Najzdrowsze kuchnie świata | VIMED

Najzdrowsze kuchnie świata

Każdy kraj pielęgnuje własne, odrębne tradycje kulinarne przekazywane z pokolenia na pokolenie. Oczywiście zarówno potrawy, jak i sposób ich przyrządzenia zmieniają się na przestrzeni wieków, ale wiele składników i receptur, np. z powodu dostępności pewnych produktów pozostają niezmienne. W czasach, gdy dzisiejsza wiedza medyczna i dietetyczna jeszcze nie została poznana, to właśnie jedzenie było podstawowym sposobem na zachowanie dobrego zdrowia, sprawdzanym i udoskonalanym metodą prób i błędów przez stulecia. Warto przyjrzeć się najzdrowszym kuchniom świata, wybrać z nich to, co najlepiej służy naszemu zdrowiu i dobremu samopoczuciu i włączyć do naszego codziennego menu.

Kuchnia chińska
Chińska kuchnia to doskonały przykład tego, jak tradycja kulinarna łączy się ze zdrowiem. Zdrowy sposób odżywiania jest bowiem od dawna elementarną częścią składową chińskiej medycyny. Sztuka gotowania jest w Chinach ściśle powiązana z chińską filozofią – z wiarą w harmonię, istnienie naturalnej równowagi między siłami przyrody oraz harmonijnego związku między otaczającymi nas przedmiotami. Kuchnia chińska próbuje dostosować potrawy pod względem składników i sposobu ich przyrządzania do aktualnego stanu fizycznego organizmu. Takie podejście pozwala na połączenie żywienia i świadomej dbałości o zdrowie. Według Chińczyków każda potrawa powinna być przyrządzana na zasadzie pięciu smaków. Powinna łączyć w sobie smak ostry, słodki, słony, kwaśny i gorzki. Takie połączenie smaków sprawia, że organizm osiąga harmonię, co zapewnia nam długie życie w zdrowiu.


Kuchnia ta, choć różni się regionalnie, obfituje w warzywa, soję, ryby oraz owoce morza. Z Chin pochodzi również zielona herbata, której znakomite właściwości zdrowotne są znane od wielu pokoleń. Zdrowia chińczykom dodaje także dziki ryż, bogaty w antocyjany, te same związki, które znajdują się w czerwonych owocach.

Kuchnia indyjska
Kuchnia indyjska charakteryzuje się szczególnym podejściem do spraw żywienia. Przygotowywanie i spożywanie posiłków wymaga szczególnego podejścia do tej czynności: uwagi, skupienia, a przede wszystkim dużej dbałości o zawartość talerza.

Kuchnia indyjska w jeszcze większym stopniu niż chińska opiera się, od wieków, głównie na ryżu. Znanych jest prawie 30 sposobów jego gotowania. Warto choć część z nich przenieść do naszej kuchni, ponieważ można z niego przygotować wiele różnorodnych potraw. Większość hindusów to wegetarianie, którzy komponują swoje potrawy z fasoli, grochu, soczewicy i owoców. Ci, którzy nie są wegetarianami spożywają także drób, ryby i mięso kozie. Hindusi nie spożywają wołowiny z przyczyn religijnych.
[clearboth]
Kuchnia indyjska swoje dobre właściwości zdrowotne zawdzięcza także wielu przyprawom i ziołom, które wzbogacają i uszlachetniają potrawy. Niektóre z nich mają właściwości przeciwnowotworowe, przykładem może być imbir czy kurkuma.

Kuchnia śródziemnomorska
Kuchnia śródziemnomorska uważana jest za najzdrowszą na świecie. Na kuchnię basenu Morza Śródziemnomorskiego składają się przede wszystkim kuchnie: włoska, grecka, hiszpańska, prowansalska (południe Francji) oraz kuchnia turecka, tunezyjska i marokańska. Takie bogactwo narodów i kultur powoduje, że jest to kuchnia bardzo różnorodna i wyrazista. To właśnie balans różnorodnych produktów, serwowanych w odpowiednich proporcjach powoduje, że jest ona tak zdrowa więc warto wprowadzić jej elementy do naszego jadłospisu.

Specyfiką kuchni śródziemnomorskiej jest częste stosowanie surowych i gotowanych warzyw – przede wszystkim pomidorów, papryki, bakłażanów, cukinii, cebuli, czosnku, ogórków – oraz aromatycznych ziół – bazylii, oregano, tymianku, rozmarynu i szafranu. Oprócz warzyw dieta ta opiera się także na oliwie z oliwek, owocach morza i pełnoziarnistych produktach zbożowych, a także ograniczaniu czerwonego mięsa i tłustych sosów i serów. Sałatki śródziemnomorskie to kwintesencja zalet tej kuchni – zdrowe, lekkie i smaczne, sprawdzają się świetnie – w zależności od składników – jako przystawka, danie główne czy kolacja.

Kuchnia skandynawska
Kuchnia skandynawska to unowocześniona wersja kuchni Wikingów. Zasady, obowiązujące przed wiekami w dużej mierze przetrwały do dziś, a produkty, które stosowane były przez legendarnych przodków Duńczyków, Szwedów czy Norwegów nadal pojawiają się na stołach.

Cechą wspólną tej kuchni jest wykorzystywanie i tworzenie potraw ze składników naturalnych, dostępnych jedynie w tym trudnym klimacie. Kuchnia skandynawska wyróżnia się prawdziwym bogactwem ryb, takich jak śledzie, łososie, dorsze, pstrągi, makrele, które podaje się na wiele sposobów. Ze względu na klimat są one też odpowiednio konserwowane, suszone czy wędzone. Przeciętny mieszkaniec Norwegii je ponad 10 razy więcej ryb niż Polak, warto spróbować zbliżyć się do tej ilości.
[clearboth]
Nieodzownym składnikiem wielu posiłków jest chleb pełnoziarnisty lub pumpernikiel. Skandynawowie do wielu potraw dodają leśne jagody – borówki i jeżyny, które wyróżniają tę kuchnię spośród innych.

Kuchnia japońska
Japończycy słyną ze swojego dobrego zdrowia i długowieczności. Wpływ ma na to wyjątkowo zdrowa i urozmaicona dieta. Typowy japoński posiłek zawiera składniki niemal idealnie odpowiadające piramidzie prawidłowego żywienia. Wbrew częstym opiniom potrawy kuchni japońskiej są bardzo proste i przygotowane z kilku podstawowych składników.

Na japońskim stole nie może zabraknąć ryżu, na którym opartych jest większość potraw, a także ryb, owoców morza i wodorostów. Kolejnym, bardzo ważnym elementem dla japońskiej kuchni są warzywa, przede wszystkim zielone (por, kapusta, seler naciowy), jak i białe (cebula, seler, pietruszka). Sekretem kuchni japońskiej jest z pewnością sposób, w jaki przygotowywane są potrawy. Smażenie potraw odbywa się najczęściej na niewielkiej ilości bardzo zdrowego oleju sezamowego.

Powyższe przykłady ze świata to oczywiście wybór kilku charakterystycznych, wartych naśladowania przykładów. W kuchni praktycznie każdego kraju można znaleźć składniki i potrawy korzystnie wpływające na nasze zdrowie, a także niezbyt dobrze nam służące. Spróbujmy zatem wybrać dla siebie chociaż kilka produktów, które lubimy i na stałe wprowadzić do naszego jadłospisu. Zagwarantuje nam to życie w zdrowiu, zaś jedzenie nadal będzie przyjemnością.