Menu antycukrzycowe | VIMED

Menu antycukrzycowe

Czy wiesz, że istnieje grupa produktów, które mogą rzeczywiście uchronić cię przed cukrzycą? Tak wynika z najnowszego badania, którego wyniki opublikowano na łamach „Journal of Nutrition”. Sprawdź, co warto jeść, aby zmniejszyć ryzyko rozwoju cukrzycy – choroby atakującej z roku na rok coraz większe rzesze ludzi.

W badaniach nad antycukrzycowym menu wzięło udział 1997 zdrowych kobiet w wieku od 18 do 76 lat, należących do organizacji TwinsUK. Panie zostały poproszone o  wypełnienie specjalnych kwestionariuszy żywieniowych. Na podstawie podanych przez nie informacji oszacowano ilości spożycia sześciu podklas głównych flawonoidów powszechnie występujących w diecie (flawanonów, antocyjanów, flawan-3-oli, polimerów flawonoidów, flawonoli i flawonów).

Analizując dane, badacze wzięli pod uwagę: całkowite spożycie kalorii każdej z uczestniczek oraz tzw. BMI (wskaźnik masy ciała w stosunku do wzrostu), historię chorób w rodzinie, ogólny styl życia i poziom aktywności fizycznej. Kobietom zbadano także poziom insuliny, glukozy i markerów stanu zapalnego we krwi w celu oznaczenia oporności na insulinę, czyli zaburzenia homeostazy glukozy polegającego na zmniejszeniu wrażliwości tkanek na insulinę (insulinooporność jest jedną z przyczyn cukrzycy typu 2).

Badania wykazały, że panie, których dieta obfituje w produkty bogate w flawonoidy, są w mniejszym stopniu narażone na wystąpienie cukrzycy typu 2 i innych groźnych chorób przewlekłych. Tym samym po raz kolejny udowodniły, że flawonoidy, czyli naturalne przeciwutleniacze, związki chemiczne występujące w kolorowych owocach i warzywach, mogą zapewnić wielkie korzyści zdrowotne.

“Naszym celem było potwierdzenie wyników badań laboratoryjnych i próba znalezienia odpowiedzi na pytanie o to, jak te potężne związki bioaktywne działają na ludzki organizm – Nasze wcześniejsze badania wykazały, że flawonoidy mogą zmniejszyć ryzyko zawału serca i rozwoju cukrzycy typu 2.” – współautorka badania, prof. Aedin Cassidy z University of East Anglia’s Norwich Medical School

Zespół prof. Cassidy chciał sprawdzić, czy badanie na tak dużej grupie uczestników pozwoli zaobserwować różnice w ryzyku rozwoju cukrzycy i innych markerów zdrowia w zależności od stopnia spożycia flawonoidów.

“Skupiliśmy się na flawonach obecnych w ziołach i warzywach, takich jak pietruszka, tymianek czy seler, oraz na antocyjanach, które można znaleźć w owocach jagodowych, czerwonych winogronach, winie, a także innych owocach i warzywach o czerwonawym lub niebieskawym odcieniu” – prof. Cassidy

Badacze zauważyli, że kobiety, które spożywały najwięcej antocyjanów i flawonów (1,7 g; średnie całkowite spożycie flawonoidów dla kobiet wyniosło 1,2 g dziennie, a najmniejsze – 0,6 g dziennie), miały najmniejszą oporność na insulinę i rzadziej utrzymywał się u nich stan zapalny.

Najczęściej pojawiającym się w diecie badanych kobiet źródłem flawonoidów okazała się herbata. Panie dostarczały sobie tych cennych związków także dzięki sięganiu po takie produkty, jak winogrona, gruszki, wino, jagody, pomarańcze i papryka.

“Nasze badania populacyjne dowiodły, że wyższe spożycie antocyjanów, czyli jednej z klas flawonoidów, odpowiedzialnej za czerwony, niebieski kolor jagód i innych owoców i warzyw, może poprawić gospodarkę glukozowo-insulinową oraz zmniejszyć stan zapalny, ogranicza zatem czynniki ryzyka cukrzycy.” – prof. Cassidy

Naukowcy wykazali również, że osoby, które spożywają dużo antocyjanów, rzadziej cierpią na chroniczne zapalenia związane z takimi chorobami, jak cukrzyca, otyłość, nowotwory i choroby układu krążenia. A ci, którzy jedzą więcej flawonów, mają lepszy poziom proteiny, która reguluje wiele procesów metabolicznych, w tym poziom glukozy. Oczywiście potrzebne są dalsze badania, które pozwolą dokładnie oszacować, jakich ilości tych związków potrzeba do zmniejszenia ryzyka cukrzycy typu 2.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *