Sport poprawia pracę jelit! | VIMED

Sport poprawia pracę jelit!

FB
IN
YT
YT

Wiesz, że aktywność fizyczna może znacząco wpłynąć na pracę jelit? Świat nauki po raz kolejny donosi, że sport to zdrowie. Tym razem badania zamieszczone w międzynarodowym magazynie „Gut” informują, że podczas ćwiczeń zwiększa się różnorodność bakterii jelitowych w organizmie. To doskonała wiadomość, gdyż według naukowców, może to mieć duży wpływ na ogólny stan zdrowia. Należy pamiętać, że zmniejszona zmienność mikroflory, czyli właśnie wspomnianych bakterii jelitowych ma wpływ na rozwój chorób, w tym np. otyłości.

W badaniu naukowców z University College Cork (Irlandia) wzięło udział 40 graczy rugby w trakcie trwania rygorystycznego programu szkolenia. Zbadano ich próbki krwi i kału i porównano z próbkami pobranymi od 46 zdrowych mężczyzn, których masa ciała i wiek odpowiadał pierwszej grupie, z tymże grupa ta nie była aktywna fizycznie. Połowa z nich miała normalny wskaźnik masy ciała (BMI), u pozostałych zaś wskaźnik ten świadczył o nadwadze.

Jednak nie tylko na analizie polegało badanie. Uczestnicy zostali poproszeni również o wypełnienie kwestionariusza, w którym odpowiadali na pytania dotyczące częstotliwości i poziomu aktywności fizycznej, a także sposobu odżywiania, m. in. jak często i w jakich ilościach w ciągu ostatnich czterech tygodni jedli produkty z załączonej listy 187 produktów spożywczych.

U mężczyzn, którzy uprawiali sport, pomimo znacznie wyższego poziomu kinazy kreatynowej (wskazuje na uszkodzenie mięśni), stwierdzono niższy poziom markerów stanu zapalnego niż u któregokolwiek z mężczyzn w grupie porównawczej. Ponadto, mieli oni też lepszy profil metaboliczny.

Co ciekawe (!) u sportowców stwierdzono również szerszy zakres flory bakteryjnej jelit niż u mężczyzn z grupy porównawczej, zwłaszcza tych mających wysokie BMI. Zauważono u nich wreszcie więcej różnorodnych typów mikroorganizmów – w szczególności Akkermansiaceae, gatunków bakterii, które chronią przed otyłością i związanymi z nią zaburzeniami metabolicznymi.

Analiza nawyków żywieniowych wszystkich uczestników badania wykazała, że w diecie zawodników rugby były obecne produkty z większej liczby grup żywności niż u mężczyzn niebędących sportowcami. Znacznie częściej sięgali oni też po owoce i warzywa.

Zdaniem naukowców wyniki dowodzą, że ćwiczenia są kolejnym ważnym czynnikiem wpływającym na mikroflorę, odporność i metabolizm. Także dieta odgrywa znaczącą rolę. Zatem uprawiajmy sport, a będziemy zdrowsi!

Każdy powinien zrozumieć złożoną zależność między naszym jedzeniem i poziomem aktywności fizycznej a mikroflorą jelitową. Długość życia stale rośnie, ważne jest więc, aby nauczyć się jak najlepiej dbać o zdrowie. – dr Georgina Hold z Institute of Medical Sciences, Aberdeen University