Zbawienne trio | VIMED

Zbawienne trio

FB
IN
YT
YT

[notice]
Trzustka jest długim, płaskim gruczołem, umiejscowionym w jamie brzusznej, za żołądkiem. Ma ona za zadanie produkować enzymy wspomagające trawienie. Pozwala również na tworzenie pewnych hormonów, które utrzymują odpowiedni poziom cukru we krwi.
[/notice]

American Cancer Society szacuje, że około 43 920 osób będzie miało zdiagnozowanego raka trzustki w 2012 roku, a 37 390 ludzi umrze z powodu tej choroby.
Naukowcy wciąż nie do końca rozumieją przyczynę raka trzustki. Obecnie za główne czynniki ryzyka uważa się palenie tytoniu i cukrzycę, jednak niektóre dowody wskazują również na otyłość jako kolejne potencjalne zagrożenie. Wreszcie najnowsze badania sugerują, że powstawaniu nowotworów mogą być winne wolne rodniki, czyli destrukcyjne cząsteczki tlenu.

Naukowcy sugerują, że dieta bogata w antyoksydanty (przeciwutleniacze), takie jak witamina E, witamina C oraz selen może pomóc obniżyć ryzyko zachorowania na raka trzustki. Antyoksydanty to witaminy, minerały i inne składniki odżywcze, które chronią komórki przed uszkodzeniem przez wolne rodniki.


Witaminy C i E oraz selen są korzystne dla ogólnego stanu zdrowia. Jednocześnie mają znaczenie w profilaktyce raka trzustki

Witamina C znajduje się w owocach i warzywach, takich jak:

  • papryka czerwona i zielona,
  • czarna porzeczka,
  • truskawki, poziomki, jagody,
  • brukselka, szpinak,
  • owoce cytrusowe.


[one_third_last]


[/one_third_last]


Witamina E znajduje się w żywności, takiej jak:

  • oleje roślinne,
  • orzechy,
  • nasiona,
  • żółtko jaja.


[one_third_last]


[/one_third_last]


Pokarmy bogate w selen to:

  • zboża,
  • ryby morskie,
  • kiełki,
  • orzechy brazylijskie,
  • owoce morza.


[one_third_last]


[/one_third_last]

Naukowcy doszli do takich wniosków po analizie siedmiodniowych dzienników żywieniowych ponad 23 500 osób w wieku od 40 do 74. 49 z tych osób zachorowało na raka trzustki w ciągu 10 lat od badania. Naukowcy następnie porównali diety osób z rozpoznaniem raka trzustki i 4 000 osób zdrowych. Zwracali uwagę na żywność, pomijali suplementy.
[clearboth]
Okazało się, że ludzie, którzy dostarczali organizmowi więcej selenu, byli o 50% mniej narażeni na rozwój raka trzustki niż ci, którzy jedli mniejsze ilości pokarmów bogatych w ten pierwiastek. U osób spożywających witaminy C, E i selen ryzyko raka trzustki było o 67% niższe niż u tych, które rzadko sięgały po pokarmy bogate w te trzy przeciwutleniacze.


Badanie jest bardzo wstępne i pokazuje ciekawy związek między żywnością a rakiem trzustki.

Ta zależność może zapobiec aż jednemu na 12 przypadków raka trzustki, jednak Yeung ostrzega, że jest jeszcze zbyt wcześnie, aby spodziewać się, że wypełnianie zaleceń dotyczących konkretnych sposobów żywienia zmniejszy ryzyko raka trzustki.

Nieco bardziej optymistycznie wypowiada się Vincent Vinciguerra, szef Oddziału Onkologii w Centrum Onkologii Monter w Lake Success w Nowym Jorku. Jak twierdzi:


Te badania dają nam nadzieję, że poznamy kilka czynników żywieniowych pomocnych w zapobieganiu rakowi trzustki. Jeśli ich wyniki się potwierdzą, wreszcie będziemy mogli pomóc ludziom z wysokim ryzykiem tego nowotworu. Trudno wykazać, że istnieją korzyści przeciwutleniaczy dla różnych typów nowotworów.

I rzeczywiście, inne badania wykazały, że duże ilości witaminy E oraz selenu mogą zwiększyć ryzyko wystąpienia np. raka prostaty.

[notice]
Najlepsza jest zatem zdrowa, zbilansowana dieta, uwzględniająca również antyoksydanty.
[/notice]