Soczewica kontra cholesterol | VIMED

Soczewica kontra cholesterol

Postaw na rośliny strączkowe! Najnowsze badania, których wyniki opublikowano w magazynie „Canadian Medical Association Journal”, dowiodły, że spożywanie fasoli, grochu, ciecierzycy czy soczewicy może znacząco zmniejszyć poziom „złego cholesterolu”, a tym samym obniżyć ryzyko chorób układu krążenia.

Według badania WOBASH (Wieloośrodkowe Ogólnopolskie Badanie Stanu Zdrowia Ludności  prowadzone pod patronatem Ministerstwa Zdrowia) aż 67% dorosłych mężczyzn i 64% kobiet ma podwyższony poziom cholesterolu całkowitego w organizmie. Czy zatem 2/3 społeczeństwa skazane jest na dożywotnie stosowanie leków? Na szczęście nie! Wystarczy zmodyfikować dotychczasowe menu, m.in. uwzględnić w nim produkty naturalne, które mogą skutecznie zredukować poziom cholesterolu we krwi. Jak przekonuje dr John Sievenpiper ze szpitala St. Michael’s Hospital w Toronto, autor metaanalizy 26 randomizowanych badań klinicznych z udziałem 1037 osób, doskonałym wyborem dietetycznym będą nasiona roślin strączkowych.

Badania przeprowadzone przez kanadyjskich naukowców pokazały, że spożywanie nasion roślin strączkowych pomaga znacząco obniżyć poziom tak zwanego „złego” cholesterolu LDL, przy czym – jak się okazuje – zmiany te są większe u mężczyzn niż u kobiet. Być może wynika to z faktu, że panowie zazwyczaj odżywiają się gorzej od pań, przez co mają na ogół wyższy poziom cholesterolu we krwi. To z kolei sprawia, że przejście na zdrową dietę przynosi im więcej korzyści i bardziej zauważalne efekty.

Według dr. Sievenpipera codzienne spożywanie jednej porcji (130 g lub ¾ szklanki) nasion roślin strączkowych może obniżyć poziom cholesterolu LDL, czyli tzw. „złego” cholesterolu, o 5%, a to przełoży się na zmniejszenie o 5–6% ryzyka chorób układu krążenia, wiodących przyczyn śmierci w krajach rozwiniętych. Dodatkowo rośliny strączkowe mają niski indeks glikemiczny (co oznacza, że są powoli przyswajane przez organizm) i wpływają na obniżenie ilości wchłanianego przez nas w posiłkach białka i tłuszczu.

Rośliny strączkowe są tanie i sprawdzone w wielu tradycyjnych kuchniach, np. rejonów Morza Śródziemnego czy Azji Południowej. Powinniśmy uwzględnić je w diecie, a z pewnością skorzysta na tym nasz układu sercowo-naczyniowy.

Sałatka z fasolą i selerem naciowym-przepis naukowców z St. Michael’s Hospital

Składniki: 

  • 2 szklanki (350 g) roślin strączkowych (czerwonej, białej, czarnej fasoli, ciecierzycy, soczewicy, zielonego groszku)
  • 1 łodyga selera naciowego, pokrojona w cienkie plasterki,
  • 1 ząbek czosnku, wyciśnięty,
  • 2 łyżki natki pietruszki, posiekanej,
  • sok z ½ cytryny,
  • 1 łyżka oliwy,
  • sól i pieprz do smaku. 

Przygotowanie:

Połączyć wszystkie składniki w misce i dobrze wymieszać. Smacznego!