Nie wkładaj szkodnika do koszyka | VIMED

Nie wkładaj szkodnika do koszyka

Półki polskich supermarketów uginają się dziś pod tonami produktów. Niestety, nasze decyzje zakupowe nie zawsze idą w parze z potrzebami naszego organizmu. Na czele listy bestsellerów wśród niezdrowych, mocno przetworzonych produktów, w jakie się zaopatrujemy, są słodzone napoje, słone przekąski, gotowe, mrożone dania, płatki śniadaniowe. Skutki takiej diety mogą być katastrofalne. Jeśli chcesz zachować zdrowie na długie lata, musisz dokonywać właściwych wyborów.

[clearboth]

[error]Aby Ci w tym pomóc, przedstawiamy listę pięciu największych żywieniowych “szkodników” – pięć grup produktów, które nigdy nie powinny znaleźć się na Twojej liście zakupów.[/error]

1 Mięso bogate w azotany i tłuszcze nasycone

Przetworzone mięso czyli wędliny, kiełbaski, parówki zawiera duże ilości azotanów, dodatków chemicznych, dodawanych w celu przedłużenia przydatności do spożycia. Azotany zwiększają ryzyko nowotworów, w tym wyjątkowo groźnego raka żołądka. Poza tym przetwory mięsne pełne są niezdrowych tłuszczów nasyconych, które podnoszą poziom „złego” cholesterolu LDL – czynnika ryzyka chorób serca. Najmniej tłuszczów nasyconych zawiera drób, jednak najlepszym rozwiązaniem będzie zwiększenie spożycia ryb, bogatych w tłuszcze omega-3.

2 Pozornie zdrowa żywność

Niektóre ciasteczka, czekolady, batoniki, sosy sałatkowe i inne niezdrowe produkty kuszą napisami typu „niska zawartość tłuszczu” czy „light”. Jeśli jednak przyjrzysz się dokładnie ich etykietkom, zauważysz, że aby poprawić ich smak, producenci dodali w zamian więcej cukru lub soli. Jeżeli koniecznie chcesz skusić się na coś słodkiego, wybierz lepiej naturalne smakołyki suszone owoce, np. figi.

3 Składniki, których nazw nie możesz nawet wymówić

Czy siarczan żelaza, monoazotan tiaminy lub uwodorniony olej sojowy wydają Ci się apetyczne? Przyjmij zasadę, że produkt spożywczy, w przypadku którego nie jesteś w stanie wymówić nazw pierwszych pięciu składników, nie jest jadalny. Najlepiej skoncentruj się na produktach składających się wyłącznie z jednego składnika. Zamiast wyszukanej przekąski lepiej skusić się na marchewkę czy łodygę selera. Możesz również poeksperymentować z przygotowanymi domowymi sposobami przekąskami, takimi jak warzywne frytki – wystarczy pokroić dynię, buraki czy ziemniaki, posypać ziołami, skropić odrobiną oliwy, upiec w piekarniku i gotowe!

4 Żywność konserwowana, bogata w sód

Szacuje się, że 80% spożywanego przez nas sodu pochodzi z pokarmów przetworzonych i konserwowanych. Rzeczywiście, ilość soli zawarta w wielu tego typu produktach znacznie przewyższa nasze dzienne zapotrzebowanie na sód. A nadmiar sodu jest niebezpieczny m.in. ze względu na ryzyko nadciśnienia tętniczego. Zamiast zupek w proszku zdecyduj się zatem na danie nieporównywalnie zdrowsze (nie tylko ze względu na zawartość soli) świeże, przygotowane samodzielnie. Możesz zrobić np. krem z marchwi czy soczewicy oba są bardzo zdrowym posiłkiem, a przygotowanie ich jest naprawdę wyjątkowo łatwe.

5 Cukry proste i rafinowane tłuszcze

Unikaj produktów, które zawierają węglowodany proste, nazywane również cukrami prostymi. Słodzone płatki śniadaniowe, pączki, ciasta, ciasteczka, lody i napoje gazowane są pełne niezdrowego cukru. Często określane jako „puste kalorie”, cukry proste są szybko wchłaniane w przewodzie pokarmowym, powodując natychmiastowy wzrost stężenia glukozy we krwi.

Chociaż początkowo po spożyciu tego typu produktów odczuwamy znaczny przypływ energii, to niestety, jej poziom bardzo szybko spada, powodując, że czujemy się znacznie bardziej zmęczeni niż przed jedzeniem. Co gorsza, mamy wtedy jeszcze większą ochotę na zjedzenie kolejnej dawki cukru, przez co tworzy się błędne koło prowadzące do nadwagi i chorób przewlekłych.

Mądrą alternatywą dla tego typu produktów będzie żywność bogata w węglowodany złożone, a przede wszystkim błonnik pokarmowy – czyli świeże warzywa, kasze, brązowy ryż czy pełnoziarniste pieczywo. Spożywając je, zapewnimy sobie stopniowe, długotrwałe uwalnianie energii po posiłku, dzięki czemu unikniemy negatywnych efektów.

[error]Jeżeli jednak masz ochotę na coś słodkiego, możesz skusić się na ulubione, pełne witamin owoce sezonowe, np. jabłka, gruszki czy jagody. Przetworzone, pełne cukru i tłuszczów nasyconych słodycze nie tylko nie pozwalają schudnąć, ale co gorsza zatykają nasze naczynia krwionośne, prowadząc do wielu problemów zdrowotnych.[/error]