Czy margaryna z omega-3 jest dobra na nadciśnienie? | VIMED

Czy margaryna z omega-3 jest dobra na nadciśnienie?

Czy wiesz, że nadciśnienie tętnicze jest jedną z najszybciej rozwijających się chorób układu krążenia? Szacuje się, że w Polsce cierpi na nie około 8 mln ludzi. Często żyjemy w nieświadomości i nawet nie podejrzewamy, że w naszym organizmie rozwija się choroba. Częstymi dolegliwościami występującymi przy nadciśnieniu tętniczym są bóle głowy, uczucie ciężkości i kołatanie serca. Pamiętaj, aby zapobiegać nadciśnieniu należy dbać o siebie stosując odpowiednią dietę.

Na sklepowych półkach pojawia się coraz więcej produktów, które mają mieć cudowny wpływ na nasze zdrowie. Jednak, czy rzeczywiście tak jest? Na przełomie ostatnich lat pojawiła się margaryna z omega-3. Wiele reklam i akcji marketingowych przekonuje nas, że jest to zdrowy produkt. Jednak, czy jesteśmy świadomi z czego się składa? Czy jesteśmy pewni, że margaryna z omega-3 jest zdrowa?

Twierdzi się, że margaryna jest wspaniałym źródłem niezbędnych, nienasyconych kwasów tłuszczowych. Jednak musimy zwrócić szczególną uwagę na to, w jaki sposób jest produkowana! Czy wiesz, że podczas uwodornienia – najczęściej dotyczy to margaryny w kostkach i tych do pieczenia, używanych do przemysłowej produkcji słodyczy powstają izomery trans kwasów tłuszczowych. Podczas procesu rafinacji stosuje się bardzo wysokie temperatury, a ostatnie badania naukowe dowodzą, że izomery te są odpowiedzialne za podwyższenie cholesterolu LDL i obniżenie cholesterolu HDL, ale również zwiększają prawdopodobieństwo występowania chorób metabolicznych czy nowotworowych.

Sprawdź, jakimi produktami możesz zastąpić margarynę:

  • Zamiast tłuszczów zwierzęcych sięgnij po tłuszcze roślinne: olej sezamowy lub olej z migdałów, czy oliwę z oliwek. Zawierają dużo kwasu omega-3 i omega-6. Dzięki temu możemy obniżyć poziom ciśnienia tętniczego oraz cholesterolu LDL. Dodatkowo, oliwa z oliwek zawiera bardzo dużą ilość jednonienasyconych kwasów tłuszczowych chroniących układ sercowo-naczyniowy.
    Według najnowszych badań demograficznych osoby, które spożywają wielonienasycone oleje roślinne, szczególnie margarynę zwiększają ryzyko zawału serca i raka.
  • Wprowadź do swojej diety ryby, takie jak makrela, łosoś, tuńczyk, czy okoń. Dostarczają odpowiednią ilość witamin A, E i D oraz działają uspokajająco i mają fantastyczny wpływ na naszą skórę i włosy.
  • Nie zapominajmy również, że tłuszcze omega-3 występują także w roślinach, między innymi w rzepaku, orzechach włoskich, migdałach i siemieniu lnianym.
  • Jeżeli już zdecydujesz się na zakup margaryny z omega-3 sprawdź na opakowaniu w jaki sposób została wytworzona. Margarynę można rozpoznać, sprawdzając czy w składzie nie występują oleje uwodornione.


Bibliografia

  1. „Koniec z dietami” dr Joel Fuhrman
  2. „Odżywianie dla zdrowia – Tradycje wschodnie i nowoczesne wiedza o żywieniu” Paul Pitchford
  3. „Wygraj zdrowie z naturą” Aleksander Pawłowski, Dominika Szeląg