) – najlepiej wybierać wodę mineralną, herbatę zieloną, herbatę białą, rooibos, herbaty ziołowe oraz soki warzywne.
  • unikać kawy, alkoholu oraz dymu tytoniowego!

Naturalni pomocnicy

Najnowsze badania prowadzone przez Naukowców z Uniwersytetu w Zachodniej Australii dowodzą, że mężczyźni, którzy dostarczali wraz z dietą odpowiednią ilość przeciwutleniaczy, tj. witaminy A, C, E oraz beta-karotenu znacznie zwiększali szanse na poczęcie dziecka w porównaniu do mężczyzn nie spożywających antyoksydantów.

Badania sugerują, że częste spożywanie: melonów, marchwi, moreli, dyni i mango (żywności o pomarańczowym zabarwieniu bogatej w beta karoten) oraz migdałów, oleju sojowego i brokułów (bogatych w witaminę E i C), może pomóc w utrzymaniu nasienia wysokiej jakości.


Plemniki są w stanie “wojny” w ciele kobiety i można spodziewać się, że najbardziej konkurencyjny plemnik wygra wyścig do komórki jajowej

Badania wykazały, że plemniki mężczyzn, których dieta była bogata w przeciwutleniacze łatwo przewyższały klasą plemniki rywala, którego dieta była pozbawiona antyoksydantów.

Jak potwierdzają badania, zdrowe odżywianie zarówno kobiet jak i mężczyzn, jest niezmiernie ważne w okresie starania się o dziecko.

0 Komentarze

  1. Radosław pisze:

    Uogólniając w czasie kiedy spodziewaliśmy się dziecka (syn, dziś 11 lat) byłem w najlepszej kondycji zdrowotnej. O diecie jakby w ogóle się nie myślało, świat był przed nami.

    Jednak dziś z perspektywy tych ponad już 10 lat, biorąc pod uwagę moją obecną sytuację dieta jest kluczowa dla naszego zdrowia. Byłem miłośnikiem tego co tłuste, mielonych, frytek, pączków… o wielu innych nie wspominając.

    Dziś mając zespół Reitera i problemy z niedoczynnością tarczycy dostrzegam i naprawdę głęboko pojmuję znaczenie diety. Mogę się założyć, że gdybym naprawdę zdrowo się odżywiał to dziś nie miał bym tylu problemów albo wystąpiły by one wiele lat później. Miałem nadciśnienie, brałem leki rano i wieczorem. Oczywiście lekarz pierwszego kontaktu wskazywał na zmianę diety i niby zmieniałem. Moje doświadczenie wskazuje, że zmieniałem dietę “powierzchownie” i być może wiele osób jest przekonanych, że odżywia się prawidłowo i jednocześnie zdrowo. Po wdrożeniu na poważnie diety problem nadciśnienia zniknął, zaledwie po około 2 miesiącach. Leki zostały odstawione pod kontrolą lekarza.

    Uważam, że to co zdrowe dla jednych, może być toksyczne dla innych. Trzeba dobierać dietę indywidualnie. Jej wprowadzenie okazało się nie takie straszne jak się powszechnie wydaje i od siebie mogę jedynie zalecać by jak najwcześniej zacząć zdrowo się odżywiać, a będzie to miało konkretne efekty nie tylko w temacie z nagłówka.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *