Wakacyjna lista przebojów | VIMED

Wakacyjna lista przebojów

Lato to najlepszy czas w roku na zmianę nawyków żywieniowych i włączenie do codziennego menu świeżych, naturalnych produktów, które charakteryzują się wysoką wartością odżywczą i obfitują w niezbędne składniki pokarmowe. Poniżej przedstawiamy siedem przebojów lata, które warto uwzględnić w diecie.

[dropcap2 color=”rosy”]1[/dropcap2] Wiśnie

Wiśnie zapewniają wiele korzyści zdrowotnych. Być może słyszałeś, że picie cierpkiego w smaku soku wiśniowego ułatwia zasypianie i zmniejsza ból związany z nadmiernym wysiłkiem fizycznym, ale czy wiesz, że owoce te są szczególnie zalecane osobom pragnącym zmniejszyć masę ciała? Naukowcy z Uniwersytetu w Michigan przeprowadzili eksperyment, w którym szczurom podawano wysokotłuszczową dietę suplementowaną wiśniami w postaci sproszkowanej (jedynie w ilości 1% ich całkowitej diety).
[clearboth]
Wyniki, które uzyskano, są inspirujące – u zwierząt karmionych dietą z dodatkiem wiśni nie tylko stwierdzono redukcję masy ciała, ale także zawartości tkanki tłuszczowej. Dlaczego? Antocyjany nadające cierpkość wiśni aktywują cząsteczkę, która wspomaga spalanie tkanki tłuszczowej i zmniejsza jej odkładanie się w organizmie.
[clearboth]
[dropcap2 color=”red”]2[/dropcap2] Pomidory
Nie ma wątpliwości, że dieta obfitująca w pomidory wpływa korzystnie na zdrowie, sprzyja zarówno profilaktyce antynowotworowej, jak i ochronie skóry. Wykazano, że pomidory, zwłaszcza czerwone, dostarczając znacznych ilości likopenu oraz całej gamy różnorodnych karotenoidów, mogą chronić skórę przed poparzeniem słonecznym. Dowodzi tego badanie, w którym stwierdzono o 50% mniejsze zaczerwienienie skóry w wyniku promieniowania UV u osób, które przez 10–12 tygodni dnia uzupełniały swą dietę 2 i 1/2 łyżkami koncentratu pomidorowego lub 1 i 2/3 szklanki soku z marchwi dziennie.
[clearboth]
Należy podkreślić, że wyniki tego samego badania sugerują również, że stosowanie suplementów diety, np. syntetycznego likopenu, nie jest już tak skuteczne, jak dostarczanie organizmowi składników bioaktywnych w postaci naturalnej.
[clearboth]
[dropcap2 color=”magenta”]3[/dropcap2] Arbuz
Odpowiednie nawodnienie organizmu korzystnie wpływa na pamięć oraz nastrój. Dobrą wiadomością jest fakt, że nie tylko należy pić wodę, ale także spożywać produkty w nią obfitujące, takie jak arbuz. Owoc ten nie tylko dostarcza likopenu, który znany jest ze swoich funkcji ochronnych w stosunku do skóry, ale także w 92% składa się z wody, a badania pokazują, że jedzenie żywności charakteryzującej się wysoką zawartością wody zmniejsza apetyt, przyspiesza pojawienie się uczucia sytości i tym samym pomaga utrzymać odpowiedni bilans kaloryczny.
[clearboth]
[dropcap2 color=”rosy”]4[/dropcap2] Maliny
Maliny są świetnym źródłem błonnika pokarmowego m.in. pektyn, które pomagają obniżyć poziom cholesterolu (jedna szklanka malin dostarcza 8 g błonnika). Badania, których wyniki opublikowano w „Journal of Nutrition” wskazują, że błonnik może zapobiegać nie tylko przybieraniu na wadze, ale nawet promować utratę masy ciała. W trakcie badania trwającego dwa lata naukowcy odkryli, że zwiększenie spożycia błonnika o 8 g na każde 1000 kcal skutkowało utratą około 2,0 kg przez uczestników badania.
[clearboth]
[dropcap2 color=”green”]5[/dropcap2] Herbata zielona mrożona
Szklanka mrożonej zielonej herbaty w upalny dzień nie tylko orzeźwia, ale także dobrze działa na organizm. Badania wykazują, że wypijana regularnie, może zmniejszyć ryzyko wystąpienia choroby Alzheimera i cukrzycy oraz korzystnie wpłynąć na stan zębów i dziąseł, a także kości. W jaki sposób? Herbata jest cennym źródłem antyoksydantów, przede wszystkim flawonoidów oraz innych związków aktywnych biologicznie. Co więcej, zielona herbata zawiera ich więcej niż większość powszechnie spożywanych pokarmów i napojów. Naukowcy z Uniwersytetu w Pensylwanii odkryli ponadto, że zmniejsza ona przyrost masy ciała i zapobiega otyłości.
[clearboth]
Niezależnie od jej odmiany – aby zmaksymalizować siłę działania flawonoidów należy zalewać liście herbaciane gorącą wodą o temperaturze 70-80 stopni C (nie wrzątkiem!), zaparzać około 7 minut, a następnie schłodzić lodem.
[clearboth]
[dropcap2 color=”magenta”]6[/dropcap2] Jagody
Warto wzbogacić dietę w jagody nie tylko ze względu na ich smak, ale także własności prozdrowotne. Według ostatnich doniesień z Nowej Zelandii antyoksydanty zawarte w tych owocach mogą pomóc w łagodzeniu zmęczenia mięśni, zwalczają bowiem dodatkowe wolne rodniki, które mięśnie produkują podczas ćwiczeń.
[clearboth]
[dropcap2 color=”yellow”]7[/dropcap2] Kukurydza
Mało popularna świeża słodka kukurydza zyskuje zwolenników również w Polsce. Zawarte w niej przeciwutleniacze, luteina i zeaksantyna, mogą działać jak „naturalne okulary przeciwsłoneczne”, przyczyniając się do tworzenia pigmentu plamki żółtej, który chroni oczy przed szkodliwym wpływem promieni słonecznych. Te właściwości sprawiają, że kukurydza może także pomóc zmniejszyć ryzyko zachorowania na związane z wiekiem zwyrodnienie plamki żółtej, głównej przyczyny utraty wzroku u osób powyżej 60. roku życia.