Pomidory i kiełki soi-męska dieta | VIMED

Pomidory i kiełki soi-męska dieta

Pomidory i kiełki soi mogą być bardziej skuteczne w zapobieganiu nowotworom prostaty, gdy są spożywane razem, niż gdy pojawiają się w menu osobno – oto jakie wnioski wynikają z badań przeprowadzonych na University of Illinois.

[clearboth]

Badania przeprowadziliśmy na myszach poddanych wcześniej mutacjom genetycznym, predysponującym je do zachorowania na agresywną formę raka prostaty. Mimo tego u połowy zwierząt, którym podawaliśmy pomidory z soją, nie odnotowaliśmy na koniec badania zmian nowotworowych w prostacie. U wszystkich myszy z grupy kontrolnej, niejedzących ani soi, ani pomidorów, choroba wystąpiła.

W ramach eksperymentu naukowcy karmili myszy od 4. do 18. tygodnia życia jedną z czterech diet:

  1. złożoną w 10 procentach z proszku pomidorowego,
  2. składającą się w 2 procentach z kiełków soi,
  3. zawierającą i proszek pomidorowy, i kiełki soi,
  4. pozbawioną zarówno pomidorów, jak i soi (grupa kontrolna).

Obserwacje wykazały, że jedzenie pomidorów i kiełków soi znacznie zmniejsza ryzyko wystąpienia raka gruczołu krokowego, jednakże najlepsze wyniki przynosi połączenie obu tych składników. Tylko u 45 procent myszy karmionych zarówno pomidorami, jak i kiełkami soi rozwinął się nowotwór, podczas gdy w grupie spożywającej same pomidory zachorowało 61 procent zwierząt, a w tej karmionej soją – 66 procent.

[clearboth]

Badacze zauważyli ponadto, że w kiełkach soi występują inne izoflawony niż w pozostałej części rośliny.

Najlepiej przebadany izoflawon to, jak dotąd, genisteina. W kiełkach soi jest jej jednak niewiele, dominują inne izoflawony, daidzeina i glicyteina.

Naukowcy za bardzo interesujący uznali fakt, że produkt ubogi w genisteinę okazał się tak bardzo skuteczny w zmniejszaniu ryzyka wystąpienia raka.

Jak dużo soi i pomidorów powinien zatem jeść 55-letni mężczyzna, aby ochronić się przed rakiem prostaty?

Zdaniem Zunigi należy spożywać 3-4 porcje pomidorów i produktów pomidorowych tygodniowo oraz 1-2 porcje produktów sojowych dziennie.

Naukowcy podkreślają także, że rezultaty ich badań potwierdzają konieczność częstego spożywania różnorodnych owoców i warzywa.

Lepiej jest zjeść cały pomidor niż suplement likopenu (związku aktywnego wstępującego w pomidorze). Lepiej także pić mleko sojowe niż przyjąć tabletkę z izoflawonami sojowymi. Wyizolowane składniki odżywcze stosowane w formie suplementów nie mogą zastąpić naturalnej, różnorodnej, bogatej w tysiące związków chemicznych i składników bioaktywnych żywności.