W ciąży postaw na warzywa! | VIMED

W ciąży postaw na warzywa!

Istnieją nowe dowody na to, jak ważna jest zdrowa dieta podczas ciąży. Według badań Akademii Sahlgrenska na Uniwersytecie w Gothenburgu kobiety, które podczas ciąży codziennie spożywały warzywa rodzą dzieci mniej narażone na rozwój cukrzycy typu 1.
[success]
Cukrzyca typu 1 jest schorzeniem z autoagresji. Układ odpornościowy wytwarza przeciwciała, które doprowadzają do całkowitej destrukcji komórek wysp trzustkowych produkujących insulinę. Efektem tego jest utrata zdolności wydzielania insuliny.
[/success]

W badaniu opublikowanym w czasopiśmie „Pediatric Diabetes”, analizowano próbki krwi pobrane od prawie 6 000 pięciolatków. Spośród wszystkich badanych dzieci, u 3% zaobserwowano podwyższone stężenie przeciwciał lub w pełni rozwiniętą cukrzycę typu 1. Czynniki ryzyka występowały nawet dwa razy częściej u dzieci, których matki rzadko jadły warzywa w czasie ciąży. Ryzyko było najniższe wśród pięciolatków, których matki spożywały jarzyny codziennie.

To pierwsze badania pokazujące związek między spożyciem warzyw w okresie ciąży i ryzykiem, rozwoju cukrzycy typu 1 u dzieci
Warzywa w diecie kobiety ciężarnej powinny stanowić główne miejsce w codziennym menu. Oprócz działania profilaktycznego względem cukrzycy typu 1, jarzyny są nieocenionym źródłem witamin i składników mineralnych oraz błonnika, który reguluję pracę układu trawiennego, obniża poziom cholesterolu oraz chroni przed nowotworami. Ponadto dostarczają chlorofilu, związku neutralizującego toksyny w ustroju oraz enzymy (warzywa surowe), które wspomagają proces trawienia. Warto pamiętać, że warzywa są lekkostrawne i bez trudu można je łączyć z większością innych pokarmów.

5 sposobów, aby zwiększyć spożycie warzyw w diecie:

  1. Na śniadanie przygotuj pastę na kanapki na bazie marchewki, brokułu, soczewicy czy cieciorki.
  2. Do II śniadania wypij szklankę soku warzywnego lub koktajlu na bazie warzyw i owoców.
  3. Miedzy posiłkami chrup paluszki warzywne (marchew, seler, papryka, ogórek, kalarepka) pokrojone w słupki.
  4. Do obiadu nakładaj sobie zawsze podwójną porcję warzyw.
  5. Ugotuj na kolację gęstą zupę krem (zmiksowana mieszanka warzyw i bulion wegetariański) z dużą ilością warzyw pokrojonych w kostkę.

[success]
Uwaga! Owoce i warzywa najlepiej kupować z upraw kontrolowanych (ekologicznych).
[/success]