Pomidory na zdrowie! | VIMED

Pomidory na zdrowie!

Ludzie, którzy kochają pomidory, są mniej narażeni na udar – tak wynika z najnowszych badań. A wszystko dzięki zawartemu w pomidorach likopenowi – przeciwutleniaczowi, który nadaje tym owocom czerwonawy odcień. Dla większości ludzi pomidory i produkty pomidorowe są zdecydowanie największym źródłem likopenu w diecie, jednak składnik ten znajduje się także w czerwonej papryce, arbuzach i papai.

Badania nad zależnością między poziomem likopenu a ryzykiem wystąpienia udaru przeprowadzili fińscy naukowcy. Zauważyli oni, że spośród ponad 1000 starszych mężczyzn, który brali udział w eksperymencie, ci, którzy mieli stosunkowo wysokie stężenie likopenu, rzadziej dostawali udaru.

Badaniem objęto 1031 mężczyzn w wieku od 46 do 65, którym mierzono poziom likopenu, alfa- i beta-karotenu i witaminy E we krwi. W ciągu kolejnych 12 lat monitorowano ich stan zdrowia. W tym czasie udaru doznało 67 uczestników, w tym aż 25 z grupy 258-osobowej z najniższym poziomem likopenu we krwi i tylko 11 z 259-osobowej grupy z wysokim poziomem likopenu. [error]Nawet po uwzględnieniu innych czynników, które mogą zwiększać ryzyko udaru, takich jak wiek, palenie, wysokie ciśnienie i cukrzyca, w grupie o wysokiej zawartości likopenu ryzyko wystąpienia udaru wciąż było o 55% niższe. [/error]

Jak twierdzi Jouni Karppi, badacz z Uniwersytetu Wschodniej Finlandii w Kuopio, jest prawdopodobne, że likopen może mieć bezpośredni wpływ na ryzyko udaru mózgu.

Karppi wyjaśnia, że likopen jest

silnym przeciwutleniaczem; pomaga chronić komórki organizmu przed uszkodzeniami, które mogą ostatecznie doprowadzić do choroby.
Badania laboratoryjne sugerują także, że likopen pomaga zwalczać stany zapalne i zakrzepy krwi lepiej niż inne przeciwutleniacze.

Badania takie jak to są interesujące, ale mają poważne ograniczenia
Zdaniem Goldsteina nie można wykluczyć, że u osób z wysokim poziomem likopenu, biorących udział w tym badaniu, na obniżenie ryzyka udaru mózgu wpłynęły także inne czynniki. Co do jednego lekarz nie ma jednak wątpliwości.

Zdrowe odżywianie to klucz do sukcesu.

Zwraca uwagę, że fińscy koledzy zbyt mocno skupili się na jednym składniku, zamiast podejść do odżywiania holistycznie. Goldstein sugeruje aby stosować dobrze zbilansowaną dietę o dużej zawartości owoców i warzyw.

Co zatem jeść, aby zapewnić sobie zdrowie?

Chorobom układu krążenia z pewnością pomogą zapobiec następujące produkty:

  • pełnoziarniste produkty zbożowe zapewniające źródło błonnika,
  • oleje roślinne będące źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych,
  • orzechy i rośliny strączkowe jako źródło magnezu, potasu i białka,
  • ograniczenie spożycia soli,
  • duża ilość owoców i warzyw (4-5 porcji dziennie), w tym oczywiście pomidorów.