Przekonaj się, co może orzech!

Amerykańscy naukowcy po raz kolejny udowodnili, że orzechy, choć bogate w tłuszcze i kalorie, mogą zmniejszyć ryzyko otyłości i zaburzeń metabolicznych.

Chcąc sprawdzić, jakie związek ma spożycie orzechów (włoskich, brazylijskich, pistacjowych, makadamia, migdałów, pekan, orzechów nerkowca) z rozwojem otyłości i zespołu metabolicznego, badacze z Loma Linda University w Kalifornii przeanalizowali kwestionariusze wypełnione przez członków Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego, w których 803 ankietowanych podało informacje dotyczące swego wzrostu, masy ciała, wieku, płci, stanu zdrowia, stylu życia oraz sposobu odżywiania, w tym m.in. obecności orzechów w diecie. Jak można było przeczytać w opisującym całe badanie artykule w magazynie „PLOS ONE”, u osób, które najczęściej sięgały po orzechy (zjadały porcję ok. 16 g dziennie), otyłość była o 37-46% rzadsza niż u tych, które nie jadały ich zbyt wiele (5 g dziennie). Co więcej, wykazano, że 28-gramowa porcja orzechów tygodniowo redukuje o 7% ryzyko zespołu metabolicznego, który dwukrotnie zwiększa ryzyko chorób układu sercowo-naczyniowego i aż pięciokrotnie podnosi ryzyko cukrzycy typu 2.

Nasze badanie pokazuje, że istnieje związek między jedzeniem orzechów a mniejszym ryzykiem otyłości i mniejszą tendencją do zespołu metabolicznego – podsumowała. Co ciekawe, konsumpcja orzechów wydaje się obniżać ryzyko zespołu metabolicznego w każdym przypadku, niezależnie od czynników demograficznych, stylu życia i innych skadników diety.

Warto dodać, że w listopadzie 2013 roku w innym doświadczeniu stwierdzono, że ludzie jedzący największe ilości orzechów są w ciągu najbliższych 24 lat mniej narażeni na choroby prowadzące do śmierci niż ci, którzy konsumują ich najmniej. Badanie przeprowadzone przez kalifornijskich naukowców było zatem kolejnym potwierdzającym korzyści zdrowotne płynące z regularnego spożywania orzechów. Profesor żywienia Jeffrey Blumberg z Tufts University w Bostonie w wywiadzie dla agencji Reuters skomentował jego wyniki następująco:

[framed_box bgColor=”#FFECFF”]To badanie jest zgodne z poprzednimi doniesieniami naukowymi dotyczącymi orzechów. Obecnie istnieje wiele mocnych dowodów, że spożywanie rozsądnych ilości orzechów to mądry wybór dietetyczny.

[/framed_box]