Dobrze odżywieni nie dajmy się jesieni | VIMED

Dobrze odżywieni nie dajmy się jesieni

Sezon jesienno-zimowy to czas, kiedy organizm jest najbardziej narażony na wychłodzenie, infekcje oraz spadek nastroju. Aby się przed nimi uchronić, sięgnij po produkty, które dzięki zawartości witamin, minerałów i innych związków niezbędnych do prawidłowego wzrostu i funkcjonowania komórek korzystnie wpłyną na Twoje zdrowie i samopoczucie.
[clearboth]
Owoce i warzywa

Choć w okresie jesienno-zimowym mamy mniejszy dostęp do różnorodnych warzyw i owoców, nie zapominaj o nich, jeśli chcesz skutecznie uchronić się przed skutkami zdrowotnymi pierwszych przymrozków.

Sięgaj po naturalne, sezonowe produkty, które mają znacznie więcej składników odżywczych i niezwykle cennych fitozwiązków. W okresie jesiennym masz zatem do wyboru owoce: jabłka, gruszki, pigwę, mandarynki, pomarańcze, grejpfruty, a także warzywa: dynia, kalafior, brokuły, brukselka, seler, buraki, szpinak, cykoria, endywia, kapusta, fenkuł, por, jarmuż, kalarepa, marchewka, pietruszka.

[error]Dzięki bogactwu wartości odżywczych poprawiają one kondycję skóry oraz funkcjonowanie układu krążenia, oczyszczają organizm, wzmacniają odporność i zapobiegają jesiennym infekcjom. Nie zapomnij także o domowych przetworach i kiszonkach.[/error]

Suszone figi

Suszone figi to przede wszystkim źródło łatwo przyswajalnego wapnia. W 100 g tych owoców jest tyle wapnia co w szklance mleka. Owoce te zawierają ponadto dużo błonnika, dzięki czemu poprawiają motorykę przewodu pokarmowego. Suszone figi to także doskonała przekąska na poprawę samopoczucia, a to za sprawą obecnego w nich w znacznych ilościach tryptofanu – prekursora serotoniny, czyli hormonu „szczęścia”, odpowiadającego za poprawne przekazywanie impulsów nerwowych, pozytywny nastrój i prawidłowy sen. Suszone owoce należy kupować w sklepach ze zdrową żywnością.

Tłuste ryby morskie

Tłuste ryby morskie (łosoś, makrela, śledź, tuńczyk, sardynki) to bogate źródło łatwo przyswajalnego białka i kwasów omega-3, które wspomagają funkcjonowanie układu nerwowego, m.in poprawiają pamięć, koncentrację i uwagę, działają przeciwdepresyjnie i przeciwnowotworowo. Ryby zawierają również duże ilości witamin A i D, witamin z grupy B, a także magnez, wapń i jod. Sprzyjają wzmocnieniu odporności i łagodzą procesy zapalne. Zaleca się spożywanie mięsa ryb morskich 2-3 razy na tydzień.

Przyprawy

Przyprawy są dobre na wszystko. Czosnek działa bakteriobójczo i przeciwgrzybiczo. Jest on także źródłem selenu, który zabezpiecza nasze komórki przed niszczącym działaniem wolnych rodników. Imbir ma z kolei właściwości przeciwzapalne, neutralizuje toksyny i chroni przed przeziębieniem. Cynamon, kardamon, chilli, goździki, curry wspomagają pracę układu pokarmowego, przyjemnie rozgrzewają i poprawiają metabolizm.

Zielone warzywa

Zielone warzywa, takie jak brokuły, jarmuż, szpinak, kapusta, to bogate źródła witamin, zwłaszcza kwasu foliowego, beta-karotenu, witaminy C i E oraz K, a także minerałów, np. żelaza, magnezu, wapnia, potasu i sodu. Poprawiają pracę wątroby i nerek, oczyszczają organizm z toksyn. Działają alkalizująco i przywracają równowagę kwasowo-zasadową w organizmie. Co więcej, dostarczają chlorofilu, który wspomaga procesy detoksykacji organizmu i chroni organizm przed działaniem wolnych rodników.