7 zasad bezpiecznego grillowania | VIMED

7 zasad bezpiecznego grillowania

Kiełbaska, karkówka i kaszanka z grilla – to Polacy najbardziej lubią wrzucać na ruszt. Ale czy to jest zdrowe?

Polacy uwielbiają grillować, ale ich ulubione dania, to te przede wszystkim dania mięsne. Nie jedno badania wykazało, że osoby spożywające dobrze przypieczone dania z rusztu były o 60% bardziej narażone na raka trzustki, a im dłużej mięso się grilluje, tym większe ryzyko zachorowania na innego rodzaju nowotwory, w tym żołądka, jelit i piersi. Dzieje się tak dlatego, że podczas grillowania w wysokiej temperaturze powstają czynniki rakotwórcze – heterocykliczne aminy aromatyczne (HCA) i wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne (WWA).

Czy istnieje, zatem sposób na zdrowe grillowanie?
Tak! Kilka wskazówek poniżej:

1

Po pierwsze i najważniejsze. Więcej warzyw, niż mięsa. Istnieje cała gama pysznych jarzyn, jak cukinia, bakłażan, papryka czerwona, cebula czy kukurydza, które bez problemu zastąpią mięso na talerzu. Świetnym zamiennikiem będą również grzyby. Nie ma nic lepszego od grillowanych boczniaków.

2

Używaj tacek aluminiowych. Jest to bardzo ważne, ponieważ tłuszcz z potraw nie ścieka bezpośrednio na palenisko. Zapobiega to przed powstaniem rakotwórczych substancji, jakie powstają po zetknięciu się gorących węgli z kapiącym na nie tłuszczem.

3

Ogranicz używanie podpałki. Najlepiej z niej całkowicie zrezygnuj. Owszem, pozawala ona na szybkie rozpalenie grilla, ale jest to sama chemia, która wraz z dymem wnika do pieczonych potraw. Pamiętaj, nigdy nie grilluj potraw na jeszcze palących się węglach. Poczekaj, aż ogień ustanie i przystąp do pieczenia dań na żarze.

4

Jeśli nie potrafisz zrezygnować z mięsa, to wybieraj tofu, ryby, owoce morza, drób. Najlepiej sprawdzi się łosoś, pstrąg, krewetki albo pierś z kurczaka czy indyka.

5

Rób własne marynaty. Te kupione w sklepie są pełne konserwantów, polepszaczy smaku i soli. Natomiast  domowa mikstura będzie pełna antyoksydantów, które pomogą zmniejszyć ilość substancji rakotwórczych.

6

Obniż temperaturę grilla. Badania wykazały, że im wyższa temperatura grilla, tym więcej rakotwórczych substancji powstaje. Staraj się utrzymywać temperaturę, która nie przekracza 180 stopni Celsjusza.

7

Grillową ucztę zawsze spożywaj z sałatką. Oprócz tego, że podkreśli smak potrawy to dostarczy antyoksydantów, które niwelują szkodliwy wpływ związków powstałych podczas grillowania, chroniąc nas przed wolnymi rodnikami. Wybierz świeże, sezonowe warzywa i owoce, dodaj garść pestek dyni i słonecznika, ulubiony dressing i sałatka gotowa.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *