Jak wybierać zdrowe tłuszcze? | VIMED

Jak wybierać zdrowe tłuszcze?

Lubisz dobrze zjeść i złości Cię sama myśl o odtłuszczeniu menu? Dobra wiadomość: nie wszystkie tłuszcze są złe! Choć powinniśmy ograniczać ilość tłuszczów w naszej diecie, to na pewno nie możemy ich unikać, gdyż odgrywają one bardzo ważną rolę w organizmie. Sprzyjają m.in.:

  • przyswajaniu witamin A, D, E, K,
  • utrzymywaniu błon komórkowych,
  • prawidłowemu funkcjonowaniu układu nerwowego człowieka (w 60% budują mózg),
  • ochronie organów przed uszkodzeniem.

Ponieważ półki sklepowe są zapełnione różnymi, nie do końca dobrymi jakościowo produktami, podpowiadamy, jakie tłuszcze wybierać, by jeść smacznie i zdrowo.

  1. Używaj do gotowania i pieczenia olejów roślinnych. Olej rzepakowy oraz inne oleje pochodzenia roślinnego są bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe. Przyrządzając sałatkę lub grillowane warzywa postaraj się użyć sosu vinegret na bazie oliwy.
  2. Unikaj tłuszczów typu trans. Niezdrowe tłuszcze znajdziesz w żywności przetworzonej, m.in. takiej, jak: chipsy, paluszki, krakersy, margaryna, ciastka, produkty smażone, jedzenie typu fast food oraz gotowe kanapki śniadaniowe. Wymienione produkty nie wyczerpują czarnej listy, jeśli więc chcesz mieć pewność, że nie dostarczasz swojemu organizmowi szkodliwych dla niego substancji, sprawdzaj tabele wartości odżywczej na opakowaniach. W restauracji, gdzie – niestety – nie ma takiej możliwości, nie wybieraj produktów smażonych i nawet najbardziej kuszących ciast.
  3. Codziennie zjedz przynajmniej jeden produkt będący dobrym źródłem tłuszczu omega-3. Tłuszcz ten jest niezbędny dla zdrowia, a nasz organizm, niestety, go nie produkuje, dlatego tak ważne jest uzupełnianie go ze źródeł zewnętrznych, takich jak tłuste ryby: łosoś, tuńczyk, ale też halibut, karp, szprot. Bogate w pożyteczne dla naszego organizmu tłuszcze są także wszelkiego typu orzechy oraz olej rzepakowy.
  4. Ogranicz spożycie czerwonego mięsa i nabiału. Spróbuj zamienić czerwone mięso na fasolę, orzechy, drób i ryby. Nabiał zastąp mlekiem roślinnym – sojowym, kokosowym, ryżowym lub owsianym. Zamiast sera wybieraj tofu albo pasty różnego rodzaju: z awokado, ciecierzycy, soi, fasoli, buraków, bobu, bakłażana.

A co z oliwą z oliwek?

[framed_box bgColor=”#E8FFDC”]Okazuje się, że nasz polski olej rzepakowy posiada bardziej korzystny stosunek potrzebnych nam kwasów tłuszczowych niż modna oliwa z oliwek. Kwestię sporną może tutaj stanowić smak tłuszczów. Oliwa wydaje się być bardziej wysublimowana przez swój ostry posmak.

[/framed_box]