Słodko nie musi oznaczać niezdrowo | VIMED

Słodko nie musi oznaczać niezdrowo

Większość z nas dobrze wie, że cukier nie jest zdrowy, a jego nadmiar w diecie powoduje otyłość, osłabienie odporności, próchnicę, cukrzycę, infekcje drożdżycowe, a także rozdrażnienie i nerwowość. Niestety, ciągle spożywamy go w nadmiernych ilościach, ponieważ w dzisiejszych czasach „biała śmierć” dodawana jest do większości produktów spożywczych. Na szczęście w sklepach możemy znaleźć zdrowsze zamienniki cukru, które warto zastosować do przygotowania dań i napojów we własnej kuchni. Przedstawiamy kilka z nich.

1  

Miód stanowi zdrowszą alternatywę dla białego cukru, ponieważ oprócz węglowodanów dostarcza także witaminy, składniki mineralne, kwasy organiczne, enzymy, olejki eteryczne. Co więcej, odnajdziemy w nim również cholinę, która działa ochronnie na wątrobę, oraz acetylocholinę – związek, który obniża ciśnienie krwi. Niestety, na półkach sklepowych coraz mniej jest polskiego naturalnego miodu – zastępuje się go tańszym odpowiednikiem z Chin, który bardzo często zawiera sztuczne dodatki chemiczne, np. antybiotyki. Warto także pamiętać, że miód należy do grupy najczęstszych alergenów. Szczelnie zamknięty słoik miodu przechowujemy w szafce w temperaturze ok. 10-14⁰C. Miód dodajemy do ciepłej, ale nie gorącej herbaty, ponieważ jego cenne składniki giną w temp. 40⁰C.

2  

Stewia (z łac. Stevia rebaudiana) to roślina o wyjątkowo słodkich liściach. Ta w pełni naturalna substancja słodząca, pochodząca z Paragwaju, cieszy się coraz większym uznaniem dietetyków na całym świecie. W przeciwieństwie do cukru nie zawiera kalorii i nie podnosi poziomu glukozy we krwi. Co więcej, medycyna paragwajska i brazylijska przypisuje jej m.in. zdolność obniżania poziomu glukozy we krwi, ciśnienia tętniczego, wzmacniania serca. Świeże lub wysuszone liście można dodawać do herbaty bez żadnej obróbki. W sprzedaży stewia dostępna jest również w formie proszku (wyciąg po odparowaniu praktycznie całej wody) i tabletek.

3  

Syrop z agawy jest środkiem słodzącym produkowanym w Meksyku, głównie z kaktusa z rodzaju Agave tequilana oraz Agave salmiana. Charakteryzuje się niższym indeksem glikemicznym niż miód, a przy tym jest słodszy. W zależności od producenta zawiera od ok. 60% do 90% fruktozy i od 8% do 20% glukozy. Ze względu na zawartość inuliny syrop z agawy stymuluje wzrost pożytecznych bakterii jelitowych, a jego bardzo dobra rozpuszczalność w wodzie sprawia, że doskonale nadaje się on do słodzenia napojów – zarówno gorących, jak i zimnych. Weganie zastępują nim miód.

4   

Ksylitol to cukier pochodzenia naturalnego, pozyskiwany najczęściej z brzozy. Jest równie słodki, jak zwykły cukier, ale zawiera o 40% kalorii mniej. W przeciwieństwie do pozostałych substancji słodzących wywołuje w organizmie odczyn zasadowy, a nie kwasowy. Ksylitol nie tylko słodzi, ale też pomaga w utrzymywaniu wilgotności produktu, wiążąc wodę. Jest odporny na temperaturę, daje uczucie świeżości i chłodu, jednak spożywany w zbyt dużych ilościach może doprowadzić do wystąpienia biegunek.

[framed_box bgColor=”#FFE3DC”]Warto pamiętać, że wszystkie cukry proste to z punktu widzenia odżywczego to tylko puste kalorie. Nie istnieje środek słodzący, który nie ma wad, jednakże pewne substancje szkodzą organizmowi nieco mniej. Jeśli zatem nie potrafimy zrezygnować całkowicie z cukru, wybierzmy jego zdrowsze zamienniki.

[/framed_box]