Tłuszcz ukołysze Cię do snu | VIMED

Tłuszcz ukołysze Cię do snu

Nowe badania, których wyniki opublikowano w czasopiśmie „Sleep”, sugerują, że senność lub stan czujności w ciągu dnia mogą zależeć od rodzaju pożywienia, jakie spożywamy. Do wniosków takich doszli naukowcy, którzy przebadali grupę 31 zdrowych, nieotyłych osób w wieku 18-65 lat, niemających dotychczas problemów ze snem ani z bezdechem sennym.

[clearboth]

Badani zostali poproszeni o spędzenie czterech kolejnych nocy w laboratorium snu, gdzie w czwartym dniu przeprowadzano u nich tzw. wielokrotny test latencji snu (MSLT, Multiple Sleep Latency Test) polegający na kilkakrotnym mierzeniu czasu zasypiania. W ciągu dnia z kolei podawano uczestnikom po pięć posiłków.

[framed_box bgColor=”#FFF8CC”]

Wyniki doświadczenia przeprowadzonego przez naukowców z Penn State College of Medicine pokazują, że wyższe spożycie tłuszczu w ciągu dnia staje się przyczyną uczucia senności, podczas gdy większe spożycie węglowodanów owocuje wzmożoną czujnością.

[/framed_box]

Nie zauważono natomiast żadnego istotnego związku między spożyciem białka a sennością lub czujnością. Co ciekawe, wyniki te w żadnym stopniu nie były uzależnione od płci osób badanych, wieku, wskaźnika masy ciała, jak również łącznej ilości snu i całkowitej liczby spożywanych kalorii.

Zwiększone spożycie tłuszczu ma zdecydowanie negatywny wpływ na czujność zdrowych, nieotyłych dorosłych.

Podkreślając, że nadmierna senność w ciągu dnia i zmęczenie to dziś bardzo powszechne przypadłości, wykazujące w dodatku tendencję wzrostową, prof. Vgontzas dodał:

Wydaje się, że dieta bogata w tłuszcz znacząco zmniejsza czujność, a to może mieć wpływ na zdolność osoby do pracy, a także na bezpieczeństwo publiczne.

Wyniki badania mają zostać zaprezentowane na początku czerwca w Baltimore, w stanie Maryland, podczas 27. Annual Meeting of the Associated Professional Sleep Societies.

Makroskładniki pod lupą

Ale uwaga: wyniki tych badań nie oznaczają, że możesz bez skrupułów objadać się węglowodanami, a całkowicie wyeliminować z diety tłuszcz. Spożywanie produktów o wysokim indeksie glikemicznym, takich jak cukier, słodycze, słodzone napoje oraz produkty na bazie białej mąki, zawierające cukry proste, nasila stan zapalny organizmu i negatywnie wpływa na funkcjonowanie całego ustroju. Zamiast produktów bogatych w cukier, wybieraj produkty zawierające węglowodany złożone o niskim indeksie glikemicznym (produkty zbożowe tj. kasze: gryczana, jęczmienna, jaglana, orkiszowa, ryże: brązowy, czarny, czerwony, amarantus, komosa ryżowa, płatki owsiane, zarodki pszenne, warzywa, owoce, orzechy, nasiona).

Z kolei tłuszcze są niezbędne do budowy błony komórkowej, biorą udział w syntezie niektórych hormonów, pomagają w absorpcji witamin, składników mineralnych, fitozwiązków, wpływają na działanie neuroprzekaźników, odpowiadają za prawidłową pracę mózgu i narządu wzroku. Dlatego też w Twojej diecie nie powinno zabraknąć olei tłoczonych na zimno, oliwy, tłustych ryb morskich, orzechów, nasion, awokado.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *