Buraki - niedocenione warzywo | VIMED

Buraki – niedocenione warzywo

Choć większość z nas wie, że buraki są zdrowe, nie spożywamy ich zbyt często. Dostępne przez cały rok, buraki, podobnie jak marchewki, należą do grupy warzyw korzeniowych. Stanowią bogate źródło magnezu, żelaza, cynku, witaminy C, B6, kwasu foliowego i przeciwutleniaczy. Chociaż zawierają znaczne ilości węglowodanów, w umiarkowanych ilościach mogą być także spożywane przez diabetyków.

Buraki dzięki swoim właściwościom odżywczym, dostarczają wielu korzyści dla zdrowia:

  • obniżają stężenie homocysteiny we krwi – czynnika ryzyka rozwoju wielu chorób, w tym zmian miażdżycowych
  • pomagają obniżyć „zły” cholesterol LDL,
  • dzięki zawartości rozpuszczalnej frakcji błonnika, stanowią doskonałą pożywkę dla pożytecznych bakterii jelitowych, dlatego też polecane są osobom cierpiącym na różne schorzenia jelita grubego,
  • z uwagi na wysoką zawartość betacyjanin, pomagają w eliminowaniu toksyn z organizmu, wspomagając pracę takich narządów jak nerki, wątroba czy pęcherzyk żółciowy ,
  • z uwagi na wysoką zawartość żelaza oraz beta karotenu, pomagają w budowie krwinek czerwonych,
  • pomagają w stymulacji układu limfatycznego, niezwykle ważnego przy zwalczaniu procesów zapalnych i przeziębień,
  • obecne w burakach azotany, pod wpływem działania śliny, przekształcają się w tlenek azotu, wpływając na rozszerzenie naczyń krwionośnych i obniżenie ciśnienia krwi.

Jak należy przechowywać buraki?

Buraki charakteryzują się długim okresem przydatności do spożycia pod warunkiem, że przechowywane są w chłodnym i suchym miejscu. Liście należy przechowywać osobno. Buraki można również zamrażać. Z uwagi na obecność azotynów, należy unikać przechowywania ugotowanych buraków przez dłuższy czas, gdyż azotyny ulegają przekształceniu do rakotwórczych nitrozoamin.

Jakie buraki kupować?

Gdy kupujesz buraki, wybieraj te o małej i średniej wielkości o intensywnym zabarwieniu. Jednorodne, bez widocznych plam, zagnieceń i obić.