8 powodów dlaczego głodówki mogą być niebezpieczne | VIMED

8 powodów dlaczego głodówki mogą być niebezpieczne

Popularne ostatnimi czasy stały się głodówki, a ludzie którzy je stosują wydają się być bardziej zadowoleni i energetyczni, twierdząc że przy okazji „oczyszczają” organizm. Nic bardziej błędnego! Niestety, nieuzasadniona głodówka bez wskazań specjalisty, nie stanowi najlepszego wyjścia dla osób chcących zrzucić zbędne kilogramy. Poniżej przedstawiamy 8 powodów dlaczego “samozwańcze” głodzenie się nie jest właściwe.

1. Głodówka nie jest dla każdego

decydując się w ostateczności na niejedzenie, należy wykonać szeregi bardzo istotnych badań, takich jak morfologia krwi, aby wykluczyć anemię, USG jamy brzusznej, a nawet EKG, gdyż ryzyko wystąpienia zawału ulega wówczas znacznemu wzrostowi! Wszystko dlatego, że nasz organizm może nie wytrzymać obciążenia głodówką, którą zwykle wykonuje się bez wcześniejszego odpowiedniego przygotowania.

2. Gwarancja efektu jojo

podczas głodówki znacząco obniżamy swój metabolizm. Nasz organizm jest inteligentny, w obawie przed brakiem pożywienia odkłada sobie zapasy energii w postaci tłuszczu w organizmie. Taka sytuacja miała słuszność w sytuacjach gdy człowiek rzeczywiście nie miał co jeść i walczył o przetrwanie, a po posiłku potrafił długo nie jeść, albo nie najadać się do syta. W dzisiejszej sytuacji po głodówce często wracamy do starych nawyków żywieniowych, które często są niewłaściwe, gdyż spożywamy nieodpowiednie produkty w za dużych ilościach. W rezultacie odkłada się nam tłuszcz to tu, to tam w obawie przed brakiem źródła energii.

3. To nie tłuszcz tylko woda

nawet jednodniowa głodówka, nie powoduje spalania tłuszczów, tylko glikogenu z wątroby w pierwszej kolejności. Dodatkowo zużywane jest białko i przez fakt, iż nie dostarczamy naszemu organizmowi węglowodanów, uzyskujemy działanie moczopędne, co skutkuje utratą wody. Cudowne efekty głodówki, które obserwujemy stając na wagę dają nam tak naprawdę obraz straconej wody, a nie tłuszczu.

4. Tłuszcz nie spali się sam

mówi się kolokwialnie, że tłuszcze spalają się w ogniu węglowodanów. Jeśli nie dostarczamy tych ostatnich, w naszym organizmie tworzą się związki ketonowe, które dodatkowo go zakwaszają, prowadząc do wielu poważnych zaburzeń.

5. Na pozór szczęście

osoby, które doskonale czują się na głodówce, wykazują nadmiar związków ketonowych w swoim ciele. Powodują one euforię oraz wzbudzają stan sytości, mimo iż nic się nie je. Nie jest to naturalny proces.

6. Nie dla sportu

warto mieć na uwadze, że głodówka nie jest wskazana podczas ćwiczeń. Węglowodany i białka są niezbędne do utrzymania kondycji mięśni. Możesz znacząco obniżyć ich regenerację podczas i po wysiłku nie dostarczając tych niezbędnych składników, tym samym ćwiczenia nie będą już tak efektywne.

7. Oczyszczanie organizmu poprzez głodówkę to mit

Głodówka jest procesem niezgodnym z zasadami funkcjonowania organizmu, więc nie dajmy się zwieść! Oczyścić organizm możemy poprzez stosowanie odpowiedniej diety. Możesz zacząć od picia ciepłej wody z imbirem i cytryną codziennie rano na czczo.

8. Fałszywie mocny organizm

głodówka w żaden sposób nie wzmacnia naszego organizmu! Podczas jej trwania wypłukiwane są witaminy i minerały, co skutkuje spadkiem odporności.

Jaka rada?

Zamiast stosować głodówki, zmień swoje nawyki żywieniowe na zdrowsze. Ważne jest, aby zmienić ilość spożywanego jedzenia „ogólnie”, a nie tylko na kilka dni. W ten sposób ustabilizujemy swój metabolizm, a nawet możemy go przyspieszyć. Jeśli Twoim celem jest oczyszczenie organizmu, spożywaj dużą ilość surowych warzyw, a zamiast soli dodawaj do lekkostrawnych potraw masę ziół i przypraw, które mają właściwości sprzyjające detoksykacji organizmu. Pamiętaj jednak, radykalna detoksykacja organizmu wymaga nadzoru odpowiednich specjalistów – lekarza i dietetyka, którzy pokierują terapię oczyszczającą zgodnie z Twoim stanem zdrowia.