Dieta a bezdech senny | VIMED

Dieta a bezdech senny

Według najnowszych badań naukowych, stosowanie diety śródziemnomorskiej w połączeniu z regularną aktywnością fizyczną, może pomóc w poprawie objawów bezdechu sennego.
[notice]
Zespół obturacyjnego bezdechu sennego (OBPS) powoduje częste przerwy w oddychaniu podczas snu, co zakłóca jego rytm. Z problemem zaburzeń oddychania podczas snu boryka się ok. 2-4% dorosłej populacji. Odsetek ten wzrasta do 20-40% u osób otyłych, dlatego też utrata masy ciała jest często istotnym elementem leczenia.
[/notice]

Badania, które zostały opublikowane w czasopiśmie “European Respiratory Journal”, pokazują wpływ diety śródziemnomorskiej na ludzi otyłych cierpiących na bezdech senny, w porównaniu do osób stosujących dietę o niskiej zawartości tłuszczów całkowitych, tłuszczów nasyconych, tłuszczów trans, cholesterolu i sodu.

Naukowcy z Uniwersytetu na Krecie zbadali 40 otyłych pacjentów cierpiących na OBPS. Dwudziestu z nich polecono dietę o niskiej zawartości tłuszczu, podczas gdy reszta stosowała dietę śródziemnomorską. Obie grupy były zachęcane do zwiększenia aktywności fizycznej, szczególnie do częstych spacerów (co najmniej 30 minut dziennie).

Ponadto jedna i druga grupa zostały poddane terapii stałego dodatniego ciśnienia w drogach oddechowych (CPAP), która polega na noszeniu maski wytwarzającej strumień powietrza utrzymujący górne drogi oddechowe otwarte w czasie snu.

Na początku badania naukowcy monitorowali pacjentów w czasie snu, co znane jest również pod nazwą badań polisomnograficznych. W toku tego typu badań poszukiwanych jest kilka wskaźników zespołu bezdechu sennego (OBS), takich jak aktywność elektryczna mózgu, ruchy oczu i chrapanie. Po upływie sześciu miesięcy autorzy doświadczenia poddali pacjentów ponownej analizie, aby sprawdzić czy zmiany dietetyczne miały wpływ na rytm snu.
[notice]
Wyniki doświadczenia wykazały, że osoby otyłe stosujące dietę śródziemnomorską miały mniejszą liczbę zakłóceń, czyli bezdechów podczas fazy snu REM, która zwykle stanowi około 25% całkowitego snu w nocy.
[/notice]

Wyniki ujawniły również spadek masy tłuszczowej w jamie brzusznej u osób, które były na diecie śródziemnomorskiej.

Dieta stosowana w krajach basenu Morza Śródziemnego uważana jest za jedną z najzdrowszych diet. Śródziemnomorski sposób odżywiania bazuje na dużej ilości świeżych warzyw i owoców, pełnoziarnistych zbóż, oliwy, warzyw strączkowych, orzechów, ryb oraz owoców morza. Charakterystycznym elementem tej diety jest także unikanie mięsa czerwonego oraz nabiału.


Jest to pierwsze badanie analizujące wpływ diety śródziemnomorskiej w połączeniu z aktywnością fizyczną na OBS, poprzez zmiany w organizmie człowieka. Nasze wyniki pokazały, że liczba zaburzeń w czasie snu REM w grupie osób stosujących dietę śródziemnomorską była niższa niż w drugiej grupie. Ostatnie badania wykazały związek pomiędzy wzrostem zakłóceń w fazie REM a ryzykiem wystąpienia poważnych konsekwencji ogólnoustrojowych, takich jak cukrzyca typu II. Niemniej ich znaczenie kliniczne pozostaje niejasne. Ostatecznie potrzebne są dalsze badania, aby przeanalizować wpływ tej diety na zaburzenia oddychania w czasie snu z uwzględnieniem jej właściwości przeciwzapalnych i antyoksydacyjnych.