Jedzenie ukoi cierpienie | VIMED

Jedzenie ukoi cierpienie

Aż 116 milionów dorosłych Amerykanów, czyli ponad jedna trzecia populacji USA, zmaga się z przewlekłym bólem. Ukojenia szukają najczęściej w tabletkach przeciwbólowych, te jednak – choć pomagają niekiedy zmniejszyć cierpienie – to przy okazji uzależniają i wywołują szereg skutków ubocznych. Co gorsza, najczęściej ich działanie jest doraźne, nie prowadzą one do wyeliminowania prawdziwej przyczyny bólu.

Na szczęście jest alternatywa, i to – co najlepsze – dostępna w każdej kuchni! Zdaniem naukowców świetnym sposobem na ból, skuteczniejszym niż niejeden lek, może być… odpowiednia żywność. Okazuje się, że pokarmy, które łagodzą ból, walcząc z zapaleniem, blokując sygnały bólowe, a nawet prowadząc do ustąpienia choroby podstawowej.
Jakie? Oto mała ściągawka:

1. Wiśnie

[divider_padding]
Zawarte w wiśniach antocyjany, nadające tym owocom ich bogaty rubinowy odcień, to silne antyoksydanty, które doskonale tłumią ból.

Spostrzeżenia dr. Naira znajdują potwierdzenie w badaniach, których wyniki opublikowało niedawno czasopismo „Journal of Nutrition”. Wykazały one, że u ludzi, którzy jedli miskę wiśni na śniadanie, markery stanu zapalnego zmniejszyły się o 25%. Z kolei inni naukowcy zauważyli zmniejszenie bólu mięśni u biegaczy, którzy przed zawodami pili ok. 340 ml soku wiśniowego dwa razy na dobę przez 7 dni.


Antocyjany zmniejszają stan zapalny i hamują enzymy bólowe, podobnie jak aspiryna, naproksen i inne niesterydowe środki przeciwzapalne.

2. Imbir

    • Cel: migreny, artretyzm, bóle mięśni
    • Dawka: 1/4 łyżeczki dziennie

[divider_padding]

Ten ostry korzeń niweluje skutki choroby morskiej/lokomocyjnej, blokując w jelitach receptor wywołujący wymioty. Jest on także uważany za świetne lekarstwo na wzdęcia, gdyż rozprasza gazy jelitowe. Imbir to wreszcie naturalny substytut aspiryny i leków przeciwzapalnych, może przynieść ulgę w migrenach, bólach stawów oraz mięśniowych.
Jak przemycić imbir w diecie? Dodaj starty korzeń do dań kuchni azjatyckiej, koktajli czy soków. Doskonała będzie też herbata imbirowa, którą zrobisz, parząc obrany korzeń przez 15 minut. A może lemoniada? Wystarczy woda z lodem, starty korzeń imbiru, sok z cytryny i miód.

3. Sok żurawinowy

[divider_padding]

Wrzody są wywołane obecnością patogennej bakterii o nazwie Helicobacter pylori, która atakuje ochronną błonę śluzową żołądka lub jelita cienkiego. Zwalcza się ją zwykle antybiotykami, ale owrzodzeniom może zapobiec także picie soku z żurawiny, która ma zdolność ochrony błony śluzowej żołądka przed przyleganiem tejże bakterii.

Jedno z badań wykazało, że już jedna filiżanka dziennie przez 3 tygodnie eliminuje 20% wszystkich przypadków zakażenia H. pylori, i to bez leków! Pamiętaj jednak, aby kupować stuprocentowy sok, bez dodatku cukru. Jeżeli jest zbyt gorzki, dodaj wodę lub naturalne środki słodzące, takie jak stewia.

4. Łosoś, śledź, sardynki

    • Cel: bóle reumatyczne, bóle kręgosłupa
    • Dawka: dwie do trzech porcji tygodniowo

[divider_padding]

Jedzenie ryb o niskiej zawartości rtęci, a bogatych w kwasy tłuszczowe omega-3, może pomóc złagodzić ból pleców. W zdrowym kręgosłupie naczynia krwionośne na krawędziach dysków są odpowiedzialne za transport składników odżywczych do dysków. Jeżeli przepływ krwi jest zmniejszony, dyski tracą źródło tlenu i innych składników odżywczych, stają się zdegenerowane.
[clearboth]

5. Kurkuma

[divider_padding]
Ten podstawowy składnik curry jest stosowany od lat w medycynie ajurwedyjskiej do łagodzenia bólu i przyspieszania trawienia. Jednak naukowcy lubią go z jeszcze innego powodu – ze względu na właściwości przeciwzapalne, jakie zapewnia substancja zwana kurkuminą.



Kurkuma może chronić organizm przed niszczeniem tkanek i zapaleniem stawów, a także wpływa na zachowanie prawidłowej funkcji komórek nerwowych.

Nie jesteś fanem curry? Możesz dodawać kurkumę do sałatek, zup, gotowanych ziaren i warzyw.
Uwaga! Podczas gotowania z kurkumą użyj także pieprzu.

[one_third_last] [/one_third_last]


Kurkuma i pieprz zawsze powinny iść w parze. Piperyna zawarta w pieprzu uwalnia kurkuminę z przypraw.

6. Probiotyki

    • Cel: zespół jelita drażliwego
    • Dawkowanie: 1-2 kapsułki dziennie

[divider_padding]

Wielu ludzi cierpi na ból brzucha związany z zespołem jelita drażliwego. Tu pomocne okazują się niektóre szczepy bakteryjne (szczególnie B. infantis i L. acidophilus). Powinny one zasiedlać jelito, ale często zła dieta sprawia, że równowaga między dobrymi i złymi bakteriami jest zaburzona. Rozwiązanie problemu to suplementacja probiotyków – pozwala ona zmniejszyć ból, stan zapalny i wzdęcia.
[clearboth]

7. Mięta

    • Cel: zespół jelita wrażliwego, bóle głowy
    • Dawka: 1 filiżanka herbaty dziennie

[divider_padding]

Żucie mięty to świetny sposób, by odświeżyć oddech, ale są jeszcze inne powody, dla którego warto sięgnąć po to zioło. Okazuje się, że mentol pomaga także zapobiec skurczom mięśni, a olejek z mięty pieprzowej skutecznie leczy zespół jelita drażliwego. Bywa on przydatny także w łagodzeniu bólu głowy – posmaruj sobie lekko nadgarstki i wdychaj jego zapach.

8. Ostre papryczki

  • Cel: artretyzm
  • Dawka: pół łyżeczki proszku na dobę


[divider_padding]
Te papryczki, które przyłożone do języka powodują napływ łez, mogą nas uchronić przed łzami z bólu. Zbawienna jest tu kapsaicyna, która działa przez stymulowanie zakończeń nerwowych. W większości aptek możesz nawet kupić kremy zawierające ten składnik i stosować je dla złagodzenia bólu.
[clearboth]
[framed_box]
Pamiętaj jednak, że owoc czy warzywo niewiele Ci pomogą, jeśli nie zmienisz swojej dotychczasowej diety i nie wyeliminujesz z niej szkodliwych produktów, takich jak słodycze, fast foody, dania z torebki, słone przekąski i inne przetworzone produkty.
[/framed_box]