Sezonowo znaczy zdrowo | VIMED

Sezonowo znaczy zdrowo

Wyobraź sobie ogród warzywny w środku zimy. Następnie wyobraź sobie dokładnie ten sam ogród w słoneczny, letni dzień… Dobrodziejstwa natury w dużym stopniu zależą od pór roku, których zmienność jest źródłem naturalnej różnorodności i sposobem na zapewnienie równowagi zasobów ziemi i wszystkich organizmów na niej żyjących.

Dawno, dawno temu ludzie jedli niektóre pokarmy tylko wtedy, kiedy były one naturalnie dostępne. W dzisiejszych czasach sezonowość przestała być problemem. Dzięki nowoczesnym technikom przetwarzania i dystrybucji żywności większość produktów spożywczych pozostaje dostępna przez cały rok! Półki sklepowe wyglądają dokładnie tak samo w grudniu i w lipcu, a my możemy kupić wszystko, na co najdzie nas ochota.
[clearboth]
Jednak ta wygoda niekoniecznie idzie w parze z korzyściami dla zdrowia. Ciemnymi stronami życia w rozwiniętym przemysłowo świecie są coraz bardziej powszechne nietolerancje pokarmowe i alergie, otyłość i choroby przewlekłe z cukrzycą typu 2 na czele. Wielu naukowców, badaczy i ekspertów w dziedzinie zdrowia zgodnie twierdzi, że dobrą taktyką przeciw tym problemom jest jedzenie odpowiedniej – dostępnej naturalnie w danym sezonie – żywności, a unikanie tej, kiedy natura o danej porze roku nie „wytwarza”.

Podczas badania przeprowadzonego przez naukowców z Japonii, odnotowano znaczące różnice w zawartości witaminy C w szpinaku zbieranym latem w porównaniu z tym uzyskiwanym zimą.

Jakie są korzyści z „sezonowego odżywiania”?

Produkty naturalne to przede wszystkim lepsza wartość odżywcza i ogólne zdrowie organizmu. Większość producentów żywności sztucznie poprawia wygląd warzyw i owoców, aby prezentowały sie atrakcyjnie i apetycznie przez cały rok. Metody te stosowane są kosztem obniżenia wartości odżywczej takich produktów. Wytwarzanie żywności poza właściwym jej sezonem wymaga łamania zasad natury i stwarzania sztucznych warunków, a efektem takich zabiegów są produkty pełnej pestycydów, wosków, konserwantów i innych substancji chemicznych.

Korzyści dla zdrowia

Jedząc świeże, naturalnie dostępne, owoce i warzywa zapewniamy sobie urozmaicenie diety i chronimy organizm przed skutkami nietolerancji pokarmowych. Naturalne, sezonowe produkty mają znacznie więcej składników odżywczych, działają odtruwająco i przeciwutleniająco.

W ramach ciekawostki warto dodać, że w niektórych kulturach z następstwem pór roku łączy się cała filozofia zdrowia. Na przykład w tradycyjnej medycynie chińskiej wiosnę uważa się za okres związany z wątrobą – jednym z podstawowych narządów, odpowiedzialnych za detoksykację organizmu. Nie bez znaczenia jest tu fakt, że wiosna to właśnie czas, kiedy świeże i łatwo dostępne są mniszek lekarski i inne gorzkie zieleniny wspierające pracę wątroby w oczyszczaniu krwi.

Korzyści dla środowiska

Wybierając sezonowe warzywa i owoce, wspierasz uprawiających je rolników i lokalny rynek, a to dobrze wpływa na stabilność całej gospodarki. Poza tym żywność, po którą sięgasz, nie musi wówczas pokonywać tysięcy kilometrów, zanim dotrze na Twój stół, dzięki czemu jej przetransportowanie wymaga mniejszej ilości paliwa i w mniejszym stopniu zatruwa środowisko naturalne.
[clearboth]

Korzyści ekonomiczne

Wyprodukowanie żywności jest o wiele tańsze, kiedy nie trzeba stwarzać roślinom sztucznych warunków wzrostu i inwestować w środki poprawiające ich wygląd. To sprawia, że naturalne produkty są tańsze i bardziej dostępne dla nas – konsumentów.

Wybieraj mądrze i świadomie!

Nasi przodkowie jedli wyłącznie sezonowe produkty, bo nie mieli innego wyboru. My natomiast możemy świadomie i mądrze wybierać naturalnie uprawiane, jak najmniej przetworzone pokarmy. Pamiętaj! Życie w zgodzie z naturą i jej idealnie zaplanowanym cyklem jest świetnym sposobem na zdrowie i dobre samopoczucie.
[success]
Sezonowe odżywianie to integralna część życia w zgodzie z naturą, według cyklu, który został dla nas stworzony.
[/success]