Dieta przyszłego taty | VIMED

Dieta przyszłego taty

W prasie, w telewizji i Internecie dostępnych jest wiele informacji na temat zasad prawidłowego żywienia kobiet planujących ciążę, a przecież do poczęcia potomstwa potrzeba dwojga – zarówno kobiety, jak i mężczyzny. Ilość i rodzaj spożywanych pokarmów przekładają się bowiem bezpośrednio na jakość nasienia – sposób żywienia mężczyzny istotnie wpływa zatem na jego zdolność do poczęcia dziecka.

Dojrzewanie męskiej komórki rozrodczej trwa 74 dni. Nasienie nie jest zawiesiną składającą się tylko z samych plemników, zawiera w swoim składzie również: fruktozę, kwas cytrynowy, kwaśną fosfatazę i cynk. Przyszły tata powinien zatem zadbać o zdrowy styl życia, przynajmniej na trzy miesiące przed planowanym poczęciem.

Przyczyny niepłodności mężczyzn:

  • Całkowity brak plemników (azoospermia)
  • Mała liczba plemników (oligospermia)
  • Nieprawidłowy kształt plemników (teratozoospermia)
  • Problemy z ruchliwością plemników (asthenozoospermia)
  • Plemniki, które są całkowicie unieruchomione (necrozoospermia)
  • Problemy z erekcją lub inne problemy seksualne
  • Dieta przyszłego taty

Sprawdź jaką dietę powinieneś zastosować


Dowiedz się już dziś jaką dietę zastosować w okresie planowania potomstwa!

Mężczyzna, który przygotowuje się do poczęcia potomka, powinien przestrzegać zasad zdrowej, dobrze zbilansowanej diety. A zatem:

  • uregulować liczbę i pory posiłków – należy regularnie spożywać 4-5 posiłków w ciągu dnia,
  • ograniczyć w diecie źródła węglowodanów prostych (cukier, słodycze, ciasta, desery, słodkie napoje);
  • wyeliminować produkty zawierające dużo nasyconych kwasów tłuszczowych (dania typu fast-food, ser żółty, pleśniowy, topiony, tłuste mięso i wędliny oraz przekąski, takie jak chrupki, chipsy, paluszki, krakersy);
  • w każdym posiłku starać się uwzględniać niskoprzetworzone produkty zbożowe z pełnego ziarna (chleb razowy, chleb pełnoziarnisty, kasze, naturalne płatki zbożowe – owsiane i jęczmienne, dziki ryż);
  • wprowadzać do codziennej diety odpowiednią ilość warzyw (więcej niż 0,5 kg na dzień) i owoców (2 owoce wielkości średniego jabłka dziennie);
  • spożywać odpowiednią ilość ryb, chudego mięsa, chudego mleka i produktów mlecznych oraz jaj (do 2-3 sztuk na tydzień);
  • wprowadzić do diety produkty bogate w cynk (ryby, ziarna zbóż, nasiona roślin strączkowych, daktyle, orzechy) oraz kwas foliowy (zielone warzywa liściaste, brokuły, szparagi, brukselka, nasiona roślin strączkowych)
  • wypijać codziennie odpowiednią ilość płynów (przynajmniej 2 litry) – najlepiej wybierać wodę mineralną, herbatę zieloną, herbatę białą, rooibos, herbaty ziołowe oraz soki warzywne.
  • unikać kawy, alkoholu oraz dymu tytoniowego!

Naturalni pomocnicy

Najnowsze badania prowadzone przez Naukowców z Uniwersytetu w Zachodniej Australii dowodzą, że mężczyźni, którzy dostarczali wraz z dietą odpowiednią ilość przeciwutleniaczy, tj. witaminy A, C, E oraz beta-karotenu znacznie zwiększali szanse na poczęcie dziecka w porównaniu do mężczyzn nie spożywających antyoksydantów.

Badania sugerują, że częste spożywanie: melonów, marchwi, moreli, dyni i mango (żywności o pomarańczowym zabarwieniu bogatej w beta karoten) oraz migdałów, oleju sojowego i brokułów (bogatych w witaminę E i C), może pomóc w utrzymaniu nasienia wysokiej jakości.


Plemniki są w stanie “wojny” w ciele kobiety i można spodziewać się, że najbardziej konkurencyjny plemnik wygra wyścig do komórki jajowej

Badania wykazały, że plemniki mężczyzn, których dieta była bogata w przeciwutleniacze łatwo przewyższały klasą plemniki rywala, którego dieta była pozbawiona antyoksydantów.

Jak potwierdzają badania, zdrowe odżywianie zarówno kobiet jak i mężczyzn, jest niezmiernie ważne w okresie starania się o dziecko.