Cukrzyca ukryta –Ty też możesz ją mieć!

Ty też możesz mieć cukrzycę, a nawet o tym nie wiesz!

Cukrzyca to już prawdziwa epidemia – tylko w naszym kraju choruje na nią blisko 3 mln osób! Zatrważające jest to, że chorych na całym świecie przybywa dosłownie z dnia na dzień i obecnie jest ich już 347 mln. Co ważne, cukrzyca nie pojawia się z dnia na dzień i pracujemy na nią całe życie! Dodatkowo, jej objawy postępują stopniowo, a ich bagatelizowanie może wiązać się ze znacznym postępem choroby. Jednak da się nad nią zapanować – można wytoczyć jej wojnę i przejąć kontrolę nad własnym zdrowiem. Wystarczy tylko wiedzieć jak.

Trzy podstawowe objawy cukrzycy

Każdy z nas ma gorsze dni, aczkolwiek niewątpliwie senność, wzmożone pragnienie i spadek wagi mogą sugerować problemy związane z cukrzycą.

Każdy z nas ma gorsze dni, aczkolwiek niewątpliwie senność, wzmożone pragnienie i spadek wagi mogą sugerować problemy związane z cukrzycą. Winowajców tego stanu może okazać się całe mnóstwo: brzydka pogoda lub pora roku, nadmiar obowiązków w pracy i w domu, wciąż odkładany wyjazd na urlop. Jednak należy zwrócić uwagę, że kolejne kawy nie rozwiązują problemu, a senność jest coraz bardziej uciążliwa. Gdy dodatkowo obserwujemy nagłe zmiany nastroju, pojawianie się niepokoju lub nawet stanów depresyjnych, często z kołataniem serca i drżeniem rąk, warto sobie zadać pytanie o prawdziwą przyczynę tego stanu.

Każdy z nas ma gorsze dni, aczkolwiek niewątpliwie senność, wzmożone pragnienie i spadek wagi mogą sugerować problemy związane z cukrzycą. Bywa również tak, że objawy rozwijającej się choroby mogą nawet początkowo „cieszyć”. I tego właśnie doświadczają osoby z nadwagą, gdyż mają apetyt, który zaspokajają, a mimo to chudną. Spadek masy ciała może powodować choroba – cukier jest wydalany z moczem, więc organizm zaczyna pobierać potrzebną energię do przemian metabolicznych z własnych zapasów.

Dbam o siebie, a mam…

Inną kategorią są sprawy związane z naszym samopoczuciem i higieną osobistą. Nieświeży oddech kojarzymy z brakiem higieny jamy ustnej. Sygnalizacją problemu może być fakt, że mimo przestrzegania zasad woń naszego oddechu jest charakterystycznie słodka o zapachu acetonu, wówczas może to sugerować cukrzycę.

Podobnie, gdy zmagamy się z przeróżnymi schorzeniami dziąseł w postaci stanów zapalnych lub pleśniawek, a nawet gdy stwierdzamy zaburzenia smaku, choć te zdarzają się sporadycznie.

Następnym możliwym symptomem są niektóre zmiany skórne. Bywają widoczne, np. w postaci ropnych wykwitów, przetłuszczenia skóry, grzybicy paznokci, inne odczuwamy w formie natrętnego swędzenia skóry.

Warto wiedzieć, że cukrzyca sprzyja zakażeniom i utrudnia gojenie się ran. Większe niż zazwyczaj ilości wypadających włosów to jeszcze jeden element zbliżający nas do końca układanki, jaką jest diagnoza cukrzycy.

Przewlekłe zmęczenie czy cukrzyca?

Niebezpiecznie jest ignorować sygnały, które kojarzymy ze zmęczeniem. Często zdarza się, że mamy napięty program dnia i z tym łączymy pojawiające się dolegliwości. Pogorszenie wzroku przypisujemy długotrwałej pracy przed komputerem lub czytaniem przy nieodpowiednim świetle. Jednak, gdy następuje ono w krótkim czasie, a możliwości oczu zmniejszają się radykalnie (świetnie dobrane okulary nagle „przestają działać”), musimy wyciągnąć odpowiednie wnioski. Dodatkowym argumentem będą przekrwione spojówki.

Późne rozpoznanie cukrzycy

Postawienie właściwej diagnozy wcale nie jest takie łatwe. Jednak zazwyczaj okazuje się, że sami jesteśmy sobie winni.

Osoby starsze o wiele łatwiej jest zdiagnozować, gdyż odwiedzają lekarza dość często w związku z innymi dolegliwościami. Poprzez badania jakim się poddają cukrzyca może być przypadkowo wykryta. Inaczej wygląda sytuacja wśród ludzi młodych, gdyż w ich przypadku dopiero ostre objawy skłonią ich do wizyty u lekarza. To właśnie dlatego wykryta u tych osób cukrzyca jest już w bardzo zaawansowanym stopniu. Szacuje się, że w Polsce żyje powyżej dwóch milionów cukrzyków, a blisko połowa z nich (!!!) nie wie o swojej chorobie.

Powikłania i zagrożenia

  • Niekontrolowany wzrost stężenia glukozy we krwi może spowodować śpiączkę cukrzycową, która u osób starszych zwiększa ryzyko powikłań (infekcje płuc, zawał serca, udar mózgu).
  • Cukrzycy są 2- lub 4-krotnie częściej narażeni na choroby serca niż ludzie zdrowi.
  • Choroba przyspiesza powstawanie zaćmy oraz zwiększa ryzyko jaskry. U diabetyków przypadki ślepoty są aż 25-krotnie częstsze.
  • Cukrzyca może prowadzić do tzw. marskości wrotnej wątroby ze stłuszczeniem. Choroba sprzyja także rozwojowi kamicy żółciowej.

Cukrzycę można oswoić!

Pamiętaj, że nie musisz cierpieć z powodu cukrzycy, ale zależy to tylko i wyłącznie od Ciebie. Jeżeli nie chcesz chorować, nie wystarczy tylko dieta, tutaj zmianie musi ulec cały styl życia. W dzisiejszych czasach nie jest to zadanie łatwe, jednak możliwe. Dzięki odpowiednim nawykom żywieniowym (czytaj w kolejnych artykułach) możemy wyregulować gospodarkę glukozy we krwi. Nieodłącznym elementem tej zmiany jest również uprawianie sportu – co najmniej 3 razy w tygodniu po pół godziny, to minimum na które musimy znaleźć czas bez żadnych wymówek. Sport zmniejsza tak zwaną insulinooporność tkanek w organizmie, pozwalając na właściwy metabolizm glukozy.
Nie ignoruj swojego zdrowia, cukrzyca nie bierze się znikąd. Jest ona ciężką konsekwencją naszego funkcjonowania. Oto kilka rad, jak utrzymać prawidłowy poziom cukru:

• Spożywanie posiłków nie krócej niż 3 godziny, nie dłużej niż 5 godzin po sobie.
• Unikanie produktów bogatych w cukier, czytanie etykiet! (glukoza, fruktoza, syropglukozowo-fruktozowy).
• Jedzenie dużej ilości warzyw (przynajmniej 500-700g/dzień).
• Jedzenie orzechów, pestek, ryb, niewielkich ilości olejów roślinnych.
• Unikaniu nadmiaru mięsa w diecie – można je zastąpić warzywami strączkowymi, tofu, ewentualnie rybami lub jajami.
• Unikanie soków owocowych kartonowych oraz napojów gazowanych, należy je zamienić na soki warzywne, bądź warzywno-owocowe (nie kupne!).
• Picie co najmniej 1,5 litra wody dziennie.
• Rezygnacja ze słodyczy, fast-foodów, słonych przekąsek.
• Jedzenie produktów zbożowych z pełnego przemiału: chleb, kasze, makarony.
• Włączeniu aktywności fizycznej na co dzień.

Działaj zawczasu, aby ten problem nie dotyczył również Ciebie! Tylko Wy sami możecie wpłynąć na swoje zdrowie i dbać o to, by nigdy nie zachorować. Więcej na ten temat możesz przeczytać tutaj: bit.ly/1dwcf1W.