Uderzenia gorąca a choroby serca | VIMED

Uderzenia gorąca a choroby serca

Najnowsze badania pokazują związek pomiędzy uderzeniami gorąca a zwiększonym poziomem cholesterolu we krwi u kobiet w okresie okołomenopauzalnym. Ponadto wykazują zależność pomiędzy objawami menopauzy a zwiększonym ryzykiem chorób serca.

Naukowcy, przez 7 lat, badali 3 000 kobiet między 40 a 50 rokiem życia, czyli w okresie najintensywniejszych zmian menopauzalnych.

W okresie badania, każdej uczestniczce co roku mierzono poziom lipidów we krwi. Oznaczano udział cholesterolu LDL, cholesterolu HDL, trójglicerydów i apolipoprotein. ApoE bierze udział w rozkładzie trójglicerydów, ApoA jest białkową częścią lipoproteiny HDL, odpowiedzialną za jej przeciwmiażdżycowe działanie.

Wykazano, że kobiety w okresie okołomenopauzalnym i postmenopauzalnym, u których uderzenia gorąca pojawiały się 6 lub więcej razy w ciągu dnia, cechowały się znacznie wyższym stężeniem lipidów we krwi niż kobiety, u których nie obserwowano uderzeń gorąca. Zaobserwowano, że uczestniczki, które zmagały się z falami gorąca miały znacznie wyższy poziom cholesterolu we krwi, zarówno LDL jak i HDL, jak również trójglicerydów i apolipoprotein.
[notice]
Podwyższone stężenie cholesterolu LDL i triglicerydów, jest głównym czynnikiem ryzyka zawału serca i udaru mózgu, podczas gdy wysokie stężenie HDL wiąże się z niższym ryzykiem rozwoju tych chorób.
[/notice]
Pojawia się więc wątpliwość, na czym polega ta specyficzna zależność. Jak stwierdzili autorzy badania, niezbędne są dalsze doświadczenia wyjaśniające przyczynę takich wyników. Jedno zaś jest jasne, istnieje powiązanie pomiędzy zmianami menopauzalnymi a zwiększonym ryzykiem chorób serca. Dlatego też kobiety po 40 roku życia powinny zwrócić szczególną uwagę na prawidłowy sposób odżywiania, unikać produktów, które podwyższają poziom cholesterolu we krwi (tłuste mięso, pełnotłuste mleko i produkty mleczne, fast food, produkty smażone, słodycze, alkohol), a uwzględniać w diecie te, które obniżają poziom lipidów (warzywa, nasiona roślin strączkowych, tłuste ryby morskie, orzechy, nasiona, owoce, pełnoziarniste produkty zbożowe).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *