Sport poprawia pracę jelit! | VIMED

Sport poprawia pracę jelit!

Wiesz, że aktywność fizyczna może znacząco wpłynąć na pracę jelit? Świat nauki po raz kolejny donosi, że sport to zdrowie. Tym razem badania zamieszczone w międzynarodowym magazynie „Gut” informują, że podczas ćwiczeń zwiększa się różnorodność bakterii jelitowych w organizmie. To doskonała wiadomość, gdyż według naukowców, może to mieć duży wpływ na ogólny stan zdrowia. Należy pamiętać, że zmniejszona zmienność mikroflory, czyli właśnie wspomnianych bakterii jelitowych ma wpływ na rozwój chorób, w tym np. otyłości.

W badaniu naukowców z University College Cork (Irlandia) wzięło udział 40 graczy rugby w trakcie trwania rygorystycznego programu szkolenia. Zbadano ich próbki krwi i kału i porównano z próbkami pobranymi od 46 zdrowych mężczyzn, których masa ciała i wiek odpowiadał pierwszej grupie, z tymże grupa ta nie była aktywna fizycznie. Połowa z nich miała normalny wskaźnik masy ciała (BMI), u pozostałych zaś wskaźnik ten świadczył o nadwadze.

Jednak nie tylko na analizie polegało badanie. Uczestnicy zostali poproszeni również o wypełnienie kwestionariusza, w którym odpowiadali na pytania dotyczące częstotliwości i poziomu aktywności fizycznej, a także sposobu odżywiania, m. in. jak często i w jakich ilościach w ciągu ostatnich czterech tygodni jedli produkty z załączonej listy 187 produktów spożywczych.

U mężczyzn, którzy uprawiali sport, pomimo znacznie wyższego poziomu kinazy kreatynowej (wskazuje na uszkodzenie mięśni), stwierdzono niższy poziom markerów stanu zapalnego niż u któregokolwiek z mężczyzn w grupie porównawczej. Ponadto, mieli oni też lepszy profil metaboliczny.

Co ciekawe (!) u sportowców stwierdzono również szerszy zakres flory bakteryjnej jelit niż u mężczyzn z grupy porównawczej, zwłaszcza tych mających wysokie BMI. Zauważono u nich wreszcie więcej różnorodnych typów mikroorganizmów – w szczególności Akkermansiaceae, gatunków bakterii, które chronią przed otyłością i związanymi z nią zaburzeniami metabolicznymi.

Analiza nawyków żywieniowych wszystkich uczestników badania wykazała, że w diecie zawodników rugby były obecne produkty z większej liczby grup żywności niż u mężczyzn niebędących sportowcami. Znacznie częściej sięgali oni też po owoce i warzywa.

Zdaniem naukowców wyniki dowodzą, że ćwiczenia są kolejnym ważnym czynnikiem wpływającym na mikroflorę, odporność i metabolizm. Także dieta odgrywa znaczącą rolę. Zatem uprawiajmy sport, a będziemy zdrowsi!

Każdy powinien zrozumieć złożoną zależność między naszym jedzeniem i poziomem aktywności fizycznej a mikroflorą jelitową. Długość życia stale rośnie, ważne jest więc, aby nauczyć się jak najlepiej dbać o zdrowie. – dr Georgina Hold z Institute of Medical Sciences, Aberdeen University