Oliwa pomaga w odchudzaniu | VIMED

Oliwa pomaga w odchudzaniu

FB
IN
YT
YT

Produkty spożywcze o zmniejszonej zawartości tłuszczu zyskują na popularności. Coraz więcej osób decyduje się na artykuły typu „light”, mając nadzieję, że pomogą one schudnąć, a przynajmniej nie przytyć. Mało kto wie, że produkty te nie dostarczają odpowiedniej ilości składników odżywczych, przez co nie zaspokajają głodu, a ich spożywanie kończy się najczęściej „dojadaniem”. Aby tego ostatniego uniknąć, warto wspomóc się naturalnymi olejami i tłuszczami, które regulują uczucie sytości po jedzeniu. Liderem wśród nich jest oliwa z oliwek. Dlaczego?

[framed_box bgColor=”#FFEBE4″]Badania nad zależnością pomiędzy obecnością tłuszczów w diecie a uczuciem sytości przeprowadzili badacze z zespołu prof. Petera Schieberle z Technische Universität München (TUM) oraz naukowcy z University of Vienna, pod kierownictwem prof. Veroniki Somozy.

[/framed_box]

W swych obserwacjach wzięli oni pod uwagę cztery różne tłuszcze: smalec, tłuszcz mleka, olej rzepakowy i oliwę z oliwek. W okresie trzech miesięcy uczestnicy badania zjadali – jako dodatek do normalnej diety – 500 g niskotłuszczowego jogurtu wzbogaconego jednym z czterech tłuszczów.

Zaobserwowaliśmy, że oliwa z oliwek miała największy wpływ na uczucie sytości – relacjonuje prof. Peter Schieberle, kierownik Katedry Chemii Spożywczej TUM i dyrektor Niemieckiego Centrum Badawczego Chemii Spożywczej. – U osób znajdujących się w grupie spożywającej ten tłuszcz odnotowaliśmy wyższe stężenie we krwi serotoniny – hormonu odpowiedzialnego za uczucie sytości. Także uczestnicy badania twierdzili, że jogurt z oliwą z oliwek jest bardzo sycący. Co ważne, nie odnotowaliśmy wśród nich zwiększenia ilości tkanki tłuszczowej ani masy ciała.

Moc aromatu

To odkrycie nas zaskoczyło – bo olej rzepakowy i oliwa z oliwek mają podobny skład kwasów tłuszczowych.

Chcąc wyjaśnić przyczyny zaobserwowanej zależności, naukowcy postanowili skupić swoją uwagę na zupełnie innym rodzaju substancji – na związkach zapachowych w oliwie z oliwek. W drugiej części badania podawali jednej grupie jogurt z aromatycznym ekstraktem z oliwek, drugiej zaś – grupie kontrolnej – zwykły jogurt.

[framed_box bgColor=”#FFEBE4″]Wyniki były jednoznaczne: grupa spożywająca jogurt z ekstraktem z oliwy z oliwek nie zwiększyła ilości kalorii przyjmowanych w ciągu dnia, grupa kontrolna zaś spożywała dodatkowe 176 kilokalorii dziennie.

[/framed_box]

Grupa „z aromatem” dostosowała swoje nawyki żywieniowe, nie udało się to natomiast osobom z grupy kontrolnej, które – jak się okazało – miały mniej serotoniny, czyli hormonu sytości we krwi.

Bezpośredni wpływ na poziom cukru we krwi

To, jak długo trwa uczucie sytości po jedzeniu, zależy od wielu czynników, jednak najważniejszy z nich to stężenie cukru we krwi. Im szybciej spada jego poziom, tym szybciej komórki somatyczne wchłaniają glukozę z krwi, a człowiek staje się ponownie głodny. Mając to na uwadze, w następnej części eksperymentu naukowcy sprawdzali, które substancje aromatyczne obecne w oliwie najskuteczniej hamują wchłanianie glukozy. Wykorzystali do badań oliwy z Hiszpanii, Grecji, Włoch i Australii.

[framed_box bgColor=”#FFEBE4″]Badaczom udało się zidentyfikować dwie substancje, które zmniejszają wchłanianie glukozy z krwi w komórkach wątroby: heksanal i kwas heksanowy. Okazało się, że najwięcej tych związków zawiera włoska oliwa.

[/framed_box]

Nasze wyniki wskazują, że zapach wpływa na uczucie sytości. Mamy nadzieję, że dzięki tej pracy na rynku pojawią się produkty o obniżonej zawartości tłuszczu, które będą jednocześnie naprawdę sycące.