Wielkie korzyści z małych pieczarek | VIMED

Wielkie korzyści z małych pieczarek

Jak przekonuje autor artykułu opublikowanego w prestiżowym czasopiśmie „The FASEB Journal”, pieczarki – wbrew powszechnemu przekonaniu, że grzyby nie posiadają żadnych składników odżywczych – stanowią ważny i cenny składnik naszej diety. Badania przeprowadzone przez naukowców z Johns Hopkins Weight Management Center w Baltimore (USA) wykazały, że zastąpienie mięsa w posiłku pieczarkami to sposób na utratę zbędnych kilogramów, zmniejszenie zawartości tkanki tłuszczowej w organizmie oraz utrzymanie nowej, prawidłowej masy ciała.

Do wniosków takich doprowadziła badaczy obserwacja 73 dorosłych, otyłych osób (średnia wieku wynosiła 48,4 roku, 88 procent badanych stanowiły kobiety). Pacjentów podzielono na dwie grupy, z których pierwsza spożywała dziennie 128 g pieczarek zamiast takiej samej ilości czerwonego mięsa, druga zaś stosowała standardową dietę zawierającą produkty mięsne.

Po upływie roku naukowcy zauważyli, że osoby, które wprowadziły do diety pieczarki, schudły średnio 3,2 kg, podczas gdy u tych z grupy kontrolnej nie odnotowano ubytku masy ciała. Co więcej, spożywający grzyby mogli pochwalić się mniejszym obwodem talii, a także lepszymi parametrami w zakresie składu ciała (mniejsza zawartość tkanki tłuszczowej w organizmie).

Dlaczego naukowcy postawili właśnie na pieczarki?

Do badania wybraliśmy pieczarki ze względu na ich wartość odżywczą, a także dlatego, że stanowią one dobry substytut mięsa. Są bogate w mikroelementy, niskokaloryczne i nie zawierają przy tym tłuszczu.

Wyniki doświadczenia są zgodne z tymi, jakie uzyskano we wcześniejszych badaniach, zgodnie z którymi wysokie spożycie żywności o niskiej gęstości energetycznej, takiej jak grzyby, zamiast tej o wysokiej gęstości energetycznej, takiej jak mięso, może pomóc obniżyć masę ciała, a jednocześnie zapewnić uczucie sytości po posiłku.

Z kolei w badaniu przeprowadzonym przez naukowców z Boston University School of Medicine (BUSM) wykazano, że obecność pieczarek w diecie może być sposobem na zapobieganie bardzo powszechnym niedoborom witaminy D.

Witamina D jest niezbędna dla zdrowia kości i pracy mięśni; odpowiednie jej ilości pomagają organizmowi utrzymać prawidłową gęstość kości, zmniejszają ryzyko złamań, zapalenia kości czy osteoporozy. Odgrywa ona również ważną rolę w modulowaniu układu immunologicznego, w zwalczaniu infekcji i zmniejsza ryzyko wielu powszechnych chorób, w tym nowotworów, chorób układu sercowo-naczyniowego, depresji czy cukrzycy.

Jak wykazano w doświadczeniu, którego wyniki opublikowano w czasopiśmie „Dermato-Endocrinology”, grzyby są dobrym naturalnym źródłem pokarmowym witaminy D. Skuteczne jest w dodatku nie tylko spożywanie tych świeżych, ale także suszonych czy sproszkowanych – podnoszą one prawidłowy poziom witaminy D w ustroju i pomagają go utrzymać w takim samym stopniu co suplementy zawierające witaminę D2 lub D3.

[clearboth]

Rolę pieczarek w diecie potwierdziły także wieloletnie badania National Health and Nutrition Examination Survey, w których wykazano, że jedzenie tych grzybów sprzyja zwiększeniu podaży niektórych cennych składników odżywczych oraz powoduje poprawę jakości diety.

[notice]Warto jednak pamiętać, że grzyby ze względu na zawartość chityny są ciężkostrawne i długo zalegają w żołądku (organizm nie jest w stanie efektywnie i w pełni strawić tego związku), dlatego nie powinno się ich podawać dzieciom do 3 roku życia, osobom starszym oraz mającym problem z nerkami, wątrobą czy przewodem pokarmowym.[/notice]