Witamina ze słońca | VIMED

Witamina ze słońca

W okresie zimowym jesteśmy szczególnie narażeni na brak witaminy D w organizmie, dlatego też wraz z nadejściem cieplejszej pory roku powinniśmy szczególnie zadbać o odpowiedni jej poziom w organizmie. Witaminę D możemy dostarczyć organizmowi poprzez pożywienie – niewielkie jej ilości zawierają ryby, grzyby oraz ciemnozielone warzywa liściaste.

Naturalnym źródłem witaminy D jest też promieniowanie słoneczne, które przekształca prekursor witaminy D w jej aktywną postać. Warto zatem wiosną korzystać ze słońca (pamiętając przy tym o filtrach UV).

Nie od dziś wiadomo, że witamina D jest niezbędna do właściwego przebiegu procesu wapnienia układu kostnego, warunkuje prawidłową mineralizację kości, poprzez odpowiednią gospodarkę wapniem i fosforem w organizmie, a także jest odpowiedzialna za przekazywanie bodźców nerwowych do mięśni. Najnowsze badania wykazały jednak, że ma ona znacznie większą rolę do odegrania w organizmie człowieka.
[clearboth]

Wiadomo już, że witamina D:

  • ma wpływ na funkcjonowanie układu odpornościowego – pobudza go do walki z bakteriami i wirusami;
  • redukuje ryzyko rozwoju stwardnienia rozsianego;
  • jest niezbędna do prawidłowego rozwoju układu nerwowego;
  • pomaga utrzymać prawidłową masę ciała;
  • przyśpiesza powrót do zdrowia pacjentów z gruźlicą, w trakcie kuracji antybiotykowej;
  • zmniejsza częstotliwość i przebieg objawów astmy;
  • zmniejsza ryzyko zachorowania na reumatoidalne zapalenie stawów u kobiet;
  • zapobiega nowotworom – u osób z aktywną chorobą nowotworową stwierdzono jej niedobór;
  • chroni przed promieniowaniem;
  • zapobiega nadciśnieniu poprzez ograniczanie działania niektórych enzymów odpowiedzialnych za wzrost ciśnienia krwi;
  • chroni przed chorobami układu krążenia i cukrzycą.

Niedobory witaminy D

Według Międzynarodowej Fundacji Osteoporozy, zapotrzebowanie na witaminę D dla ludzi starszych wynosi 800–1000 IU, dla dzieci 400–1000 IU, a dla młodzieży i dorosłych – około 2000 IU. Tymczasem niedobór tej witaminy jest bardzo powszechny. Szacuje się, że dotyczy on około 80% osób we wszystkich grupach wiekowych. Na jej brak są szczególnie narażone osoby chorujące na mukowiscydozę, chorobę Leśniowskiego-Crohna, celiakię.

Skutki braku tej witaminy w organizmie mogą być bardzo groźne.

  • Niedobór witaminy D u niemowląt powoduje deformację kości, krzywicę, hamuje wzrost; sprawia, że dzieci później ząbkują i stawiają pierwsze kroki. Ponadto zwiększa ich podatność na infekcje.
  • U dorosłych powoduje depresję i zespół przewlekłego zmęczenia, osteomalację i osteoporozę.

0 Komentarze

  1. Anka pisze:

    U mnie w pracy nawet okien nie ma, sztuczne lampy, po pracy na spacery sił już nie mam, więc jak nadrobić niedobór witaminy D.

    • Centrum Medyczne VIMED pisze:

      Aby uzupełnić zawartość witaminy D w naszym organizmie należy stosować odpowiednią dietę, jak najczęściej korzystać ze słonecznej pogody oraz stosować preparaty farmaceutyczne odpowiednio dobrane przez lekarza.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *