Skóra włosy i paznokcie... od kuchni | VIMED

Skóra włosy i paznokcie… od kuchni

Kiedy sięgamy po kolejne kosmetyki „przedłużające młodość’’, mamy nadzieję, że najważniejsze atrybuty naszej urody pozostaną naszą dumą przez długie lata. Nie zawsze jednak kosmetyk – nawet najlepszy i najdroższy – może przywrócić blask naszym włosom, jędrność i gładkość skórze, a paznokciom zapewnić doskonałą kondycję. Zapominamy, że człowiek zdrowy i piękny to człowiek dobrze odżywiony. Tym, co wspomaga urodę od wewnątrz, jest więc zdrowa dieta, a pierwszym wskaźnikiem niedoborów pokarmowych będzie właśnie nie najlepszy wygląd skóry, włosów i paznokci.

[framed_box bgColor=”#F3F0FF”]Pamiętajmy, że na urodę pracujemy już od najmłodszych lat, a błędy żywieniowe popełnione we wczesnym okresie życia mogą mieć poważne i nieodwracalne konsekwencje w przyszłości. Warto wiedzieć, co jeść, aby zadbać nie tylko o zdrowie, ale i o doskonały wygląd.

[/framed_box]

Skóra

Pokarmem dla nieustannie odnawiającej się skóry są białka, wielonienasycone kwasy tłuszczowe z rodziny omega-3 i 6, szereg składników mineralnych oraz witaminy – zwłaszcza antyoksydacyjne: E, A oraz C. Witamina E chroni przed wolnymi rodnikami, spowalnia procesy starzenia skóry i nadaje skórze elastyczność. Witamina C bierze udział w syntezie kolagenu, zapobiega pękaniu naczyń krwionośnych i wyraźnie rozjaśnia skórę, natomiast witamina A chroni przed jej nadmiernym wysuszeniem i opóźnia powstawanie zmarszczek. Wszystkie te dobroczynne witaminy znajdziemy przede wszystkim w warzywach, owocach, zbożach, kaszach, kiełkach i olejach roślinnych. Szczególnie polecany jest olej lniany tłoczony na zimno, który zawiera kwasy tłuszczowe z rodziny omega-3. Wchodzą one w skład błon komórkowych, a nasz organizm sam nie potrafi ich wytwarzać, więc muszą być dostarczane z pożywieniem. Pomagają utrzymać skórę gładką, jędrna i nawilżoną. Tajemnica pięknej skóry tkwi zatem w odpowiednio zbilansowanej diecie.

Nadmiar tłustych potraw, słodyczy, ostrych przypraw, soli czy kawy może przyczynić się nie tylko do rozwoju schorzeń skóry, takich jak trądzik różowaty, ale również potęgować rozwój nieestetycznych rozstępów czy cellulitu. Ten ostatni – nazywany potocznie „pomarańczową skórką’’ – polega na nierównomiernym rozkładzie tkanki tłuszczowej, wody i produktów przemiany materii (toksyn) w okolicach ud, pośladków, brzucha i ramion u kobiet. Wskutek ich nagromadzenia powstaje obrzęk, który utrudnia krążenie krwi i limfy w sąsiednich tkankach. Jeśli walkę z „pomarańczową skórką” podejmiemy odpowiednio wcześnie, zanim zmiany znajdą się w ostatnim stadium, możemy znacznie spowolnić ich rozwój.

[framed_box bgColor=”#F3F0FF”]Podstawą tej walki jest zdrowa dieta, odpowiednia dawka ruchu oraz wspomagająco zabiegi ujędrniające skórę, pomagające w rozbijaniu tkanki tłuszczowej i poprawiające krążenie krwi i limfy w obszarze dotkniętym zmianami.[/framed_box]

Włosy

Odpowiednie odżywianie włosów jest ważne zwłaszcza wiosną, kiedy po okresie zimy tracą one połysk, staja się suche i matowe, a ich końcówki rozdwojone. Dobra odżywka to nie wszystko – nasze włosy potrzebują wówczas solidnej dawki witamin i soli mineralnych. Potrzebny będzie cały kompleks witamin z grupy B zawartych w pełnoziarnistych produktach zbożowych, kaszach, orzechach i otrębach, ich niedobór może bowiem nasilać łysienie i siwienie. Przy nadmiernym wypadaniu włosów i problemach skórnych można wspomagać organizm naturalnymi suplementami, takimi jak spirulina, trawa jęczmienna czy krzem, zanim jednak po nie sięgniemy, spróbujmy kiełków i zielonych warzyw: sałaty, szpinaku, jarmużu, rzeżuchy, pietruszki, a także płatków owsianych, winogron czy herbaty z pokrzywy, które są naturalnym źródłem tego tak ważnego dla wzrostu tkanki łącznej i włosów pierwiastka.

Paznokcie

Kruche i łamliwe paznokcie z głębokimi bruzdami lub białymi plamami to oznaka niedoboru białka i składników mineralnych. Pomogą im produkty bogate w żelazo, wapń, magnez, fosfor i siarkę. Pamiętajmy zwłaszcza o żółtych, pomarańczowych i zielonych warzywach oraz owocach, które zawierają betakaroten – prekursor witaminy A. Warto także wzbogacić dietę o amarantus i komosę ryżową (quinoa), które obfitują w wartościowe białko, wapń, magnez, fosfor i żelazo. Nie zapominajmy też o strączkach (fasoli, ciecierzycy, soi, soczewicy), będących prawdziwą skarbnicą mikroelementów. Dzięki pełnowartościowej diecie możemy cieszyć się nie tylko zdrowiem, ale również pięknym i młodym wyglądem przez długi czas!