Czy wiesz, jak zdrowe są orzeszki pistacjowe? | VIMED

Czy wiesz, jak zdrowe są orzeszki pistacjowe?

Naukowcy odkryli, że garść pistacji dziennie może pomóc obniżyć poziom złego cholesterolu, pomóc uniknąć chorób serca i zapobiegać nowotworom. Orzechy te są dobrym źródłem antyoksydantów, które chronią komórki przed zniszczeniem przez szkodliwe substancje chemiczne, zwane „wolnymi rodnikami”.

Odkrycia opublikowane w czasopiśmie „Journal of Nutrition” są dopełnieniem wcześniejszych badań zespołu, który stwierdził, że pistacje mogą pomóc obniżyć poziom cholesterolu w naczyniach krwionośnych – bezpośrednią przyczynę zawału serca i udaru mózgu.

Nasze poprzednie badania wykazały korzyści ze spożycia pistacji w obniżaniu stężenia tzw. lipoprotein niskiej gęstości, które są czynnikiem ryzyka choroby niedokrwiennej serca”.

Badacze odkryli, że pistacje wzbogacają naszą dietę w przeciwutleniacze, takie jak beta-karoten i gamma-tokoferol (ich zawartość jest większa niż w innych orzechach). Zawierają także:

  • luteinę i zeaksantynę – dwa unikalne, nieczęsto spotykane w innych orzechach karotenoidy, które działają jak przeciwutleniacze – chronią tkanki przed uszkodzeniem przez wolne rodniki w organizmie, wpływają na zdrowie oczu i zmniejszają ryzyko rozwoju zwyrodnienia plamki żółtej, która jest główną przyczyną niedowidzenia i nabytej ślepoty,
  • miedź – składnik enzymów; mikroelement pomagający w tworzeniu tkanki łącznej,
  • mangan – odgrywający rolę w rozwoju tkanek, wzroście, reprodukcji i metabolizmie tłuszczów i węglowodanów,
  • witaminę B6 – sprzyjającą rozwojowi przeciwciał w układzie odpornościowym i wspomagającą pracę układu nerwowego i produkcję krwinek czerwonych,
  • błonnik – działający jak miotełka w układzie pokarmowym.

[framed_box bgColor=”#FFFBD4″]Uwaga! Choć konsumpcja orzechów jest zalecana ze względu na korzyści dla zdrowia, powinniśmy pamiętać, by kontrolować wielkość porcji. Choć pistacje są odżywcze, są one również bogate w kalorie, które mogą zrujnować wysiłki odchudzania – garść pistacji, czyli 15 g, to ok. 90 kcal. Na szczęście spożywane z umiarem nie powodują tycia. W dodatku wysiłek, jaki musimy zainwestować w dostanie się do orzecha, spowalnia czas jedzenia, a to usprawnia trawienie i sprawia, że organizm wchłania więcej składników odżywczych, a mózg skuteczniej sygnalizuje zaspokojenie głodu.
[/framed_box]

Kilka praktycznych rad:

  • Kupuj pistacje w skorupkach, unikaj tych mocno solonych – nadmiar sodu może podnosić ciśnienie krwi.
  • Wybieraj orzechy z lekkim zielonym kolorze z beżową skorupką; barwne odmiany, takie jak te w odcieniach czerwieni, są dobre do dekoracji, ale nie polecamy ich, gdyż są barwione.
  • Przechowuj pistacje w szczelnym pojemniku do trzech miesięcy w lodówce lub zamrozić na okres sześciu miesięcy, więc nie bój się kupić je hurtowo, jeśli znajdziesz dobrą ofertę.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *