10 sposobów na niemarnowanie jedzenia

Co znajduje się w Twoim koszu? Kawałki spleśniałych jabłek, pół puszki zepsutego koncentratu, wiotkie warzywa, sobotnie resztki chleba? Takie zepsute produkty spożywcze nie tylko zajmują później miejsce na składowiskach odpadów, ale przede wszystkim uwalniają metan – gaz cieplarniany 25 razy silniejszy od dwutlenku węgla, a przeciętne gospodarstwo domowe wytwarza ich dziennie ok 0,5 kg, co stanowi około 14 procent rocznych zakupów spożywczych.

Możemy ograniczyć marnotrawstwo żywności. Poznaj proste sposoby, jak radzić sobie na zakupach oraz w kuchni.

10 x NIE dla marnowania jedzenia

1. Przyjrzyj się swoim odpadkom

Notuj wszystko, co w ciągu tygodnia trafia do Twojego śmietnika oraz na dolną półkę w spiżarni. Przeanalizuj zapiski i zmień swoje nawyki. Jeśli wyrzuciłeś pół pudełka nieświeżych płatków, następnym razem kup mniejsze opakowanie lub rozpoczęte płatki przesyp po otwarciu do szczelnego pojemnika. Zapakuj do torby lunch i zostaw sobie na wierzchu notatkę z przypomnieniem, żeby zabrać go do pracy. Możesz zmienić swoje zwyczaje tylko wtedy, kiedy określisz, co i dlaczego wyrzucasz.

2. Wybieraj mniejsze porcje

Przed zamówieniem kolejnego dania w restauracji zastanów się, czy zjesz porcję, którą już masz na talerzu. Jest mało prawdopodobne, że zaoszczędzisz na pozostawionym kawałku nadgryzionej pizzy. Staraj się wybierać mniejsze porcje. Zawsze możesz zamówić kolejną.

3. Przeprowadź reorganizację i sprawdź ustawienia lodówki

Zachowuj porządek w lodówce. Nie upychaj w niej produktów w miejscach, gdzie nie będą widoczne, zminimalizujesz tym samym prawdopodobieństwo, że o nich zapomnisz.Unikniesz marnowania żywności, jeśli będziesz wiedział, co posiadasz w zapasach.

Czyść lodówkę raz w tygodniu, a otwarte opakowania z żywnością, kawałki owoców, warzyw trzymaj w niej w zasięgu wzroku. Należy przechowywać je w jasnych plastikowych pojemnikach, a następnie umieszczać z przodu półki, do góry nogami, ponieważ wtedy „łatwiej jest zobaczyć zawartość”.

Zwróć też uwagę, czy termostat lodówki jest właściwie ustawiony. Angela Fraser, profesor nadzwyczajny w Clemson University, twierdzi, że zbyt wysoka temperatura w lodówce sprzyja procesom psucia żywności.

4. Kupuj częściej

Jeśli zrobisz raz w tygodniu duże zakupy, Twoje warzywa i owoce ulegną zepsuciu na długo przed tym, zanim będziesz miał szansę je zjeść. Spróbuj uzupełniać swoją spiżarnię na bieżąco, robiąc małe zakupy kilka razy w tygodniu.

5. Zamrażaj resztki

Przygotowałeś zbyt dużo jedzenia? Nie szkodzi! Zamroź niezjedzone porcje. Również nietypowe składniki, takie jak pasty pomidorowe, mogą być zamrażane i wykorzystywane później jako baza do sosów. Orzechy, które przy długim przechowywaniu w temperaturze pokojowej mogą zjełczeć, w zamrażarce uzyskają dużą trwałość, gdyż niska temperatura stabilizuje ich oleje. Czekasz na truskawki do czerwca? Zamroź je w sezonie i ciesz się tymi owocami przez cały rok.

6. Bądź elastyczny w przygotowywaniu posiłków

Przekonanie, że produkty spożywcze nie nadają się zupełnie do spożycia, gdy pojawi się znikomy ślad nieświeżości, jest bardzo złe. Na bazie takich nieidealnych produktów, np. przejrzałych bananów, lekko zwiędłych marchewek i mniej elastycznych szparagów, można przyrządzić smakowite zapiekanki, frittaty, zupy i koktajle. Nieidealne nie znaczy niejadalne. Wystarczy odciąć zwiędłe części warzyw i owoców, a z reszty np. wycisnąć sok lub ugotować zupę.

7. Planuj z wyprzedzeniem

Zanim wybierzesz się do sklepu, spójrz w kalendarz i opracuj tygodniowe menu, uwzględniając również dni, kiedy raczej nie znajdziesz czasu na gotowanie. Zaplanuj dania na trzy lub cztery dni, przypomnij sobie dokładne przepisy na nie. Pozostałe dni powinny być „rezerwowe” – na dania z przyjaciółmi na mieście, biznesowe kolacje czy dojadanie wcześniej ugotowanych potraw.

Uwaga! Jeśli pojawi się oznaka pleśni, należy od razu wyrzucić produkt!

8. Kupuj lokalnie

W zimie brokuły muszą przetrwać transport trwający od 7 do 10 dni – to połowa okresu ich żywotności. Niestety, nie żyjemy np. w Kalifornii, gdzie sezonowe produkty dostępne są przez cały rok… Możemy jednak zadbać o to, by kupować owoce i warzywa jak najlepszej jakości. Dobrą alternatywą dla hipermarketów są pod tym względem lokalne sklepiki i bazary, gdzie można zakupić naprawdę dobre, świeże produkty.

9. Zawsze miej plan B

Kupiłeś produkty do przygotowania rewelacyjnego dania, na które przepis dała Ci koleżanka, a teraz brakuje Ci czasu i okazji, aby je przyrządzić? Pamiętaj! Zawsze miej plan awaryjny i zastanów się, do jakiego alternatywnego dania przyda się dany składnik. Unikniesz w ten sposób marnowania żywności. Badanie przeprowadzone przez Briana Wansinka z Cornell University wykazało, że ponad 50 procent wyrzucanych produktów spożywczych to te zakupione na potrzeby okazjonalnego przepisu, który nigdy nie został zrealizowany.

10. Przemyśl ilość

Sklepy są detaliczne, więc możesz w nich kupić produkty w dokładnie takich ilościach, jakich potrzebujesz. Czy zdarzyło Ci się kiedykolwiek zjeść jednorazowo pół kilograma wędliny z indyka? Zamiast wyrzucać resztki, na które nie masz ochoty, kup następnym razem o 20 dkg mniej. Potrzebujesz nasion dyni do posypania chleba? Kup na wagę dokładnie tyle, ile potrzebujesz, zamiast trzymać w spiżarni całe opakowanie, aż spleśnieje.

Według badań z 2009 roku można zaoszczędzić średnio 35 procent pieniędzy, jeśli wkłada się do sklepowego koszyka dokładnie to, czego się potrzebuje.