Przetworzona żywność uzależnia | VIMED

Przetworzona żywność uzależnia

Najnowsze badania pokazują, że wysoko przetworzone pokarmy, takie jak białe pieczywo czy biała mąką, powodują niekiedy swego rodzaju „uzależnienie” od jedzenia. Produkty te mogą pobudzać ośrodek łaknienia, a to z kolei skłania nas do sięgania po pokarm w sytuacjach, kiedy organizm go nie potrzebuje.

W opisanych w „American Journal of Clinical Nutrition” badaniach nad tym zjawiskiem naukowcy posłużyli się obrazowaniem metodą rezonansu magnetycznego („real-time” MRI). Celem obserwacji, której poddano dwunastu mężczyzn z nadwagą lub otyłością, było uchwycenie zmian zachodzących w mózgu w cztery godziny po spożytym posiłku, taki bowiem czas – zdaniem autorów eksperymentu – decyduje o zachowaniach żywieniowych podczas kolejnego sięgnięcia po pokarm. Badanym mężczyznom mierzono poziom cukru we krwi, a także poziom pojawiającego się na przestrzeni czterech godzin głodu. Spożywali oni posiłki w postaci specjalnie przygotowanych koktajli; oba miały taką samą liczbę kalorii, ten sam smak i poziom słodkości. Jedyna różnica pomiędzy oboma „posiłkami” polegała na tym, że jeden z koktajli zawierał węglowodany o wysokim indeksie glikemicznym, drugi natomiast w swoim składzie posiadał węglowodany o niskim indeksie glikemicznym.

Węglowodany o wysokim indeksie glikemicznym, które są szybko przekształcane do formy mogącej podnieść poziom cukru we krwi, znajdują się w wysoko przetworzonej żywności, takiej jak biały chleb, biała mąka czy biały ryż. Węglowodany o niskim indeksie glikemicznym znajdziemy w produktach pełnoziarnistych, takich jak brązowy ryż czy mąka z pełnego przemiału.

[framed_box bgColor=”#E4FFFF”]Badacze odkryli, że węglowodany o wysokim indeksie glikemicznym, takie jak te znajdujące się w wysoko przetworzonej żywności, są odpowiedzialne za przedwczesne pobudzanie ośrodka głodu i powodują wzrost łaknienia. Dodatkowo żywność ta odpowiada za pobudzanie ośrodka przyjemności, który odgrywa dużą rolę w mechanizmie powstawania uzależnień.[/framed_box]

Ograniczanie spożycia węglowodanów o wysokim indeksie glikemicznym, takich jak biały chleb, może pomóc w walce z otyłością, jest to bowiem sposób na zredukowanie uczucia łaknienia i zapanowanie nad chęcią przejadania się.