Chcesz być szczupły, jedz śniadania | VIMED

Chcesz być szczupły, jedz śniadania

Śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia. Po nocnym odpoczynku rezerwy energetyczne są bardzo niskie, dlatego też organizm, a przede wszystkim mózg, potrzebuje paliwa. Pożywne śniadanie pomaga przywrócić odpowiedni poziom cukru we krwi (wtedy, kiedy jest on najniższy) oraz zaopatruje organizm w węglowodany złożone, niezbędne do tego, aby zapewnić mu energię na najbliższe godziny. Rezygnując ze śniadania, narażamy się na gwałtowne napady głodu, w czasie których sięgamy po wysokokaloryczne przekąski, ubogie w błonnik i składniki odżywcze. Jedząc regularnie śniadania, łatwiej utrzymamy idealną sylwetkę i zachowamy zdrowie.

Badania dr. Marka Pereiry z Harvard Medical School, którego wyniki zostały zaprezentowane na konferencji American Heart Association w Miami, dowiodły, że jedzenie śniadania jest kluczem do zachowania zdrowia. Dr Pereira wraz z innymi badaczami przeanalizowali nawyki żywieniowe 2831 uczestników. Okazało się, że wśród osób, które spożywały śniadanie codziennie, częstość występowania otyłości, zespołu insulinooporności oraz wysokiego poziomu cholesterolu we krwi była o 35–50% mniejsza niż u tych, które często rezygnują z tego posiłku.


Nasze wyniki sugerują, że śniadanie może być naprawdę najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia. Wydaje się, że może ono odgrywać ważną rolę w zmniejszaniu ryzyka cukrzycy typu 2 i chorób układu krążenia.

Autorzy badania uważają, że spożywanie posiłku rano może pomóc ustabilizować we krwi poziom cukru, który reguluje apetyt i poziom energii. Sugerują oni, że u osób spożywających śniadania, mniejsze jest prawdopodobieństwo nagłych ataków głodu przez resztę dnia, a więc mniejsza jest także skłonność do przejadania się.

Co należy jeść na śniadanie?

  • Dzień warto rozpocząć od szklanki letniej wody z kilkoma kroplami soku z cytryny i imbirem w celu wspomagania procesów oczyszczania organizmu.
  • Na śniadanie należy wybierać węglowodany złożone oraz warzywa, najlepiej surowe (oprócz witamin i minerałów zawierają one także związki aktywne biologicznie m.in. fitozwiązki, które chronią organizm przed stanem zapalnym, chorobami układu krążenia czy nowotoworami), aby nie dopuścić do skoków poziomu insuliny we krwi i zapewnić dowóz glukozy do wszystkich komórek ciała na kilka godzin. Można zjeść np.



[two_third_last]

  • komosę ryżową z orzechami włoskimi i żurawiną zalane mlekiem ryżowym,
  • chleb żytni wieloziarnisty, najlepiej na zakwasie, z pastą z soczewicy, papryką i sałatą,
  • kaszę jęczmienną z cukinią, rucolą i pomidorkami koktajlowymi,
  • płatki owsiane i żytnie z pestkami słonecznika, dyni, sezamem zarodkami pszennymi zalane mlekiem owsianym.

[/two_third_last]

  • Dobrze jest wypić rano herbatę zieloną, owocową, rooibos albo świeżo wyciskany sok warzywny.

Czego należy unikać?

  • Niekorzystnym wyborem są w szczególności produkty wysokoprzetworzone, z wysoką zawartością cukrów prostych i tłuszczu oraz składników dodatkowych, jak: konserwanty, barwniki, wzmacniacze smaku.
  • Niedobrym pomysłem jest także sięganie po produkty zakwaszające organizm, które są ubogie w niezbędne dla poprawnego funkcjonowania organizmu makro- i mikroskładniki.
  • Nie mam mowy o zdrowym śniadaniu, kiedy spożywa się produkty bogate w cukry proste i dwucukry: drożdżówki, płatki śniadaniowe, białe pieczywo, słodycze, słodkie napoje.
  • Nie powinno się pić do śniadania kawy, gdyż zawiera ona kofeinę, która zwiększa wydalanie magnezu z organizmu i utrudnia wchłanianie żelaza. Choć chwilowo pobudza, to spożywana w nadmiarze daje odwrotny rezultat i potęguje zmęczenie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *