Grzybobranie rozpocząte! Sprawdź co warto zbierać! | VIMED

Grzybobranie rozpocząte! Sprawdź co warto zbierać!

Wielkie grzybobranie rozpoczęte. Pogoda sprzyja do tego, że chętnie chodzimy do lasu w poszukiwaniu cennych okazów. Niewątpliwe spacery są bardzo dobroczynne dla naszego zdrowia, a czy to co znajdziemy również? Mało osób zdaje sobie sprawę, że grzyby posiadają dobroczynny wpływ na zdrowie człowieka, są naturalnymi antybiotykami, działającymi przeciwzapalnie i bez skutków ubocznych, a przy tym wpływają korzystnie na nasz system nerwowy. Wspomagają zwłaszcza pracę nerwów wzrokowych i zapobiegają ich uszkodzeniu. Możemy odnaleźć w nich wiele doroci!

Wbrew powszechnie znanej opinnii posiadają one wartości odżywcze:

W suchej masie przeważają białka – warto wiedzieć, że składają się one ze wszystkich aminokwasów egzogennych, czyli takich, których organizm nie może syntetyzować samodzielnie. Jest to szczególnie ważna informacja dla wegetarian, gdyż często spotykanym twierdzeniem jest, że dieta wegetariańska dostarcza niedostateczne ilości białka, a tym samym również niewystarczalną ilość zawartych w nim aminokwasów egzogennych. Ponadto grzyby stanowią dobre źródło witamin A, B1, B2, B3, D, a także żelaza, wapnia, fosforu, sodu, potasu, cynku, jodu, selenu, manganu i miedzi. Dodatkowo zawarta w grzybach ryboflawina (witamina B2) korzystnie wpływa na stan skóry i paznokci. Niedocenianą ogromną zaletą grzybów jest fakt, że nie tracą one swoich właściwości odżywczych nawet podczas obróbki termicznej: gotowania, czy mrożenia. Niemal 90% składu grzybów to woda – są one zatem niskokaloryczne.

Niestety, należy jednak pamiętać, że grzyby są również ciężkostrawnym produktem. Winna temu jest chityna (jest to wielocukier podobny w swojej budowie do błonnika), z której są zbudowane, a która nie rozpuszcza się w żołądku. Jednak pomimo tego zachęcamy, do ich spożywania zwłaszcza jesienią.

Jakie grzyby warto jeść:

Prawdziwek: z uwagi na antybiotyczne właściwości. Suszone kapelusze prawdziwka namoczone w mleku przez kilka godzin, można przykładać na trudno gojące się rany lub owrzodzenia. Można też przygotować olej borowikowy, do smarowania hemoroidów oraz odmrożeń.

Kurka: to najbardziej popularny z naszych grzybów. Kurki stanowią bogactwo witamin: ich barwa dowodzi, że zawierają sporo karotenu (prowitamina A). Są również źródłem witaminy D dobrej dla naszych kości. Zawierają również witaminę B1 (tyle co drożdże piekarskie), która dba o serce oraz właściwe funkcjonowanie ukłau pokarmowego.

Boczniak: zawiera magnez, żelazo, kobalt, mangan i selen. Jedzenie boczniaków obniża poziom cholesterolu i trójglicerydów. Boczniaki są także źródłem kwasu foliowego oraz B-D-glukanu, który ma działanie przeciwnowotworowe.

Pieczarki: dostarczają nam kwasu pantotenowego, który pobudza reakcje obronne organizmu i zapobiega zmęczeniu. Pieczarki dostarczają witaminy z grupy B, witaminę D oraz fosfor i żelazo.

Warto wspomnieć grzyby, które nie w lesie a w sklepie znajdziecie:

Twardnik japoński (shiitake): działa przeciwwirusowo, jednocześnie jest źródłem substancji regulujących poziom cholesterolu we krwi oraz przeciwdziałających stwardnieniu tętnic. W Japonii od kilku lat stosuje się grzyby shiitake w leczeniu guzów, przeziębień, chorób serca, wysokiego ciśnienia oraz otyłości, czy problemów seksualnych.

Mun: Chińczycy twierdzą, że systematyczne spożywanie grzybów mun przeciwdziała nadciśnieniu i kruchości naczyń krwionośnych, a ponadto zmniejszają one krzepliwość krwi. Dodatkowo łagodzą kaszel i wspomagają leczenie chorób płuc oraz unieszkodliwiają wolne rodniki.

Pieczarki: dostarczają nam kwasu pantotenowego, który pobudza reakcje obronne organizmu i zapobiega zmęczeniu. Pieczarki dostarczają witaminy z grupy B, witaminę D oraz fosfor i żelazo.

UWAGA: Grzybów nie należy popijać alkoholem. Dowiedziono, iż niektóre gatunki grzybów, np. czernidlak pospolity, w połączeniu z alkoholem są trujące. Winna jest kopryna – substancja ta blokuje rozkład alkoholu w ludzkim organizmie i powoduje zatrucie pokarmowe, które może być śmiertelne.

Dodatkowo grzybów nie powinny spożywać małe dzieci, osoby mające problemy z nerkami, wątrobą, przewodem pokarmowym, czy osoby z powracającą grzybicą ujawniającą sie na przykład w postaci aft, czy candydozy dróg rodnych. Kobiety w ciąży zaś powinny je ograniczać w swojej codziennej diecie.


Bibliografia

  1. Robiński A. 2014. Grzyby na talerzu. [W:] Jedz z głową. Raport specjalny. National Geographic Polska. Nr02/14:42-45.
  2. Wartości odżywcze grzybów. Jedz grzyby na zdrowie!
  3. Alina Maciąg, Wartość odżywcza grzybów jadalnych (http://goo.gl/gxoznq)
  4. http://superpokarmy.pl/czy-grzyby-naprawde-sa-bezwartosciowe/