D jak dobra witamina | VIMED

D jak dobra witamina

Witamina D jest potrzebna człowiekowi przez całe życie, nie tylko w dzieciństwie i wczesnej młodości, kiedy to intensywnie rośnie, ale także w wieku dorosłym i w okresie starości. Odgrywa ona w organizmie znaczącą rolę, a ponadto – jak dowodzą badania – może zapobiegać wielu chorobom.
[one_half]
[info]
Witamina D jest niezbędna dla zdrowych i mocnych kości – korzystnie wpływa na ich mineralizację, ponieważ zwiększa wchłanianie wapnia i fosforu. Poza tym wspomaga odporność, przyczyniając się do właściwego funkcjonowania komórek odpornościowych i przedłużenia ich życia. Reguluje także wydzielanie insuliny przez trzustkę i ciśnienie krwi.
[/info]
[/one_half]

[one_half_last]


[/one_half_last]
Jak donosi „British Medical Journal”, witamina D oddziałuje na 2000 genów w naszym organizmie, stąd jej tak szeroki wpływ na wiele narządów, a także na zmniejszenie występowania takich chorób jak: nowotwory, zwłaszcza rak okrężnicy, nadciśnienie, autyzm, łuszczyca, migreny, depresje, astma, gruźlica, bóle mięśniowe, choroba Alzheimera, otyłość.

U osób po 65. roku życia, w związku ze zbyt niskim wchłanianiem witaminy D w przewodzie pokarmowym, a także zmniejszoną zdolnością jej produkcji w skórze, ważne jest suplementowanie tej witaminy przez cały rok.

Niedobór witaminy D, jak każdego składnika mineralnego, może mieć poważne konsekwencje dla zdrowia. Co ciekawe, najnowsze badania pokazują, że niekorzystnie wpływa on także na masę ciała. Okazuje się, że kobiety po 65. roku życia, mające niski poziomem tej witaminy w organizmie, częściej zmagają się z nadwagą i otyłością niż te, u których poziom witaminy D jest prawidłowy. Wszystko dlatego, że komórki tłuszczowe posiadają receptory dla witaminy D, dzięki czemu znacząco wpływa ona na metabolizm tych komórek w organizmie człowieka. Choć teza o niedoborze witaminy D jako przyczynie nadwagi i otyłości wymaga jeszcze sprawdzenia, to wiadomo na pewno, że warto zadbać o jej obecność w organizmie.

Naturalnym źródłem witaminy D są ryby, zwłaszcza tłuste (tuńczyk, łosoś, makrela), a także ciemnozielone warzywa liściaste i grzyby. Najłatwiej jednak zadbać o jej obecność w organizmie, korzystając ze słońca, bowiem witamina D produkowana jest przez organizm pod wpływem promieni słonecznych. Aby zapewnić dostateczną jej ilość, wystarczy przez 15 minut pobyć na dworze z odkrytą szyją i kończynami. Problem jednak w tym, że na naszej szerokości geograficznej jest to możliwe tylko od kwietnia do września, w pozostałe miesiące zaleca się zatem zażywanie tej witaminy zarówno u dzieci, jak i u osób dorosłych.
[clearboth]

Na koniec ważna informacja o synergicznym oddziaływaniu witaminy A na witaminę D w organizmie. Okazuje się, że równowaga pomiędzy tymi witaminami jest bardzo ważna, dlatego zaleca się daleko idącą ostrożność podczas stosowania suplementacji witaminy A, ponieważ jej nadmiar będzie blokował efekt witaminy D w organizmie. Bezpieczną formą suplementacji jest natomiast stosowanie preparatów beta-karotenu, czyli prowitaminy A, który nie będzie powodował zwiększonego stężenia witaminy A w organizmie.