Naturalne antidotum na nadciśnienie | VIMED

Naturalne antidotum na nadciśnienie

nadciśnienie Jak pokazują badania, których wyniki opublikowano w magazynie „Hypertension”, szklanka soku z buraków dziennie może pomóc obniżyć ciśnienie krwi.

Nadciśnienie, główny czynnik ryzyka chorób serca i udaru mózgu, to choroba dotykająca aż co trzeciego Polaka. Schorzenie charakteryzuje się stale lub okresowo podwyższonym ciśnieniem tętniczym krwi. Prawidłowe ciśnienie tętnicze skurczowe wynosi 120-129 mmHg (milimetrów słupa rtęci), a rozkurczowe 80-84 mmHg. Do rozpoznania nadciśnienia tętniczego wystarcza przekroczenie normy dla jednej z tych wartości (ciśnienie tętnicze skurczowe wynosi 140 mmHg lub więcej, ciśnienie tętnicze rozkurczowe 90 mmHg lub więcej).

W badaniu wzięło udział osiem kobiet i siedmiu mężczyzn, których ciśnienie skurczowe wahało się pomiędzy 140 a 159 mmHg, a którzy nie cierpieli z powodu innych powikłań i nie przyjmowali leków na nadciśnienie. Część badanych piła codziennie 250 ml soku z buraków, drugiej grupie podawano natomiast wodę zawierającą małą ilość azotanów; wszystkim monitorowano ciśnienie krwi przez 24 godziny na dobę.

[framed_box bgColor=”#E5FFD4″]Wyniki wykazały, że w porównaniu z grupą kontrolną u uczestników pijących sok z buraków odnotowano zmniejszenie ciśnienia skurczowego i rozkurczowego o około 10 mmHg. Efekt był najbardziej wyraźny od 3 do 6 godzin po wypiciu soku, ale utrzymywał się nawet 24 godziny później.

[/framed_box]

 Badania sugerują, że korzystny wpływ buraków na ciśnienie krwi wynika z zawartych w nich azotanów. Szklanka soku z buraków zawiera ich około 0,2 g, taką samą ilość odnajdziemy w dużej misce sałaty czy dwóch burakach. W organizmie azotany przekształcają się w azotyny, a następnie w tlenek azotu. Tlenek azotu jest gazem, który rozszerza naczynia krwionośne i ułatwia przepływ krwi. Wysokie stężenia azotanów występuje również w zielonych warzywach liściastych, selerze i kapuście.

Byliśmy zaskoczeni, że tak niewielka dawka azotanów wystarczyła, by uzyskać tak potężny efekt

Prof. Peter Weissberg, dyrektor medyczny British Heart Foundation, który sfinansował badania, podkreśla:

W przyszłości trzeba rozszerzyć analizy na większą grupę pacjentów, by można było stwierdzić, czy warzywa bogate w azotany mogą skutecznie obniżać ciśnienie krwi przez długi czas, jednak to badanie z całą pewnością potwierdza słuszność aktualnych zaleceń, zgodnie z którymi wszyscy powinniśmy jeść bardzo dużo zielonych warzyw.

Warto dodać, że spostrzeżenia prof. Weissberga zgodne są z oficjalnymi zaleceniami USDA (United States Department of Agriculture – Departament Rolnictwa USA), zgodnie z którymi połowę zawartości naszego talerza powinny stanowić owoce i warzywa. Z kolei American Heart Association za niezbędne uważa jedzenie ośmiu lub więcej porcji owoców i warzyw każdego dnia.