Rukiew wodna chroni przed rakiem | VIMED

Rukiew wodna chroni przed rakiem

FB
IN
YT
YT
Regularne jedzenie rukwi wodnej (rośliny z rodziny kapustowatych) obniża ryzyko wystąpienia choroby nowotworowej – donoszą wyniki badania opublikowanego w American Journal of Clinical Nutrition. Według badaczy z University of Ulster roślina ta, dzięki wysokiej zawartości przeciwutleniaczy, przyczynia się do zmniejszenia uszkodzeń białych krwinek i chroni przed rozwojem raka.

Rukiew wodna podnosi poziom pożytecznych związków we krwi, a obniża poziom związków szkodliwych. Podczas badania 60 zdrowych ochotników, w tym 30 osób palących, przez 8 tygodni codziennie spożywało torebkę (85g) świeżej rukwi wodnej. Naukowcy przeprowadzili testy przed i po wprowadzeniu tej zmiany w diecie.

Odkryli, że uszkodzenie DNA białych krwinek zostało obniżone o 22,9 %. Komórki były również bardziej odporne na działanie wolnych rodników. Kiedy próbki komórek poddano działaniu nadtlenku wodoru, który generuje duże ilości wolnych rodników, poziom uszkodzeń był 9,4% niższy niż normalnie można było się spodziewać.

Znacząco wzrósł również poziom związków przeciwutleniających, takich jak luteina i beta-karoten, które mogą zwalczać wolne rodniki. Natomiast poziom trójglicerydów potencjalnie szkodliwych obniżył się średnio o 10 %.

Korzystne zmiany były największe wśród palaczy, u których stwierdzono znacznie niższy poziom antyoksydantów w momencie rozpoczęcia badania.

Kierujący badaniami profesor Ian Rowland, który pracuje obecnie na Uniwersytecie w Reading, powiedział, że badanie to było ważne, ponieważ zaangażowane osoby żywiły się rukwią w łatwo dostępnej ilości, a nie były to testy laboratoryjne na ekstraktach roślinnych.


Uszkodzenie DNA jest wyznacznikiem ogólnego ryzyka raka, a wyniki wspierają teorię, że konsumpcja rukwi wodnej jest związana z ogólnym zmniejszonym ryzykiem zachorowania na raka.


Wspaniale jest wiedzieć, że są proste rzeczy, które ludzie mogą zrobić – jak jedzenie rukwi, żeby uniknąć nowotworów takich jak rak jelita grubego w przyszłości.

[one_third_last]


[/one_third_last]


Ciekawe dla nas jest to, że naukowcy byli w stanie obliczyć rzeczywistą ilość rukwi potrzebnej do zmniejszenia ryzyka zachorowania na raka i że zalecana dawka jest osiągalna w ciągu doby.

Wyniki tych badań to kolejny dowód na to, że należy jeść regularnie, dużą ilość warzyw i owoców, aby ustrzec się przed chorobami przewlekłymi i nowotworami. Według specjalistów, wszystkie owoce i warzywa mają wpływ na redukcję uszkodzeń DNA, stąd zalecenie, aby spożywać ich pięć porcji dziennie.