Możesz ukoić podrażnione jelito | VIMED

Możesz ukoić podrażnione jelito

Zespół jelita drażliwego (IBS – Irritable Bowel Syndrome) to przewlekłe zaburzenie czynnościowe jelita, objawiające się ciągłymi, naprzemiennymi zaparciami i biegunkami, którym towarzyszą bóle brzucha, wzdęcia, uczucie ciężkości. Jego przyczyna nie jest dokładnie znana, liczne doniesienia naukowe wskazują jednak, że u ok. 70% pacjentów z rozpoznanym zespołem jelita drażliwego źródłem dolegliwości może być nierozpoznana alergia lub nietolerancja pokarmowa.

Zależność między alergią pokarmową a zespołem jelita drażliwego dostrzegli naukowcy z zespołu dr. Marco Kalliomäkiego z fińskiego Uniwersytetu w Turku. Stwierdzili oni, że czynniki dietetyczne mogą znacząco przyczynić się do patofizjologii zespołu jelita drażliwego, w związku z czym skuteczną opcją terapeutyczną dla pacjentów z IBS może być zastosowanie diety eliminacyjnej opartej na wynikach testu lokalnej nadwrażliwości pokarmowej.

Z kolei badanie z udziałem 125 osób dorosłych, przeprowadzone przez dr Mary C. Tobin i jej kolegów z Rush University Medical, pozwoliło zauważyć, że znacznie bardziej na IBS narażeni są: pacjenci z sezonowym alergicznym nieżytem nosa (2,67 razy większe ryzyko), chorzy z wypryskiem alergicznym (3,85 razy) oraz z depresją (2,56 razy).

Co ciekawe, badania znajdują potwierdzenie także w subiektywnych odczuciach samych pacjentów cierpiących na IBS. Wielu z nich zauważa znaczne nasilenie objawów po spożyciu niektórych produktów i widoczną poprawę samopoczucia, gdy unikają pokarmów niesprzyjających ich organizmowi.

Do produktów, które najczęściej powodują nieprzyjemne objawy typowe dla zespołu jelita drażliwego należą:

  • mleko i przetwory mleczne (nietolerancja laktozy, kazeiny),
  • produkty zbożowe (nietolerancja glutenu),
  • napoje gazowane, herbata, kawa (i wszelkie inne źródła kofeiny),
  • słodziki, gumy do żucia (i inne pokarmy zawierające sorbitol),
  • alkohol,
  • owoce cytrusowe,
  • potrawy tłuste i pikantne.

Jak poradzić sobie z IBS?

1. Sprawdź, czy przyczyną Twoich dolegliwości nie jest przypadkiem alergia lub nietolerancja pokarmowa.


Aby zidentyfikować alergeny, powinieneś wykonać specjalistyczne badania krwi – test cytotoksyczny, który określi, jakiego rodzaju pokarmu nie toleruje Twój organizm. Wyniki testu dostarczą Ci jasnych wskazówek, których produktów powinieneś unikać, aby nie pogarszać objawów zespołu jelita drażliwego (np. jednymi z najczęstszych alergenów pokarmowych są produkty mleczne. Jak pokazują badania, podrażniają one układ trawienny, wywołują stan zapalny i nasilają objawy zespołu jelita drażliwego).

2. Jedz tylko to, co służy Twojemu organizmowi.

Aby odzyskać równowagę w układzie pokarmowym i zmniejszyć objawy zespołu jelita drażliwego, powinieneś przestrzegać kilku ogólnych zasad zdrowego żywienia.

  • Wyeliminuj z diety produkty, które powodują reakcję alergiczną i inicjują przewlekły stan zapalny w jelicie (na podstawie wyniku testu cytotoksycznego), zgodnie z zaleceniami dietetyka.
  • Spożywaj produkty nieprzetworzone i przygotowane samodzielne.
  • Wyłącz z diety produkty mleczne oraz te na bazie białej mąki.
  • Unikaj słodyczy, napojów gazowanych, słonych przekąsek oraz innych wysokoprzetworzonych produktów bogatych w cukry proste i tłuszcze nasycone.
  • Jedz dużo warzyw, ryb, orzechów oraz nasion.
  • Sięgaj po dobrej jakości tłuszcze, np. zawarte w awokado i orzechach, a także olej lniany.
  • Dostarczaj organizmowi węglowodany złożone, uwzględniając w diecie: ryż brązowy, quinoa, amarantus, owies, kaszę gryczaną, proso, siemię lniane.
  • Pij dziennie około 7 szklanek wody z dodatkiem soku z cytryny.
  • Posiłki spożywaj regularnie, o tych samych porach dnia, i nigdy nie rezygnuj ze śniadania.
  • Nie przejadaj się, ponieważ spożywanie dużych porcji podczas jednego posiłku znacząco obciąża pracę układu trawiennego.

3. Zadbaj o aktywność fizyczną i relaks.

Jak pokazują wyniki badań, regularna aktywność fizyczna oraz stosowanie technik relaksacyjnych łagodzą objawy zespołu jelita drażliwego i sprzyjają lepszemu funkcjonowaniu układu pokarmowego. Wysiłek fizyczny pobudza wydzielanie endorfin, naturalnych hormonów szczęścia, a także ma dobroczynny wpływ na ciało, zdrowie i samopoczucie. Z kolei poprawa kontroli nad stresem dzięki technikom oddechowym, relaksacyjnym, medytacji czy jodze pozwala na zmniejszenie objawów IBS i wspomaga leczenie dietetyczne.