Dieta z zasadami | VIMED

Dieta z zasadami

Stan naszego zdrowia zależy przede wszystkim od tego, jak się odżywiamy. Jeśli jemy głównie mięso, produkty wysoko przetworzone, węglowodany proste, możemy doprowadzić do zakwaszenia organizmu. Aby być naprawdę zdrowym, potrzebujemy diety pełnej warzyw i owoców, które sprzyjają zachowaniu właściwej równowagi kwasowo-zasadowej.

„Amerykańska dieta”

Jak dowodzą wyniki badań, stosując dietę pełną produktów oczyszczonych i wysoko przetworzonych, bogatych w cukry proste, tłuszcze zwierzęce i dodatki chemiczne m.in. konserwanty czy wzmacniacze smaku – określaną niekiedy jako Standardowa Amerykańska Dieta (SAD) – zakwaszamy organizm, a jednocześnie zmierzamy prostą drogą do pogorszenia stanu zdrowia. Co więcej, jedząc te produkty regularnie, zwiększamy stężenie toksyn w organizmie, powodując znaczne zużycie niektórych narządów, szczególnie trawiennych.

Znaczenie pH

Określenie pH odnosi się do „potencjału wodoru”. Jony wodoru zwiększają kwasowość w tkankach i narządach, np. wchodzą w skład kwasu solnego, odpowiedzialnego za wysoką kwasowość wydzieliny żołądka. Niższe numery (pH 1–6,99) oznaczają kwasowość, natomiast wyższe (pH 7,01–14) wskazują na zasadowość; neutralne jest pH 7,0. Niektóre systemy w naszym organizmie są ściślej kontrolowane pod względem równowagi kwasowo-zasadowej niż inne. Dla porównania, mocz ma szerszy zakres wartości pH (4,5–8,0) niż krew (pH 7,35–7,45), co czyni go idealnym płynem ustrojowym do śledzenia zmian pH.

Organizm ciężko pracuje, aby utrzymać określone wartości pH w poszczególnych narządach, tkankach i płynach ustrojowych. Wiele z naszych głównych układów i narządów, w tym nerki, płuca, kości i inne, ma własne sposoby przywracania równowagi pH. Przewlekłe zakwaszenie może jednak te mechanizmy zaburzyć, przyczyniając się tym samym do wielu przewlekłych schorzeń, takich jak problemy żołądkowo-jelitowe, osteoporoza, choroby nerek, schorzenia serca i układu krążenia, osłabienie mięśni i wiele innych. Dla przykładu, zasadowe minerały (wapń i magnez) są pozyskiwane z kości do krwi w celu złagodzenia zbyt kwaśnego środowiska. W konsekwencji takiego procesu następuje demineralizacja układu kostnego, a także zwiększenie ryzyka wystąpienia kamieni nerkowych.

Czynniki wpływające na poziom pH

Jednym z podstawowych czynników decydujących o pH w organizmie jest żywność, którą spożywamy. Odpowiednie modyfikacje w diecie – wprowadzenie do niej produktów zasadotwórczych – mogą pozytywnie wpłynąć na wartości pH w obrębie różnych systemów ciała.

Dowiedz się, które produkty w Twojej diecie są kwasotwórcze, a które zasadotwórcze:

[styled_table]

Silnie zasadotwórcze Średnio zasadotwórcze Słabo zasadotwórcze
Ogórek Awokado Karczochy
Jarmuż Papryka cayenne Szparagi
Szpinak Kapusta Brukselka
Pietruszka Seler Kalafior
Brokuły Cebula (biała i czerwona) Marchew
Proso Czosnek Szczypiorek
Soki z zielonych warzyw Zielone warzywa liściaste Cukinia
Glony morskie Rzodkiewka Por
Imbir Groszek
Endywia Rukiew wodna
Rukola Gryka
Pomidor Soczewica
Cytryna Tofu
Limonka Migdały
Quinoa Większość ziół i przypraw
Burak Oliwa z oliwek
Sałata Olej kokosowy
Olej lniany
Słabo kwasotwórcze Średnio kwasotwórcze Silnie kwasotwórcze
Fasola Masło Alkohol
Nektarynka Jabłko Kawa
Śliwka Morela Herbata
Wiśnia Banan Kakao
Amarantus Jeżyna Cukier i słodycze
Soja Żurawina Słodziki
Owies Winogrono Suszone owoce
Ryż Mango Wołowina
Ryby słodkowodne Brzoskwinia Drób
Orzechy brazylijskie Pomarańcze Jajka
Orzechy laskowe Papaja Ryby hodowlane
Ananas Wieprzowina
Truskawka Skorupiaki
Ryż brązowy Nabiał
Ryż dziki Grzyby
Pszenica
Ryby morskie

[/styled_table]

Droga do odkwaszenia organizmu

Niewątpliwie najbezpieczniejszym i najbardziej naturalnym sposobem na zachowanie równowagi kwasowo-zasadowej organizmu jest stosowanie odpowiednio zbilansowanej diety. Warto uwzględnić w niej:

  • cytrynę i limonkę, które – choć mają wyraźnie kwaśny smak – w rzeczywistości są alkalizujące (w przeciwieństwie do większości owoców!); to dlatego właśnie te owoce są tak bardzo zalecane przy oczyszczaniu organizmu;
  • ekologiczną, gęstą odżywczo żywność; dieta powinna szczególnie obfitować w warzywa i owoce bogate w minerały alkalizujące (potas, magnez, wapń);
  • duże ilości zielonych warzyw liściastych, a także awokado czy alg morskich –warzywa kapustne (brokuły, jarmuż, kalafior, brukselka) mają silnie działające związki, które wspierają wątrobę w I i II fazie procesu detoksykacji i alkalizacji moczu.

Dzięki tym stosunkowo prostym, ale niezwykle istotnym zmianom w diecie, możemy znacząco zmniejszyć stany zapalne w naszym organizmie, poczuć wyraźną poprawę samopoczucia i przypływ energii!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *