Owulacja wyzwala rywalizację | VIMED

Owulacja wyzwala rywalizację

Masz owulację? Uważaj! Być może jesteś teraz mniej przyjaźnie nastawiona do swoich koleżanek niż podczas „normalnych” dni. Naukowcy z University of Texas w San Antonio i University of Minnesota wykazali, że owulacja może wpływać na zachowanie przechodzących ją kobiet. W serii eksperymentów stwierdzono, że panie w tym okresie cyklu były bardziej skłonne do rywalizacji z koleżankami, a jednocześnie stawały się „milsze” dla mężczyzn niż te, które nie miały akurat owulacji.

[framed_box bgColor=”#D8FFFF”]Badania wykazały, że owulacja zmienia zachowanie kobiety na poziomie podświadomości, skłania do większego skupienia uwagi na pozycji społecznej i do działań mających na celu zwiększenie przewagi nad potencjalnymi rywalkami.

[/framed_box]

Amerykańscy naukowcy przeprowadzili trzy badania. Jedno z nich oparte zostało na popularnej  grze w dyktatora (dictator game): każda z kobiet biorących udział w eksperymencie otrzymała określoną ilość pieniędzy i musiała zdecydować, jaką częścią tej kwoty chciałaby się podzielić z innym. Okazało się, że panie przechodzące owulację bardziej zawzięcie rywalizują z innymi kobietami. Choć normalnie uczestniczki badania deklarowały chęć oddania około 50% posiadanej kwoty, to podczas owulacji decydowały się przekazać najwyżej 25%.

Okazało się, że gdy dochodzi do owulacji, kobiety są mniej skłonne do dzielenia się z drugą osobą, gdy tą drugą osobą jest inna kobieta. Stają się też mniej sympatyczne dla innych pań.

Co ciekawe, w tym samym czasie mężczyznom panie chciały oddawać nawet 60% posiadanej kwoty.

Muszę przyznać, że czegoś takiego w grze w dyktatora jeszcze nie widziałam! Po prostu nie spotyka się ludzi, którzy rozdają ponad połowę pieniędzy. Być może takie działanie kobiet wynikało z chęci nawiązania flirtu z obdarowywanymi mężczyznami. 

W innym eksperymencie 309 paniom kazano wybierać pomiędzy „opcją A”, czyli samochodem o wartości 25 tys. dolarów dla badanej kobiety i pojazdem za 40 tys. dolarów dla koleżanki, a „opcją B”: samochodem o wartości 20 tys. dolarów dla badanej kobiety i wartym jedynie 12 tys. dolarów autem dla koleżanki. Kobiety podczas owulacji preferowały wariant B, który dawał im „wyższą pozycję społeczną”, poczucie dominacji nad innymi.

Ciekawe, że gdy dochodzi do owulacji, kobiety czują się tak zaniepokojone swoją względną pozycją społeczną, że są gotowe do podjęcia mniejszej korzyści dla siebie, aby tylko zwiększyć przewagę nad inną kobietą.

Wyniki badania zostały opublikowane w lutowym numerze „Journal of Marketing Research”. Warto dodać, że opierały się one na poprzednich badaniach prof. Durante i jej kolegów, w których analizowano rolę owulacji w wyborach konsumenckich i zachowaniach wobec mężczyzn. Naukowcy zauważyli wówczas, że owulacja podświadomie skłania kobiety do wybierania ubrań „bardziej sexy”, mających zwiększyć ich przewagę nad innymi atrakcyjnymi kobietami i dających szansę na bardziej zaawansowany flirt z mężczyznami.