Wygraj z przesileniem wiosennym! | VIMED

Wygraj z przesileniem wiosennym!

Światowy kryzys energetyczny dotyczy nas wszystkich. I nie chodzi tu wcale o zasoby naturalne. Któż z nas nie chciałby czuć się wypoczęty i pełen energii? Tymczasem napięty plan dnia, stresująca praca, niewielka ilość snu oraz złe nawyki żywieniowe, zwłaszcza w czasie przesilenia wiosennego, sprawiają, że rzeczywistość znacznie odbiega od marzeń.

Zmęczenie psychiczne i fizyczne, a z którym się zmagamy, skutkuje gorszą pracą układu immunologicznego, a w konsekwencji większą podatnością na choroby. Warto więc znaleźć sposób, by temu zmęczeniu zaradzić i zwiększyć poziom energii.

Wszyscy wiemy, że regularne ćwiczenia fizyczne, odpowiednie radzenie sobie ze stresem, a także przesypianie co najmniej siedmiu godzin na dobę mają kluczowe znaczenie dla zwalczania zmęczenia. Okazuje się jednak, że warto przyjrzeć się także naszym nawykom żywieniowym, to one bowiem bezpośrednio wpływają na poziom energii. Wystarczy kilka zmian w sposobie odżywiania, by odczuć przypływ energii na cały dzień.

Poniżej przedstawiamy 10 sposobów, by cieszyć się wiosną i zapomnieć o związanym z nią przesileniu i zmęczeniu.

[dropcap1 color=”orange”]1[/dropcap1] Poszukuj żywności o wysokiej zawartości przeciwutleniaczy
Przeciwutleniacze to ochrona przed wolnymi rodnikami – substancjami chemicznymi, które sieją spustoszenie w organizmie, wywołują zmęczenie i prowadzą do chorób. Bogactwa przeciwutleniaczy, jakie kryją w sobie owoce, warzywa i inne rośliny, nie zastąpi żadna pigułka lub przetworzona żywność.

Poszukaj kolorowych, soczystych owoców, np. jagód czy melonów, i ciemnozielonych warzyw liściastych, takich jak kapusta, brokuły i szpinak.

[dropcap1 color=”orange”]2[/dropcap1] Jedz głównie produkty o wysokiej gęstości odżywczej
Optymalny metabolizm energetyczny (proces, który przemienia jedzenie w energię) wymaga mnóstwa witamin i minerałów. Każda komórka w naszym ciele może uwolnić swój potencjał energii dzięki właściwemu „paliwu” z żywności. Jeżeli nie dostarczamy wystarczającej ilości składników odżywczych z pożywienia, naszemu organizmowi brakuje energii, a to sprawia, że czujemy się zmęczeni i osłabieni.

Aby temu zapobiec, warto sięgnąć po żywność o dużej gęstości odżywczej, a więc warzywa, strączki, orzechy, nasiona, owoce, produkty pełnoziarniste. Poczujesz się o wiele lepiej, jeśli zastąpisz tymi produktami spożywane dotychczas rafinowane pieczywo, smażone i tłuste pokarmy, słodycze i desery oraz przetworzone przekąski, które dostarczają dużą ilość kalorii, ale mają niewiele substancji odżywczych.

[dropcap1 color=”orange”]3[/dropcap1] Skup się na kwasach omega-3
Badania pokazują, że dieta bogata w tłuszcze omega-3 poprawia nastrój, pamięć i myślenie, a dodatkowo procentuje powstawaniem energii życiowej. Postaraj się o co najmniej jedno dobre źródło tłuszczów omega-3 dziennie; znajdziesz je w tłustych rybach morskich, nasionach lnu, oleju lnianym i orzechach włoskich.

[dropcap1 color=”orange”]4[/dropcap1] Oczyść organizm
Zanieczyszczone środowisko, nieodpowiednia dieta, chemia zawarta w jedzeniu, używki, a także leki osłabiają naturalne zdolności organizmu do eliminowania toksyn i przyczyniają się do powstania stanu zapalnego. Kiedy organizm nie może sobie z nim poradzić, odczuwamy pogorszenie samopoczucia, słabnie nasz układ immunologiczny i cierpimy z powodu różnych dolegliwości, np. migren.

Aby utrzymać wysoki poziom energii, zachować witalność i doskonały nastrój oraz zapobiec pojawieniu się chorób przewlekłych, należy zwalczyć przewlekły stan zapalny, który podstępnie niszczy nasze ciało. Pomocna będzie tu dieta fenotypowa oraz zabiegi medycyny komórkowej. Oczyszczone oraz odżywione komórki odwdzięczą się, regulując wszelkie procesy zachodzące w organizmie oraz sprzyjając utrzymaniu homeostazy.

[dropcap1 color=”orange”]5[/dropcap1] Dobre śniadanie to podstawa
Łatwo nie zjeść śniadania, a nawet wmówić sobie, że taka oszczędność kalorii dobrze nam zrobi. Ale w dłuższej perspektywie jest to zgubne. Badania pokazują, że dobre śniadanie nie tylko dostraja nasz metabolizm, ale pomaga zachować sytość do obiadu.

Jeśli zamiast pączków, ciasta, bajgli i gofrów wybierzemy zdrowszą opcję śniadania, jedząc np. świeże owoce, pełnoziarniste kasze na ciepło lub na zimno z orzechami, nasionami czy chleb pełnoziarnisty, zyskamy więcej energii.

[dropcap1 color=”orange”]6[/dropcap1] Napój na energię
Utrzymanie odpowiedniego nawodnienia to bardzo prosty i skuteczny sposób na zachowanie wysokiego poziomu energii. Organizm potrzebuje dużo płynów, aby funkcjonować optymalnie, dlatego zawsze należy mieć w pobliżu wodę i popijać co najmniej szklankę co dwie godziny. Warto też wszędzie zabierać ze sobą bidon z wodą. Dodatkowa korzyść: częstsze wycieczki do toalety to okazja do zwiększenia ilości ruchu w ciągu dnia.

[dropcap1 color=”orange”]7[/dropcap1] Mówimy „tak” lekkim przekąskom
Zapewniając sobie równomierny dopływ energii z żywności w ciągu dnia, łatwiej utrzymamy stały poziom cukru we krwi i niezmienny poziom witalności. Głodzenie się to prosta droga do utraty sił i zwiększenia apetytu na wysokokaloryczne przekąski typu fast food.

Oczywiście przekąski należy wybierać mądrze. Nie najlepszym pomysłem jest tu sięganie po produkty wysoce przetworzone, po których czujemy się jeszcze bardziej zmęczeni. Tylko prawdziwe jedzenie dostarcza prawdziwej energii.

[dropcap1 color=”orange”]8[/dropcap1] Na imprezach częściej zgłaszaj się jako kierowca
Alkohol działa depresyjnie, może przyczynić się do spadku energii. Jak na ironię, po kilku godzinach od spożycia może również zadziałać pobudzająco, zakłócając cykl snu i powodując zmęczenie następnego dnia.

Z alkoholu zupełnie powinny zrezygnować osoby cierpiące na nadciśnienie czy depresję lub problemy z uzależnieniem. Ludzie zdrowi natomiast mogą sporadycznie napić się czerwonego wina, które zawiera dużo przeciwutleniaczy.

[dropcap1 color=”orange”]9[/dropcap1] Kofeiny używaj mądrze lub wcale
Każdy wie, że filiżanka kawy to zastrzyk energii. Ale uwaga! Nie jest to prawdziwa energia, ale efekt działania substancji chemicznych. Taki krótkotrwały impuls odbija się rykoszetem, organizm słabnie po nim podwójnie, gdyż ciało zdaje sobie sprawę, że nie ma prawdziwego źródła energii. Wynikiem jest wyczerpanie i głód.

Oczywiście, kofeina może być używana sporadycznie jako tymczasowy środek pobudzający, np. przed długą dyskusją lub w sytuacjach wymagających wyjątkowej czujności, ale nadużywanie i uzależnienie w dłuższej perspektywie mogą okazać się problematyczne. Warto zastąpić kawę zieloną herbatą, która da łagodniejszy efekt pobudzający, a przy tym dostarczy organizmowi korzystną dawkę przeciwutleniaczy.

Uwaga: osoby cierpiące na nadciśnienie i depresję powinny całkowicie zrezygnować z kofeiny.

[dropcap1 color=”orange”]10[/dropcap1] Wybieraj energetyzującą żywność
Oto 10 produktów dodających mocy, które powinny znaleźć się w tygodniowym jadłospisie:


  • Orzechy i nasiona.
  • Awokado.
  • Zielenina (sałata, rukola, roszponka, szpinak, cykoria itd.).
  • Pełnoziarniste produkty (np. quinoa, kasza jaglana, amarantus, ryż brązowy itd.).
  • Siemię lniane.
  • Suche nasiona roślin strączkowych (np. fasola, soja, ciecierzyca, soczewica).
  • Suszone owoce.
  • Owoce jagodowe (np. truskawki, maliny, jagody itd.).
  • Owoce morza.
  • Edamame (niedojrzałe strąki soi).