Dieta a zdrowe zęby | VIMED

Dieta a zdrowe zęby

Twoja dieta, czyli co i jak często jesz, to ważne czynniki dla utrzymania prawidłowej higieny jamy ustnej. Racjonalna dieta i dobre nawyki zapobiegają próchnicy i chorobom przyzębia. Produkty spożywcze mogą bowiem wpływać na Twój uśmiech w podobny sposób jak szczotkowanie lub nitkowanie zębów nicią dentystyczną. Za każdym razem spożywając słodkie potrawy lub skrobię, bakterie w płytce nazębnej dostają kolejną szansę na wzmożony rozwój, tym samym zwiększa się ryzyko rozwoju próchnicy oraz chorób przyzębia. Dlatego też bardzo istotne z punktu widzenia profilaktyki tych schorzeń jest odpowiedni wybór pokarmów, które naturalnie zwalczają bakterie, wspomagają usuwanie płytki nazębnej, wzmacniają szkliwo oraz zapewniają świeży oddech.

Seler

Seler chroni zęby na dwa sposoby, uważa Lana Rozenberg, dentysta i założyciel Rozenberg Dental w Nowym Jorku. Jednym z nich jest fakt, że podczas żucia wydzielają się duże ilości śliny, neutralizującej bakterie Streptococcus mutans, które powodują próchnicę zębów. Dodatkowo spożywanie produktów twardych, wymagających gryzienia w naturalny sposób masuje dziąsła i czyści przestrzenie międzyzębowe. Dlatego też w profilaktyce próchnicy oraz chorób przyzębia zaleca się spożywanie surowych warzyw (np. selera lub marchewki) przynajmniej raz dziennie.

Zielona herbata

Zielona herbata zawiera składniki o właściwościach antyoksydacyjnych – katechiny, które pomagają stłumić toczącą się w organizmie reakcję zapalną. Katechiny hamują również rozwój bakterii, odpowiadających za powstawanie płytki nazębnej jak również nieświeżego oddechu. Co więcej, badania wykazały, że codzienne spożywanie filiżanki zielonej herbaty znacząco obniża ryzyko rozwoju chorób dziąseł.

Kiwi

Kiwi z uwagi na bogactwo witaminy C ma istotny wpływ na profilaktykę chorób przyzębia. Jedno duże kiwi pokrywa ponad 100% zalecanego dziennego spożycia dla tej witaminy. Badania wykazują, że w stanach niedoboru witaminy C następuje uszkodzenie włókien kolagenowych dziąseł, co sprawia, że stają się one bardziej podatne na niekorzystne oddziaływanie bakterii.

Wskazówka: Do owsianki zamiast brązowego cukru dodaj kilka plasterków kiwi.

Cebula

Cebula zawiera silnie działające antybakteryjnie związki siarki. Udowodniono, że spożywanie tego warzywa zabija różne rodzaje bakterii, w tym Streptococcus mutans, odpowiedzialnej za rozwój próchnicy. Warto zwrócić uwagę na to, iż najkorzystniejszy efekt uzyskuje się jedząc świeżo obrane i surowe plasterki cebuli.

Wskazówka: W celu zmniejszenia nieświeżego oddechu pojawiającego się po spożyciu cebuli zaleca się spożywanie jej w połączeniu ze świeżą pietruszką.

Pietruszka

Żucie natki pietruszki lub liści mięty po posiłku, zwłaszcza ostro doprawionym, pomaga zachować świeży oddech. Zioła te zawierają monoterpeny, lotne substancje, które szybko przenikają z krwiobiegu do płuc, a następnie zostają wydalane wraz z wydychanym powietrzem zapewniając świeży oddech.

Nasiona sezamu

Na podstawie badań skamieniałości uważa się, że nasi przodkowie ery paleolitu posiadali zdrowe zęby. Antropolodzy sugerują, że jest to częściowo spowodowane działaniem oczyszczającym spożywanej wówczas żywności, takiej jak nasiona. Dla przykładu nasiona sezamu są dobrym źródłem wapnia, który pomaga w budowaniu mocnego szkliwa oraz kości.

Wskazówka: Dodawaj łyżkę ziaren sezamu do sałatki czy też warzyw gotowanych na parze kilka razy w tygodniu, dzięki temu uzyskasz efekt delikatnego oczyszczania zębów oraz masażu dziąseł.

Grzyby shiitake

Badania wykazały, że lentinan-cukier występujący w grzybach shiitake zapobiega rozwojowi bakterii przyczyniających się do tworzenia płytki nazębnej. Kilka razy w tygodniu, dodawaj cztery do pięciu pokrojonych grzybów shiitake do zup czy też sałatek.

Wskazówka: Suszone grzyby shiitake należy moczyć w gorącej wodzie przez około 25 minut przed spożyciem.

Wasabi

Wasabi inaczej znany jako japoński chrzan, to przyprawa wykorzystywana nie tylko do sushi, ale także w celu ochrony Twoich zębów, z uwagi na zawartość izotiocyjanianów, hamujących rozwój bakterii powodujących choroby w obrębie jamy ustnej.

Wskazówka: Sos sałatkowy z wasabi: 3 łyżki octu ryżowego, 1 łyżka miodu, 1 łyżeczka wasabi, 1 łyżeczka sosu sojowego i 1/2 łyżeczki oleju sezamowego.

Woda

Picie wody utrzymuje dziąsła nawilżone i jest najlepszym sposobem pobudzania wydzielania śliny. Płukanie jamy ustnej wodą pomaga wypłukać drobne cząstki żywności, które ulegają rozkładowi w jamie ustnej powodując nieświeży oddech.

Wskazówka: Jeśli nie możesz umyć zębów po jedzeniu, należy przepłukać usta wodą.
[clearboth]

Rodzynki

Rodzynki zawierają związki, które mogą uniemożliwiać rozwój bakterii odpowiedzialnych za występowanie chorób jamy ustnej. Według badań z Illinois College of Dentistry rodzynki zawierają przeciwutleniacze, które ograniczają wzrost drobnoustrojów wywołujących stany zapalne oraz choroby dziąseł.

Proste porady w jaki sposób zachować piękny i zdrowy uśmiech:

  • Zachowaj odpopowiednią higienę jamy ustnej, regularnie szczotkuj i nitkuj zęby.
  • Myj zęby lub płucz je wodą po każdym posiłku i przekąsce.
  • Unikaj słodkich płynów. Powoli sącząc napoje słodzone narażasz swoje zęby na działanie cukru przez dłuższy czas.
  • Spożywaj niegazowaną wodę mineralną lub niesłodzoną zieloną herbatę.
  • Kwaśne pokarmy powinny być spożywane jako część większego posiłku, aby zminimalizować działanie na szkliwo zawartych w nich kwasów organicznych.
  • Żucie gumy bez cukru jest rzeczywiście korzystne dla zębów, ponieważ pomaga usunąć przyklejone do zębów resztki pokarmowe, a także zwiększa wydzielanie śliny, istotnej w procesie neutralizacji kwasów organicznych. Guma do żucia może być jednak niewskazana, między innymi w przypadku bólu szczęki.
  • Jako przekąski wybieraj produkty twarde, wymagające gryzienia, np. surowe warzywa (seler, marchew, kalarepa), owoce (np. jabłko) czy orzechy.